Business mic, investiţii străine mari, specialişti români
Horia Popa a fost fascinat încă din copilărie de automatizarea excesivă. Undeva la sfârşitul ciclului primar sau la începutul celui gimnazial, auzise că în Japonia ar exista fabrici întregi în care, pentru producţia anumitor lucruri, interacţiunea omului este minimală. „Pentru că ştiam că Japonia are o populaţie mult mai mare decât cea a României, imediat mi-a venit întrebarea «Ce fac totuşi oamenii acolo, dacă în locul lor muncesc roboţi?»”, spune Horia Popa. Ei bine, japonezii făceau fix ceea ce face şi Horia Popa acum: are o firmă care oferă servicii de outsourcing şi creează produse software.
Mai exact, în 2007, după o perioadă de „ucenicie” în cadrul unei firme italiene de profil, a ajuns la concluzia că poate face asta şi pe cont propriu. A fost o primă încercare iniţială, nereuşită, dar care nu l-a dezarmat. Acum, la a doua întreprindere de acest gen, împreună cu asociatul său Silviu Răileanu, a dezvoltat iColdo, care a început ca o firmă de outsourcing – „aşa cum au început probabil majoritatea companiilor din Iaşi sau chiar România”, dar care are şi o a doua direcţie de dezvoltare: crearea de produse software.
În ceea ce priveşte serviciile de outsourcing oferite, acestea sunt cele standard ale industriei: dezvoltarea de soft pe baza cerinţelor clientului, participarea în procesul de analiză etc. În direcţia produselor au deocamdată două idei: un serviciu de streaming securizat (DRM) şi un SFA (Sales Force Automation – automatizarea echipei de vânzări) pentru retail.
„Eu, personal, sunt convins de faptul că într-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, prin tehnologie, nevoia de aport uman în muncă va scădea substanţial. Asta va genera, cu siguranţă, probleme în mediile în care munca fizică este încă folosită intensiv, dar sper că totodată va da posibilitatea de a eradica multe dintre problemele mari ale umanităţii”, spune Horia Popa.
Pentru dezvoltarea afacerii, cei doi parteneri nu au apelat la alte surse de finanţare decât banii de pe proiectele pe care le duceau la bun sfârşit. De anul acesta însă, au reuşit să fie parte dintr-un joint venture (start-up) care a obţinut o investiţie iniţială de 1 milion de euro. „Partenerii noştri din cadrul acestui start-up sunt o firmă suedeză pentru care am lucrat la diverse proiecte pe parcursul a aproximativ trei ani. Când s-a ivit discuţia legată de acest start-up, nu a mai fost nevoie să argumentăm competenţele noastre”, explică Horia.
Tot cu o firmă din străinătate lucrează şi Radu Gheorghe, consultant cu atribuții mai mult în zona de servicii, unde colaborează în principal cu Elasticsearch. Mai exact, lucrează cu compania americană Sematext, cu sediul în New York, pentru arhitectura, implementarea și testarea diverselor proiecte care implică căutarea și analiza datelor în timp real – cum ar fi căutarea de produse sau analizarea trendurilor din social media. Mai recent furnizează traininguri despre Elasticsearch și folosirea aplicațiilor care pot transforma datele care urmează să fie indexate în el. Este un start-up mic, după cum spune, în care cei implicaţi sunt distribuiţi prin toată lumea, de unde lucrează remote.
Munceşte în acest domeniu de la începutul anului 2012. Înainte să lucreze la Sematext, a avut șansa să participe la un alt proiect, la Avira, pentru centralizarea logurilor generate de multe aplicații care rulau pe multe servere. „Inițial, ideea era să putem corela erorile care puteau apărea în mai multe locuri, dar sistemul evolua repede, pentru că puteam extrage multe informații utile din aceste date, cum ar fi: câți utilizatori unici am avut azi, cum oscilează utilizarea în funcție de oră și așa mai departe. Idei să ai și putere de calcul; datele erau acolo”, spune Radu Gheorghe.
El crede că domeniul acesta este pe un trend ascendent – „oricine oferă un serviciu probabil că deține o groază de date legate de modul în care este utilizat acest serviciu (cum îl folosesc utilizatorii, ce pași durează mai mult, unde se renunță etc.)”. Şi, desigur, din ce în ce mai multe companii vor să analizeze aceste date pentru a-şi îmbunătăți serviciile.
În plus, acum există din ce în ce mai multe surse de date. Tot mai multe smart-device-uri înregistrează date de la ritmul inimii la temperatura de afară. „Personal, mă fascinează ideea de a extrage valoare din resurse existente, iar provocările din acest domeniu mă incită. În același timp, am avut șansa să învăț o grămadă de tehnici pentru rezolvarea acestor probleme și încerc să le dau mai departe prin consultanță, training-uri”, explică Radu Gheorghe.
El spune că, fiind parte din acest start-up american, nu a fost preocupat de finanţare. Nici colegii lui nu au fost, întrucât momentan Sematext nu are investitori; merg în ritmul lor, pentru că asta le permite să facă ce vor. Și, deocamdată, funcționează, în fiecare an, cu profit.