Tu ce faci pentru echipa ta?
Ce am constatat de-a lungul timpului este ca asteptarile formarii si dezvoltarii unei echipe performante cad doar pe umerii managerului, iar in cazul unui esec se asteapta ca acesta sa isi asume intreaga responsabilitate. Dar oare chiar asa sa fie?
John Maxwell in cartea sa “The 17 indisputable laws of teamwork" definea munca in echipa ca fiind abilitatea de a lucra impreuna pentru atingerea unui tel comun, acel ceva care permite oamenilor obisnuiti sa realizeze lucruri neobisnuite.
Dar pentru a lucra impreuna ca si o echipa, intre membrii grupului trebuie sa se formeze o relatie, relatie ce ar putea fi cu usurinta comparata cu o panza de paianjen – complexa si rezistenta.
Relatia dintre membrii echipei – poate sa fie putere sau slabiciune, poate reprezinta o forta sau dimpotriva, poate fi un fel de calcaiul lui Ahile ce poate duce, pe nesimtite, la fragmentarea echipei si divizarea ei in eternele “bisericute” sau mai grav in indivizi independenti si individualisti care lucreaza impreuna obligati de context.
Chiar daca pericolele nu pandesc ca pe vremea muschetarilor, “Unul pentru toti si toti pentru unul” celebrul principiu ar trebui sa se aplice si in cadrul echipelor.
Dar ce sta la baza acestei relatii?
Principiile relatiei dintre membrii unei echipe
– Comunicarea – ca orice relatie, si cea dintre membrii unei echipa ar fi bine sa se bazeze pe comunicare. Vorbitul la telefon pentru comunicarea unei decizii, mailul de informare sau small talk-ul politicos din pauzele de cafea de la sedinte sau training-uri, din pacate nu reprezinta in totalitate comunicarea. Putem sa vorbim unii cu ceilalti, putem sa ne transmitem diferite mesaje doar ca, in fapt comunicarea, este mult mai mult de atat.
Comunicarea inseamna sa oferi feedback colegului de echipa atunci cand simti ca poti sa-l ajuti sa invete si sa se dezvolte, inseamna sa iti spui punctul de vedere si sa ai curajul sa ti-l sustii chiar daca e diferit de al majoritatii, inseamna sa impartasesti experiente, cunostinte si sa fii curios atunci cand ceilalti iti povestesc ceva, sa intrebi, sa asculti cu dorinta de a intelege si nu doar din complezenta.
– Increderea si loialitatea – in echipele in care acestea doua sunt prezente, oamenii nu se tem de conflictele cognitive sanatoase si vad competitiile ca un moment in care se pot depasi pe ei insisi, un prilej in care isi pot impinge limitele si pot fi mai buni decat ieri si nu le transforma in jocuri periculoase de castigare a suprematiei si de demonstrare a propriei forte in defavoarea celorlalti. Mai exact gandesc in termeni de “Nu caut sa fiu mai bun decat tine ci vreau sa fiu mai bun decat mine”.
“Oricand ma pot baza pe colegii mei si ei oricand se pot baza pe mine” este ceea ce fiecare dintre membrii echipei gandeste, iar suportul oferit este bazat strict pe colegialitate si intentii positive si nu pe interese ascunse.
– Rolurile si responsabilitatile – fiecare are rolul sau intr-o echipa, poate fi cel care provoaca la creativitate, cel care poate sa-I organizeze pe membrii echipei, cel care motiveaza in momentele in care problemele par a fi mult prea greu de depasit. Si fiecare e responsabil de “sanatatea” si “echilibrul“ echipei. In mod clasic, managerul echipei ar fi cel care distribuie rolurile in echipa, doar ca, in spiritul proativitatii si a dorintei de a fi util, ar trebui sa ne gandim si singuri ce putem noi aduce ca si plus valoare echipei din care facem parte. Putem aduce idei, putem fi cei care gasesc solutii, cei care provoaca echipa in gandirea “out of the box”.
La prima vedere, principiile par destul de simple si foarte usor de aplicat. Cu siguranta, chiar pot fi asa atat timp cat constientizezi importanta lor si iti doresti sa le pui in practica. De multe ori, din pacate, oglindim actiunile celorlalti si, daca constatam ca ceilalti nu sunt solidari acestor principii, avem tendinta sa facem la fel. Cu toate astea ne dorim echipa si asteptam ca managerul sau ceilalti colegi sa faca ceva.
Nu poti sa stai pasiv si sa iti doresti sa se schimbe ceva. De ce ar actiona ceilalti daca tu nu esti dispus sa o faci?
Daca iti doresti ceva, daca iti doresti o schimbare in echipa esti obligat sa actionezi.
Fii constient de resursele tale, adu valoare echipei si ajuta la dezvoltarea ei.
Mai simplu spus nu astepta, actioneza si gandeste-te “Tu ce faci pentru echipa ta?”.