Tehnologia, în sprijinul medicinei
Prima variantă a aplicației a fost realizată la sfârșitul anului 2010, începutul anului 2011. Echipa – formată pe atunci din Mircea Popa, Victor Anastasiu, Mircea Olteanu, Kostas Koutsioukis, Cristina Cotruța și Andreea Udrea – a reușit să o lanseze în app store în luna mai 2011. La vremea respectivă se numea Skin Scan. Ulterior, numele a fost schimbat în Skin Vision.
Mai exact, Victor Anastasiu, cel care a deschis primul fond de investiții de tip seed din România – SeedMoney –, și Mircea Popa au intuit potențialul unui software care să permită identificarea anomaliilor din cadrul unor tipare.
Împreună cu medici și ingineri ei au dezvoltat un algoritm care putea analiza fotografia unei alunițe (în condițiile în care era o poză clară, făcută respectând anumite reguli) și returna o evaluare. Răspunsul dat de aplicație nu era un diagnostic, dar îi spunea utilizatorului dacă este cazul să se ducă la un dermatolog pentru alunița respectivă. Cu alte cuvinte, soluția se adresa oricui avea o aluniță și voia să o verifice imediat, doar făcându-i o poză cu telefonul și încărcând-o în aplicație.
În 2012, echipa a obținut o primă rundă de finanțare de la fondul de investiţii și a mutat compania în Olanda. În același timp, ei au schimbat și numele companiei în Skin Vision. „Noi am tratat finanțarea cum ar face-o orice start-up de tehnologie. Am apelat la runde de finanțare de la diferite fonduri/investitori. Prima rundă a fost de la un fond de investiții care se cheamă PHS (Personal Health Solutions), stabilit în Olanda. Din motivul acesta am și mutat birourile la Amsterdam”, explică Mircea Popa (foto).
Fiind un proiect de cercetare, a durat până când au reușit să facă produsul viabil și până au găsit un model de business. „Privind înapoi, cred că trebuie să înțelegi etapele prin care vei trece și ce vor investitorii să vadă în fiecare etapă ca să te finanțeze. În final, este vorba despre execuție, dar nu numai pe partea de cercetare. Implică și parteneriate, contracte cu potențiali clienți sau stakeholderi”, completează Mircea Popa.
Până acum ei au avut trei runde de finanțare. Ultima a fost acum un an, în valoare de trei milioane de euro, la care principalul investitor a fost o companie farma – Leo Pharma. Odată cu finanțarea de la Leo Pharma, a fost lansată și platforma Skin Vision Pro. Platforma permite dermatologilor de la clinicile cu care lucrează compania să își facă un cont și să comunice cu utilizatorii aplicației de mobil. Mai exact, aceştia pot trimite poza aluniței către un dermatolog și să comunice (poze și text) cu acesta prin intermediul platformei Skin Vision.
Aplicația este disponibilă peste tot unde există apple app store sau google play. Cu toate acestea, există diferențe de la țară la țară. De exemplu, în Europa de Vest companiile de asigurări ar fi un potențial client. În România însă, pacientul ar trebui să plătească direct pentru genul acesta de servicii. De aceea, în acest moment, în România, oamenii pot să analizeze alunițe și alte leziuni cu algoritmul automat, să arhiveze pozele pentru urmărire și să ia legătura cu un dermatolog prin intermediul aplicației.
„Soluțiile dezvoltate de noi au potențialul să schimbe modul în care se face screeningul populației sau modul în care comunicăm cu doctorul dermatolog”, mai spune Mircea Popa.
La început, Skin Vision a însemnat o echipă de matematicieni, programatori și medici dermatologi. Ei au lucrat la prima variantă a aplicației de iOS, dar era nevoie de diferite discipline pentru a face aplicația, infrastructura de server. Algoritmul de analiză a fost însă cel mai complicat.
Din 2013, Skin Vision are managementul în Amsterdam – CEO-ul companiei este olandezul Dick Uyttewaal –, dar două treimi dintre cei 40 de angajați sunt la București și Cluj. În fiecare an există milioane de oameni care descoperă că au cancer de piele, iar acest lucru se întâmplă deoarece nu ajung când trebuie la doctor.
Skin Vision încearcă să facă vizita la doctor mai accesibilă și mai rapidă, coborând barierele de comunicare și de acces la informație. Încă mai sunt multe lucruri de făcut, după cum spune Mircea Popa, dar în momentul de față Skin Vision este singura aplicație cu certificare EU ca dispozitiv medical pentru cancer de piele.
Acest articol a fost publicat in Revista CARIERE Nr. 232/noiembrie 2016. Pentru detalii legate de abonare,
click aici