Implicarea profesională și motivarea angajaților, principalele priorități ale companiilor europene în următorii trei ani
Studiul arată că 69% din cei peste 2.600 de top manageri respondenți consideră că implicarea profesională și motivarea angajaților va juca un rol strategic în următorii 3 ani, fiind un indicator strategic pentru obținerea rezultatelor în afaceri.
„După 5 ani de incertitudine economică, ne-am obișnuit să vedem o inconsistență a nivelului de implicare profesională a angajaților în Europa, dar acum observăm că se formează tipare în corelare cu dezvoltarea situațiilor regionale specifice. Europa, ca întreg, arată prognoze timide de creștere economică cu 1%, fără schimbări ale implicării angajaților în 2012 – 2013. Cu toate acestea, în 2013 în țările din CEE nivelul de engagement a scăzut cu 3% față de anul anterior. În privința factorilor care influențeză implicarea angajaților, factorii Salariu (Pay) și Beneficii (Benefits) sunt cei care au suferit cea mai mare scădere. Dacă analizăm rezulatele, angajații sunt mulțumiți în cel mai mare grad de Mediul de lucru (Physical Work Environments) și de Colegi (Colleagues) și sunt foarte nemulțumiți de Salariu (Pay) și Oportunități de dezvoltare a carierei (Career Opportunities)”, afirmă Edward Stanoch, lider al Aon Hewitt în Europa.
Conform rezultatelor studiului, angajații din regiunea CEE simt că managerii lor le solicită un nivel ridicat al performanței și înțeleg cum obiectivele lor sunt corelate cu obiectivele companiei, ceea ce demonstrează că atenția companiilor este îndreptată asupra managementului performanței. „Atenția asupra oamenilor este în continuare o problemă în regiune, deși este unul din factorii care pot avea cel mai mare impact pozitiv asupra nivelului implicării profesionale a angajaților”, a continuat Edward Stanoch.
Rezultate BES pe țări în funcție de nivelul de implicare profesională a angajaților
În 2013, în regiunea CEE, Ungaria și Cehia au înregistrat cel mai ridicat nivel al engagement-ului (implicare profesională a angajaților), urmate de Rusia și România, în timp ce Polonia și Țările Baltice au avut cel mai scăzut nivel al acestui indicator.
Comparând media rezultatelor înregistrate în ultimii cinci ani, Ungaria s-a clasat pe locul întâi, urmată de Rusia. Pe de altă parte, Polonia și Slovacia au ocupat ultimele poziții în clasament. Conform rezultatelor obținute în 2013, Ungaria și Cehia se situează pe primele două locuri, în timp ce Polonia și Țările Baltice au înregistrat cele mai mici niveluri ale engagement-ului. „Dacă ne uităm la Polonia și Țările Baltice, unde efectele crizei au fost destul de severe, observăm o creștere continuă a nivelului de engagement în Polonia, cu o scădere importantă în Țările Baltice. În timp ce situația din Polonia îmbunătățește situația piețelor de muncă aflate în declin, prin bugete salariale reduse, în Țările Baltice probabil că aceasta este explicația, cel puțin parțială, a scăderii nivelului implicării profesionale a angajaților în aceste țări”, explică Edward Stanoch.
„Dacă încrederea pe care angajații o au în companie și sentimentul lor de mândrie sunt diminuate, acest lucru poate contribui considerabil la scăderea nivelului general al implicării profesionale”, adaugă Rita Vereș, lider al Employee Engagement CEE în Aon Hewitt. „Este foarte important că angajatorii din regiune să adreseze acest aspect cât mai curând și să aibă în vedere implicarea profesională a angajaților (engagement) ca obiectiv strategic pentru următorii 2-3 ani”, concluzionează Rita Veres.
Alte modificări semnificative
Comparativ cu 2012, angajații sunt mai încrezători în oportunitățile oferite de piață de muncă. 57% din angajați cred că își pot găsi cu ușurință un loc de muncă, dacă ar căuta, față de 2012, când rezultatul înregistrat a fost de 49%. De asemenea, se observă o îmbunătățire a modului în care managerii tratează dezvoltarea subordonaților lor și, în același timp, acordă mai multă atenție motivării lor pentru a realiza mai bine activitățile de zi cu zi. Pe de altă parte, în 2013 angajații au o percepție mai puțin clară a direcțiilor oferite de Top Managament și vorbesc mai puțin în mod pozitiv despre locul lor de muncă, element care este esențial în ceea ce privește implicarea profesională. Mai mult, elementul „Stay”, unul din cele trei componente al engagement-ului și care denotă tendința angajaților de a-și vedea viitorul alături de companie, a obținut rezultate mai slabe în ultimul an, constituind cea mai mare scădere față de rezultatele din 2012. Acest lucru ne arată că angajații ar părăsi cu mai mare ușurință angajatorii actuali, lucru susținut și de încrederea mai mare în oportunitățile oferite de piața muncii.
Rezultate Best Employers Study în România în 2013
Sondajul Best Employers Study România se efectuează în fiecare an de către Aon România, sucursala locală a grupului Aon, sub coordonarea Aon Hewitt, lider mondial în consultanța în domeniul resurselor umane. Rezultatele obținute în urma sondajului desfasurat de Aon în 2013, ne arată că la nivelul tuturor companiilor participante, 65% din angajați vorbesc pozitiv despre compania lor (Say), 57% dintre salariați doresc să rămână în cadrul companiei în care se află (Stay), iar 55% sunt angajații care realizează acel „extra efort” pe care orice angajator speră să îl primească din partea angajaților (Strive). În privința companiilor nominalizate Best Employers, rezultatele obținute pentru cei 3 S sunt: Say – 82%, Stay – 68%, Strive – 73%.
Dintre cei 19 factori analizați pe parcursul cercetării, pe primele trei locuri ca diferențiatori pentru Best Employers se situează atitudinea angajatorului fața de angajați, politicile și procesele aplicate în cadrul companiei – modul în care acestea permit angajaților să performeze – și percepția angajaților asupra companiei – organizația este considerată un loc bun de muncă pentru profesioniști din industria specifică. Nivelurile înregistrate de către Best Employers pentru acesti indicatori au valori cu 15-20% mai mari decât valorile înregistrate la ceilalți angajatori.
Analizand rezultatele din punct de vedere al vârstei respondenților, studiul arată faptul că cea mai devotată categorie o reprezintă generația Baby Boomers – angajații cu peste 45 de ani, cu un procent mediu al engagement-ului de 69%, urmați de angajații sub 25 de ani, care au obținut 61%. Între 25 și 45 de ani nivelul de engagement este de 56 – 58 %. De asemenea, studiul identifică o diferență între viziunea categoriei Top Management și viziunea categoriei angajați. Astfel, 77 % din manageri consideră că angajații reprezintă una din cele mai importante resurse ale companiei, în schimb numai 51% din angajați sunt de acord că sunt considerați astfel. 91% din manageri cred că oferă oportunități de dezvoltare în carieră, dar numai 58% din angajați sunt de părere că locul de muncă actual le oferă aceste oportunități de dezvoltare a carierei. În privința beneficiilor oferite angajaților, 70% din manageri consideră că primesc beneficii corespunzătoare (și aici referirea se face la alte beneficii, în afară de salariu), pe când 50% din angajați considera că primesc beneficii care vin în întâmpinarea nevoilor lor.
Pe baza rezultatelor obținute în urma cercetării a fost realizat și clasamentul „Celor mai buni angajatori din România (Best Employers)”, pe 3 categorii de companii, în funcție de numărul de angajați. Clasificarea se bazează pe calcularea unui punctaj obținut pe baza opiniilor angajaților, ajustat cu nivelul de aliniere dintre strategia angajatorului, stilul de conducere și tipurile de procese.