Mark Pascarella (CEO UberVu): “Produsul, echipa şi comunicarea sunt ingredientele cheie pentru un start-up de success la nivel global”
Sunteţi CEO al UberVU, unul dintre cele mai de succes start-up-uri din România și câștigător al Seedcamp. Când aţi început să lucraţi la UberVU? De ce un CEO american cu experiență a ales să conducă un start-up românesc?
Oficial, am început lucrul la UberVU în octombrie 2011. Începusem însă să cunosc compania de mai mult de o luna. Cea mai mare parte a echipei UberVU era stabilită în România, însă aveau de asemenea și un birou la Londra și își extindeau rapid baza de clienți în SUA și în restul lumii. Au reușit să construiască un produs solid și o echipă de elită cu un capital investit foarte mic. Veniturile creșteau rapid, iar piaţa de social media pentru companii se extindea. Fondatorii erau de asemenea foarte concentrați asupra creșterii afacerii în Statele Unite. Una peste alta, am fost de părere că Uber VU era o oportunitate extraordinară și că mă potriveam aici. Am simțit că pot construi în continuare plecând de la fundaţia solidă care era deja acolo.
Care a fost cea mai mare provocare ca și CEO al UberVU?
Pe măsură ce echipa crește, este o provocare să găsești în continuare oameni de elită pe care să îi cooptezi. Nu vrem să facem compromisuri în ceea ce privește calitatea echipei. Oamenii inteligenți și determinați vor să lucreze în continuare cu alte persoane ce le împărtășesc valorile, deci a păstra această tendință pe măsură ce compania crește este esențial, dar dificil. Altă provocare este comunicarea. Având oameni care trebuie să lucreze zilnic împreuna în București, Londra și Boston, înseamnă că trebuie să comunicăm mereu. Cu toate astea, nu ne dorim să ne petrecem tot timpul în şedinţe, vrem să facem lucrurile să se întâmple.
Cum reușiți să treceți peste barierele culturale existente?
Sunt mai puține bariere culturale decât s-ar aștepta cineva. Toți cei din echipă vorbesc engleză impecabil, au crescut urmărind emisiuni și filme americane, deci ştiu foarte multe lucruri despre cultura americană. Românii au de asemenea o etică profesională extraordinară, şi deci o potrivire foarte bună cu SUA. Echipa din București muncește foarte mult (ore suplimentare şi week-end-uri dacă este cazul) și le pasă cu adevărat de livrarea unor produse de înaltă calitate. Ca urmare, am fost pe aceeaşi pagină încă din prima zi.
Cum arată o zi normală de lucru pentru dumneavoastră?
Ca să vă spun cum arată o zi normală de lucru penru mine, vedeţi mai jos punctele cheie din jurnalul meu pentru o zi obişnuită, care a avut loc recent
6:15 a.m Mă trezesc. Beau 0.5l de apă, are puteri extraordinare de întinerire. Verific email-urile și mesajele de pe Skype. Răspund acestora în 30 de minute, timp în care îmi fac cafeaua. Îmi rezerv câteva minute în liniște, timp în care planific livrabilele cheie pentru acea zi.
7:00 a.m Micul dejun cu soția și copiii. O banană și un covrig pentru mine, cereale pentru ei. Apoi îmi conduc copiii la școală.
7:30 a.m Video conferință cu membrii echipei executive din București, stabilirea priorităților și discutarea noilor linii de dezvoltare, schimbări ale produsului sau ale programului tehnic. Apare întotdeauna câte o provocare. Întotdeauna.
8:30 a.m Mă duc la biroul din Cambridge, Massachusetts. Trafic. Telefoane. Trafic. Skype (dar niciodată nu scriu mesaje când conduc). Este momentul să sun membrii echipei din Londra și să verificăm progresele făcute, problemele apărute și reușitele. Îi ajut să identifice şi să rezolve problemele.
9.30 a.m Ajung la birou. Cafea. Mă întâlnesc cu echipa de Vânzări și Marketing și dicutăm datele limită, ceea ce urmează să facem, şi analizăm rezultatele în comparaţie cu indicatorii cheie de performanţă. Ne modificăm planul de marketing pentru a include şi campanii pe Twitter.
11:30 a.m Intervievez un Account Executive
12:30 p.m Verific planul de angajări cu echipa de servicii clienţi. Hotărâm să cooptăm încă 2 persoane în această luna. Începem căutarea în baza noastră de date pentru ocuparea acestor posturi.
1 p.m Vorbesc cu un client important despre posibilitatea extinderii contractului. Iau legătura cu echipa de produs pentru a mă asigua că pot susţine cazul solicitat de client. Sun înapoi clientul cu noii termeni ai contractului. Sun avocaţii pentru a face un nou contract de 1 pagină care să fie trimis clientului. Clientul semnează. Venituri noi. Sunt fericit. Zâmbete în tot biroul – modul în care ne bucurăm împreună de succese este extraordinar. Înapoi la muncă.
2 p.m Verific cu departamentul de marketing stadiul pregătirilor pentru un târg de comerţ din Decembrie. Recapitulăm design-ul şi layout-ul.
3:30 p.m Discut cu Community Manager-ul despre realizările sale recente. Ne bucurăm să vedem retweet-ul de la Coca Cola. Audiența a crescut cu 30% în ultimele 2 luni, lucru excelent. Îmi reamintește că lucrează aici de doar 2 săptămâni. Excelentă treabă!
4:15 p.m Mă întâlnesc cu managerul proprietății pentru a discuta despre noul spaţiu de birouri. Nu, avem nevoie de mai mult spațiu. Nu, nu ne putem împărți pe două etaje, comunicarea este primordială. Îmi amintește să sun și să vad cum merg lucurile cu mutarea biroului din București într-o nouă clădire, de dimensiune dublă față de cea actuală. Stai, este aproape miezul nopții în România – ah, sunt online. Se pare că lucrurile merg bine cu noua clădire şi este spaţiu şi pentru o masă de ping-pong. Echipa de dezvoltareva aprecia lucrul ăsta. Soția mea, Susan, sună (știu ce urmează să mă întrebe), apoi îmi trimite un mesaj: MĂNÂNCĂ CEVA ACUM! Câțiva biscuți și brânză și o sticlă de apă minerală. Trimit un mesaj soției: Mănânc!
6:30 p.m Confirm planurile de călătorie pentru mâine la București. Trimit o invitație la micul dejun unui antreprenor pe care l-am cunoscut acolo luna trecută și contactez un client din San Francisco pentru a-i prezenta îmbunățățirile pe care le aducem produsului.
8:30 p.m Este întuneric şi frig afară. Tot nu am mâncat, dar cumva nu îmi este foame. Poate că este de la boabele de cafea învelite în ciocolată. Este suficient, mă îndrept către casă. Fără trafic. Dau câteva telefoane în drum spre casă și folosesc Siri pentru a trimite câteva emailuri.
9:00 p.m Dragă, sunt acasă! Cina mă așteaptă în frigider. Îmi duc copii la culcare. Mă uit puţin la meciul Red Sox. Lucrez la o prezentare pentru urmatoarea întâlnire de board. Îmi fac bagajele pentru mâine.
11:00 p.m Răspund unui mesaj pe Skype de la Vladimir – în Bucureşti acum răsare soarele. Bună dimineața. Noapte bună.
Care sunt avantajele competitive ale UberVU? Care sunt motivele pentru care compania a câștigat SeedCamp și s-a bucurat de un succes atât de mare?
Ne-am concentrat întotdeuna asupra dezvoltării celui mai bun produs în domeniu și ne-am propus să fim lideri de piaţă în ceea ce privește inovațiile tehnologice. Echipa noastră de produs este de două ori mai mare decât toate celelalte echipe la un loc (vânzări, marketing, suport, BD).
S-au schimbat în vreun fel procesele de business după ce ați preluat conducerea UberVU? Cum anume?
În momentul în care m-am alăturat companiei, m-am concentrat asupra a trei aspecte principale. Primul a fost să mă asigur că livram un serviciu de cea mai bună calitate. Asta însemna adăugarea unor procese de suport robuste, asigurarea calităţii şi account management. Cea de-a doua inițiativă a fost construirea echipelor de marketing şi vânzări. Aceasta a presupus atât aducerea de noi talente, cât și realizarea unei structuri care să permită acestor echipe să îşi desfăşoare cu uşurinţă activitatea la scară mare. Cel de al treilea aspect a fost construirea fundaţiei pentru o comunicare eficientă între echipe. Birourile de la Boston, Londra și București trebuie să poată lucra împreună și să facă lucrurile rapid și eficient, iar comunicarea constanta a fost esențială.
Care sunt planurile de viitor pentru UberVU?
În acest moment ne concentrăm pe livrarea celui mai bun serviciu de social marketing pentru companii clienţilor noştri, dar și pe dezvoltarea business-ului în sine – venituri, procese, structură, echipe, parteneriate. În următoarele 12 luni ne vom concentra pe creşterea cotei de piaţă în Statele Unite. În ceea ce priveşte produsul, vom lansa o serie de proiecte care vor schimba regulile jocului, aşa că vă invităm să ne urmăriţi în continuare.
Ce sfaturi i-aţi da unui tânăr antreprenor la început de drum?
Să se concentreze asupra lucrurilor la care se pricepe, să construiască o echipă extraordinară fără compromisuri în ceea ce privește oamenii și să se miște cât de repede poate.
Care sunt cele mai bune domenii în care cineva ar putea să lanseze un start-up în această perioadă?
Social, cload, dispozitivele mobile, video, toate acestea schimbă modul în care funcţionează industria tradițională. M-aş uita probabil la intersecţia dintre aceste domenii şi industriile consacrate. Câteva exemple: social advertising este în expansiune, social commerce funcţionează foarte bine. Startup-urile tehnologice de fashion par să meargă foarte bine. Chiar şi software-ul pentru agricultură (Farmeron) pare promiţător. Aşadar, m-aş uite oriunde există o oportunitate de a utiliza noile tehnologii şi abordări pentru a schimba modul în care lucrurile se fac astăzi.
Care sunt elementele cheie pentru a crea un start-up de succes la nivel global?
Trebuie să aveți un produs de clasă mondială într-o piață suficient de mare cât să susţină un un start-up global. Ai nevoie de o echipă extraordinară care este cel puţin la fel de bună (în mod ideal mai bună) decât echipele concurenţilor din San Francisco, Boston, Berlin sau Bangalore. Trebuie să găsești metode prin care să fii mereu aproape de clienţi şi să comunici foarte bine la nivel intern. Trebuie să gândeşti strategic atunci când vine vorba despre dezvoltarea unui business. Global nu înseamnă sa te concentrezi simultan pe toate pieţele din lume. Este fundamental să înţelegi fiecare piaţă individuală, iar asta este cheia către succes.
Ați fost deja în România de câteva ori, cel mai recent în luna noiembrie ca și speaker la How to Web, cea mai importantă conferință de antreprenoriat și tehnologie în sud-estul Europei. Cum ați caracteriza mediul start-up-urilor românești și potențialul acestora?
Am văzut talent tehnic incredibil în România, alături de o puternică etică profesională. Abilitățile de management, marketing și vânzări trebuie îmbunătățite. Cred că există foarte mult potențial aici, dar este nevoie de mai multe start-up-uri. Este singurul mod în care se poate dezvolta un ecosistem sănătos, pe termen lung. Iar eu sunt determinat să fac acest lucru să se întâmple!
Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 a avut loc pe 7 şi 8 noiembrie în Bucureşti şi a adus împreună peste 700 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei.