Digitalizarea – o condiţie esenţială pentru supravieţuirea companiilor
Marea transformare digitală evoluează extrem de rapid. Într-un chestionar realizat de MIT Sloan în rândul executivilor din diverse linii de business şi dintr-o plajă largă de industrii, aproape 8 din 10 respondenţi spun că transformarea digitală va fi esenţială pentru companiile lor în următorii doi ani. Raportul susţine că tehnologiile digitale vor facilita schimbări majore: experienţa utilizatorilor şi a consumatorilor se va îmbunătăţi, fluxurile operaţionale vor fi şi mai eficiente şi vor apărea noi modele de business.
Este vorba de trei modificări fundamentale:
- Utilizarea digitalului pentru a consolida modele tradiţionale de afaceri, ca de exemplu trecerea de la comercializarea de produse la prestarea de servicii — Xerox este un astfel de exemplu;
- Transformarea modelelor de business existente pentru a îngloba noi servicii care sunt de natură digitală — precum vânzarea de diverse produse prin Facebook;
- Validarea de modele de business cu totul noi — de la monede virtuale la jocuri online, până la comercializarea de date digitale.
Să luăm un alt exemplu: Nykredit este o bancă scandinavă în care, în prezent, jumătate dintre interacţiunile cu clienţii se realizează prin intermediul dispozitivelor mobile, faţă de o interacţiune aproape de zero prin acest canal cu doar doi ani în urmă. Această nouă realitate transformă modul în care banca îşi gândeşte procesele şi serviciile pentru clienţi – favorizând de exemplu organizarea întâlnirilor prin conferinţă video în locul celor tradiţionale. De asemenea, unul dintre giganţii farmaceutici a lansat un dispozitiv care poate citi nivelul de glucoză din sânge şi transfera datele pe un smartphone pentru a putea fi trimise unui furnizor de servicii medicale, generând astfel noi surse de venituri pentru companie.
Desigur, transformările din mediul digital vor ajunge mult mai departe. Unul dintre cei mai importanţi jucători din domeniul alimentar a folosit tehnologia digitală pentru a crea un nou model de business pentru o întreagă gamă de produse, care sunt în mare parte livrate direct consumatorilor prin intermediul comenzilor din mediul online, mai degrabă decât prin canalele tradiţionale de vânzare cu amănuntul. Caterpillar face eforturi pentru a digitaliza camioanele, grederele şi alte echipamente grele pe care le vinde, şi astfel să poată să identifice în mod proactiv atunci când vehiculele necesită reparaţii sau servicii de întreţinere, şi să deschidă astfel o linie complet nouă care să aducă venituri din servicii pentru companie.
Toate acestea nu sunt exemple izolate. Ele fac parte dintr-o schimbare la scară largă, aflată în curs de desfăşurare în întregul mediu corporativ, pe măsură ce companiile se redefinesc în jurul tehnologiilor digitale.
În acest context, se observă că o nouă funcţie de business începe să-şi facă rapid apariţia într-un număr din ce în ce mai mare de companii: Chief Digital Officer (CDO). Conform datelor Gartner, cel puţin 500 de astfel de roluri există deja în companii mari, iar mulţi dintre cei care ocupă aceste poziţii sunt consilieri strategici pe strategia de business digitală pentru consiliul de administraţie şi CEO. Având în vedere faptul că multe dintre cele mai promiţătoare tehnologii digitale sprijină direct interacţiunea cu clienţii şi favorizează creşterea, funcţia de CDO se află, în majoritatea cazurilor, în strânsă legătură cu liniile de marketing, vânzări, strategie, finanţe şi, desigur, IT.
Elena Badea, Director de Marketing şi Comunicare, EY România