Andreea Ioniță, finalistă la WeQual Awards
2020 m-a învățat mai multe lucruri decât toate cursurile de dezvoltare personală pe care le-am urmat
La începutul acestui an, WeQual Awards (competiție destinată femeilor lideri din Europa, Estul Mijlociu și Africa) a nominalizat-o la categoria Transformational Leadership 2021.
A fost evaluată fără a i se cunoaște numele sau compania (este procedura standard – evaluare în orb, cu înlăturarea tuturor detaliilor de identificare a candidaților, pentru a elimina orice prejudecată din timpul procesului) și a obținut un scor ridicat în raport cu șase criterii: leadership, abilitate cognitivă, unitate și reziliență, integritate, inteligență emoțională, dezvoltare personală, abordare a egalității și cunoaștere a afacerii. Identificarea a fost făcută pe baza profilului din aplicația LinkeDin, având în vedere parcursul profesional și criteriile de selecție specifice unui astfel de program.
Nu știe cine a propus-o, dar prezența în lista celor 24 de finaliste (câte 3 pe fiecare dintre cele 8 categorii) reprezintă pentru ea un milestone extrem de important și valoros al carierei, o recunoaștere a rezultatelor obținute până în prezent, dar și a criteriilor și valorilor de leadership care o definesc.
Înlăturăm eticheta ce ascunde datele de pe dosarul de candidat și aflăm: numele ei este Andreea Ioniță și este Deputy General Director & Chief Strategy, Markets, Digital Officer E.ON Romania.
”Mă onorează, dar, în același timp, mă și obligă la eforturi susținute în direcția promovării diversității și susținerii femeilor în mediul de business”, ne-a mărturisit Andreea Ioniță, mulțumită, dar și recunoscătoare pentru această reușită atât de valoroasă.
Precizăm că WeQual Community promovează egalitatea în lumea afacerilor, încurajând creșterea diversității în cele mai mari companii din lume. O adevărată portavoce a acestei misiuni este WeQual Awards, care identifică, încurajează, prezintă și promovează numeroasele femei talentate care încă nu au atins nivelul C-suite. De aceea, numărul mare de nominalizări din 2021 într-o competiție de o așa înaltă clasă, confirmă ceea ce sondajele și studiile derulate pe tot parcusul anului trecut au evidențiat: rezistența și tenacitatea femeilor în fața crizei, precum și capacitatea lor de a fi lideri extraordinari în condiții extraordinare.
Trepte rupte sau abrupte
De ce era nevoie, totuși, de o competiție internațională care să scoată în evidență calitățile și importanța leadershipului feminin, având în vedere că promovarea egalității femeilor în lumea afacerilor, recunoașterea, impactul ar trebui să fie o normalitate!? Ei bine, studiile spun că nu e așa.
”În 2020, existau mai multe femei CEO care conduc companii Fortune 500 decât au existat vreodată. Dar este un câștig fals: doar 37 de femei CEO din 500 (7,4%) reprezintă un procent mic pentru o parte a populației care este cel puțin la fel de talentată, la fel de educată, la fel de motivată. Problema este scara. Pentru femei, este plină de crăpături, blocaje și segmente lipsă. Femeile reprezintă doar 30% la nivel de vicepreședinte și doar 28% la nivel de vicepreședinte senior. În momentul în care femeile ajung la nivelul executiv al companiei, acestea reprezintă doar 21%”, afirmă Katie Litchfield, fondatorul și directorul executiv WeQual, poziție susținută și de Ann Cairns, președintele executiv al Mastercard, unul dintre susținătorii importanți ai competiției: ”Urcarea pe scara corporativă este deosebit de grea pentru pentru femei, mai ales atunci când există o treaptă ruptă. Pentru a aduce următoarea generație de lideri de sex feminin, trebuie să identificăm, să prezentăm și să promovăm talente remarcabile. WeQual exact asta face”.
Desemnarea câștigătoarelor WeQual Awards 2021 va avea loc în luna martie.
Scara în varianta autohtonă
Conform datelor Eurostat, România înregistrează o pondere ridicată de femei aflate în poziții de conducere: 41% comparativ cu media UE de numai 36%. Însă treptele devin tot mai greu de urcat, pe măsură ce ne apropiem de vârf – doar 11% dintre membrii consiliilor de administrație – cel mai înalt for decizional în cadrul unei companii – sunt femei, prin comparație cu UE – 27%.
Mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește diversitatea și rolul femeilor leader, explică Andreea Ioniță, însă am observat și în România progrese importante în ultima perioada, adaugă ea: ”Trebuie să avem o atitudine pozitivă și să ne întrebăm în fiecare zi ce putem face pentru a crea în mod proactiv valoare în organizațiile din care facem parte, fără a ne simți discriminați sau dezavantajați. Și companiile trebuie să acționeze în acest sens, construind contexte care resping prejudecățile, facilitând șanse egale și ajutând dezvoltarea femeilor în business”.
Digitalul poate reprezenta un canal important de promovare a egalității de gen și poate susține dezvoltarea leadershipului feminin în România, consideră Ioniță, prin valorificarea câtorva aspecte: flexibilitatea programului de lucru, transparență în măsurarea rezultatelor și implicit, și a recompenselor, precum și accesul la comunități extinse, globale, de femei în poziții de leadership care facilitează apariția unor relații puternice și autentice de mentorat, WEQual Community fiind un exemplu relevant în acest sens.
”Există deja multe inițiative în mediul privat care ajută și susțin femeile să se dezvolte profesional. Mai mult, chiar și în lume lucrurile se schimbă rapid, cine ar fi crezut că un vicepreședinte feminin și de culoare va ajunge la Casă Albă, cazul Kamala Hariis a depășit toate așteptările”, își exprimă ea optimismul.
Scara Andreei Ioniță
Andreea s-a alăturat echipei E.ON România în aprilie 2018, când a preluat funcţiile de Director General Adjunct – membru al comitetului de conducere şi Director Strategie şi Digitalizare. Din poziţia curentă, ea coordonează activitățile de strategie, cercetare de piaţă şi analize clienţi, transformare și dezvoltare digitală, precum şi activitatea de IT.
Are o experiență internațională de peste 14 ani în domeniul telecom, atât în România, cât și în Marea Britanie, Suedia și în câteva țări din Africa, lucrând în diferite poziții de management pentru mai multe companii
Cum a fost pentru ea ascensiunea și care au fost, dacă au fost, ”treptele ei rupte”?
”Am avut o ascensiune profesională destul de rapidă, la vârstă de 30 de ani având deja primul rol de membru de board/ în Comitetul executiv al celei mai mari companii de telecomunicații din România, deținând deja diverse poziții de leadership în țări din Europa și Africa în anii anteriori. Nu a fost un parcurs ușor, am întâmpinat provocări pe toate planurile, cea mai mare fiind ieșirea din zona de confort. Perseverența, încrederea, curajul și curiozitatea, pasiunea și dorința de continuă dezvoltare m-au însoțit întotdeauna în parcursul profesional. În același timp, am avut șansa de a cunoaște oameni minunați, care mi-au devenit mentori și m-au susținut în diverse etape profesionale. Cred că este extrem de important să rămâi deschis către noi oportunități, să încerci să simplifici lucrurile atunci când devin prea complexe, să te înconjori de oameni mai buni decât tine, să înveți că eșecul poate deveni piatră de temelie a succesului și nu în ultimul rând, să fii tu însuți”.
Q&A: Răbdare, responsabilitate, empatie, încredere și credință
2020, un an dificil, neobișnuit pentru toți. Un an care a schimbat modul în care trăim, muncim și interacționăm. Cum a fost pentru Andreea Ioniță 2020, anul care a propulsat-o în elita liderilor – femei de excepție, care au fost valorile care au ajutat-o să treacă peste toate dificultățile aduse de pandemie și criza economică, în secțiunea Q&A.
2020. Un an greu, dar valoros pentru tine, anul care ți-a adus această nominalizare extraordinară. Cum l-ai simțit tu?
2020 a fost plin de lecții pentru fiecare dintre noi. Personal, pot spune că m-a învățat mai multe lucruri decât toate cursurile de dezvoltare personală pe care le-am urmat sau la care aș fi participat. 2020 ne-a pus într-o situație la care a trebuit să ne adaptăm rapid, atât personal cât și profesional. Darwin spunea că într-o situație de criză nu cei inteligenți și puternici supraviețuiesc, ci cei care se adaptează. Nimic mai adevărat, lucru dovedit de experiențele zilnice cu echipele mele în mediul profesional, cu cei apropiați în plan personal, cu mine însămi în momente de introspecție.
Ce te-a ajutat să treci peste această perioadă dificilă?
Acceptarea a ceea ce trăim m-a ajutat să mă adaptez mult mai ușor situației, chiar dacă asta a însemnat să fac lucruri pe care, sincer, în mod normal nu aș fi crezut că le pot face – precum această perioada extrem de lungă a muncii de acasă și a lipsei interacțiunilor personale și sociale.
A urmat apoi responsabilitatea pe care o am, aceea a echipei pe care o coordonez și a continuității businessului din care fac parte, promisiunile și angajamentele față de clienții noștri, succesul procesului de transformare digitală inițiat chiar înainte de pandemie, dorința intensă de a trece peste această perioadă grea cu un impact cât mai minimal, de a-mi motiva echipele și de a seta împreună o proiecție pozitivă asupra viitorului. Pe plan personal, sprijinul celor dragi, comunicarea continuă (chiar dacă în mediul online) cu prietenii apropiați, literatură de calitate, sportul și instrospecția personală au contribuit la un tonus bun și o energie pozitivă.
Cum vezi 2021? Care crezi că vor fi temele predilecte ce te vor preocupa?
Este clar că pandemia a dus la o resetare a realităților organizaționale și că cea mai mare provocare pe care noi, ca manageri, am avut-o, a fost aceea de a reuși, într-un timp extrem de scurt, să transferăm mare parte din activități în mediul online. Anul 2021 este anul în care această realitate se va consolida, iar temele predilecte vor fi cu siguranță orientate către oameni și tehnologie.
Mă preocupă în special dezvoltarea de strategii pentru creșterea motivației și menținerea bunăstării și siguranței angajaților noștri, prin diverse programe online, care să le asigure un echilibru corect între timpul petrecut în fața laptopului și timpul petrecut în interes personal. În aceeași măsură, mă concentrez pe adaptarea infrastructurii tehnologice pentru eficientizarea proceselor interne și facilitarea comunicării, dar și dobândirea de noi competențe digitale pentru aceștia. Industria de energie trece printr-un proces amplu de transformare, iar pentru noi cel mai important obiectiv este securitatea funcționarii infrastructurii. Continuarea modernizării, alături de îmbunătățirea experienței clienților, rămân prioritățile și în 2021.
Dar cele mai mari temeri?
Incertitudinea generală, lipsa predictibilității cu privire la evoluția mediului economic și social este cea mai mare provocare a acestei perioade. Practic, combinația dintre criza sanitară, recesiunea economică, scăderea cererii etc. fac această perioadă mai complicată decât criza financiară de acum 10 ani.
Piața de energie este afectată în ansamblul ei, în principal de scăderea cererii pe segmentul clienților și de amânările la plată a facturilor. În acest context, constatăm, din păcate, că procesul de legiferare continuă în condiții de netransparență, iar numeroase decizii de impact sunt luate fără consultare prealabilă și fără studii de impact. Ne dorim, ca de altfel întreg mediul de afaceri, o consultare reală cu privire la modificările legislative care pot afecta sectorul în care activăm. Politicile energetice pe termen lung ar trebui să fie bazate pe un dialog constant şi transparent între toate părţile interesate și suntem deschiși să ne aducem contribuția în mod constructiv.
În același timp, lipsa forței de muncă, mai exact lipsa specialiștilor în domeniu, este o problemă din ce în ce mai acută, alături de potențiale atacuri cibernetice pe fondul intensificării procesului de digitalizare.
Care e cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în 2020 și care te ajută acum să spui: eu sunt un om mai bun, un lider mai bun?
În 2020, totul a fost despre incertitudine – pentru economie și business-ul nostru, în viețile personale, în comunități și în întreaga societate.
Am învățat că dacă rămânem uniți și învățăm să colaborăm, putem reuși chiar și în astfel de vremuri! Am învățat că putem fi puternici, arătând empatie și sprijinindu-ne unii pe ceilalți.
Am fost profund impresionată de reziliența și adaptabilitatea colegilor mei, am învățat de la fiecare dintre ei lucruri noi, am devenit un manager mai empatic și încă o dată mi s-a demonstrat că absolut orice business este concentrat în jurul oamenilor.
Am învățat să îmi asum partea mea de responsabilitate, în calitate de cetățean al acestei țări, că nu este corect să ceri decizii din partea autorităților, dar să nu le respecți. Pe plan personal, mi-am reamintit cât de important este să le spui celor dragi zilnic “te iubesc” și “mulțumesc”.
Cum te-a transformat această criză? De unde ai plecat? Ce ai realizat deja? Unde ți-ai propus să ajungi?
Pandemia Covid -19 și consecințele acesteia asupra vieților noastre și a economiei au scos în evidență importanța energiei și a digitalizării în toate domeniile economiei și societății. Noile tehnologii ne-au ajutat să rămânem conectați, să lucrăm de acasă și să facilităm învățământul la distanță. Acestea au avut un rol esențial în menținerea funcționarii companiilor noastre și a serviciilor publice. Noi am fost însă pregătiți pentru a face față noilor provocări, fiindcă am demarat, în ultimii ani, procesul de transformare digitală care a avut de atunci o evoluție ascendentă. În ciuda contextului pandemic, am învățat că orice criză aduce cu sine și o serie de oportunități și stă în puterea noastră, ca lideri, să le fructificăm și să ne ținem oamenii aproape, conectați cu realitățile businessului.
Rămân optimistă și încrezătoare și voi continuă să dezvolt și să susțin talentele din organizație, să identific zone noi de business, dar și să contribui, prin activitatea mea de zi cu zi, la dezvoltarea societății din care facem parte.
Care au fost cele mai importante valori care te-au ajutat în 2020 și pe care te bazezi și acum pentru a merge mai departe?
Răbdarea, responsabilitatea, empatia, încrederea și credința.
Acest articol este preluat din ediția nr. 270 a Revistei CARIERE
Pentru abonare, click aici