Importanţa programelor de formare pentru dezvoltarea angajaţilor
Compania EVW Holding este ferm orientată către îmbogățirea cunoștințelor și competențelor angajaților. Pe lângă cursurile de pregătire și perfecționare pe parte tehnică, programele noastre de formare sunt dedicate în special îmbunătățirii pe anumite domenii-cheie: comunicare, management, coeziunea echipei, leadership, tehnici de vânzări.
Cursuri tehnice și de vânzări
Angajații care activează în zona tehnică sunt incluși în programe specifice, unde accentul este pus pe cunoștințe tehnologice de specialitate, pe învățarea ultimelor sisteme și proceduri, pe folosirea noilor echipamente și dotări, în condiții de maximă siguranță. Există un program internațional susținut de DAF, pentru certificarea mecanicilor și tehnicienilor la cele mai înalte standarde din domeniu, folosind ultimele tehnologii. Compania noastră are rezultate remarcabile în acest domeniu. De exemplu, unul din tehnicienii noștri a câștigat un important loc III la competiția anuală desfășurată de DAF la nivel european. Ca o recunoaștere a calității programelor noastre de instruire tehnică, echipa de training a EVW Holding a fost recunoscută prin prestigiosul trofeu internaţional „Best Training Performance 2017”, acordat de DAF.
Este demn de menționat departamentul intern de traininguri tehnice – „Universitatea EVW” -, care este axat atât pe instruirea mecanicilor și tehnicienilor, cât și pe livrarea de traininguri către clienții externi. Există în primul rând instruirile specifice legate de livrarea unui nou model de camion, adresate clientului final. În completarea acestora, oferim clienților traininguri specializate legate de conducerea preventivă, conducerea economică, cursuri de managementul flotei auto.
Domeniul vânzărilor este, bineînțeles, și el în centrul atenției prin cursuri specifice, angajații putând începe de la baza procesului de vânzare prin competențe introductive (comunicare și abordarea clienților) urmate de cursuri în negociere, gestionarea și deblocarea situațiilor dificile, creșterea retenției clienților și chiar recuperarea clienților pierduți. Colegilor cu multă experiență și cu dorință de promovare li se oferă această șansă prin accesarea unor cursuri de management, de motivare, de leadership etc.
Management și leadership
Vorbind de leadership, există o atenție specială acordată angajaților care sunt în funcții de management și în poziții de leadership, deoarece rolul lor este esențial în transmiterea și implementarea strategiei companiei și mai ales în promovarea valorilor acesteia. Managementul este un domeniu complex, care presupune cunoștințe de planificare, financiare, cunoașterea unor indicatori specifici de perfomanță, tehnici de lucru cu echipa. În acest sens am desfășurat un mini-MBA adresat directorilor de dealer din țară, susținut de un trainer extern (din Marea Britanie), cu o vastă experiență în management și în domeniul auto. Accentul în cadrul acestui curs a fost pus pe înțelegerea unor indicatori financiari specifici domeniului, pe dezvoltarea strategiei locale, pe implementarea unor planuri de acțiune specifice și, nu în ultimul rând, pe leadership și motivare.
Customer service
Într-un program la fel de complex au fost cooptați angajații care prin natura posturilor interacționează frecvent cu clienții, atât externi, cât și interni. Acest program de customer management a cuprins atât angajați front-desk, cât și cei din zona de service, plus cei care interacționează cu clienții prin telefon. Sesiunea de curs a durat două zile, a cuprins atât aspecte teoretice cât și jocuri de rol, urmând a fi făcut un follow-up pe parcursul anului.
Nu în ultimul rând, tot pentru echipa de management am conceput un program de instruire în ceea ce privește managementul riscului. Acesta este un proces firesc în orice companie, care porneşte de la planul de afaceri și ajunge la nivel de departament, cu accentul pe realizarea unui plan global de identificare, cartografiere și gestiune a ricurilor ce decurg din activitatea curentă și ținerea sub control a costurilor.
Planul de instruire
O asemenea paletă largă de nevoi de instruire și perfecționare poate părea haotică, însă toate sunt cuprinse într-o planificare anuală de cursuri și training. Există anumite proiecte și cerințe ale activității curente care dictează o anumită arie de instruire; spre exemplu, implementarea noului sistem informatic SAP impune niște instruiri și cursuri specifice, legate atât de aspecte tehnice și IT, de abilități de project management, cât și de învățarea funcțiunilor noului sistem de către cei care vor lucra direct cu el. Acesta este un proces de durată, deoarece o astfel de implementare aduce și schimbări semnificative la nivel organizațional, o redefinire a proceselor interne, a interacțiunilor și implicit a nevoilor de training.
Pentru angajații cu o bogată experiență aflați în funcțiuni de suport există certificări și acreditări specifice domeniului – CECAR pentru domeniul financiar contabil, cerificări specifice pentru Resurse Umane pe linie de recrutare/salarizare.
Selecția furnizorilor
Pentru cunoștințele mai specializate, de multe ori este necesară colaborarea cu furnizori externi, care să livreze un pachet agreat de cunoștințe, ca parte a planului anual de instruire. Considerăm că este esențială colaborarea cu furnizori de încredere în domeniul specific, care au experiență pe companii similare. Pentru fiecare domeniu ori arie de competențe identificăm furnizorul potrivit, care să poată livra pachetele de curs la datele stabilite și să asigure un follow-up relevant. Credem în colaborare pe termen lung și în construirea încrederii. În total, prin intermediul furnizorilor externi, au fost instruiți, de la începutul anului, 99 de colegi; numărul celor instruiți intern este mult mai mare.
Planuri de viitor
Ne dorim ca încă de la primii pași în cadrul companiei, noii membri ai echipei să beneficieze de includerea într-un program de induction și mentoring. Într-un program de induction bine realizat, accentul este pus pe deprinderea task-urilor, atribuțiilor, sarcinilor curente, în paralel cu învățarea procedurilor, normelor de lucru și acomodarea cu sistemele și infrastructura informatică. Un rol important îl poate avea mentoringul – consilierea acordată de un coleg cu o vechime mai mare pe un post similar și cu experiență pe proiectele și sarcinile respective.
Acest mod de formare, informal și direct, are avantajul de a transmite nu numai un pachet de cunoștințe, ci și atitudini și valori – colegialitate, respect, cultura feedback-ului. Chiar dacă persoana care ocupă un nou post vine cu un bagaj de cunoștințe, ori a mai mai lucrat pe un post similar în altă companie, specificul activității companiei noastre, dictat de nișa în care activăm, impune o formare distinctă, precum și un proces de induction și mentoring aplicat aproape fiecărui nou angajat.
Concluzie
Participarea la această paletă largă de cursuri și instruiri este pentru angajații companiei nu doar o obligație de serviciu, ci și o formă de recunoaștere și recompensare. Pe de o parte, trebuie să avem în vedere natura specializată a cunoștințelor dobândite, care crește valoarea și performanța unui angajat în cadrul echipei și companiei. În aceeași măsură, participarea la aceste cursuri contribuie la dezvoltarea personală a membrilor echipei, la îmbogățirea lor interioară și la creșterea coeziunii echipei.
Pentru anumite cursuri, a fi nominalizat ca participant e o performanţă și o formă de motivare, având în vedere numărul restrâns de locuri disponibile. În același timp, reprezintă un factor motivant, care crește implicarea. De asemenea, să nu uităm impactul direct asupra performanței individuale și a echipei, care este vizibil semnificativ în urma acestor instruiri.
Ștefan Vâju, CEO & Chairman of the Board, EVW Holding
Articol preluat din numărul 247/mai 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.