Urmează CEO & HR Roundtable, ediția Iași | Electroalfa: Viitorul începe cu AI, tineri specialiști și inovație în industrie

Ce rol joacă digitalizarea în transformarea industriei? Cum pot fi atrași și păstrați tinerii specialiști într-un domeniu tehnic? Și, mai ales, cum se construiește un climat de lucru motivant într-o echipă formată din generații diferite?
Răspunsurile la aceste întrebări vor fi dezbătute în cadrul noului concept de eveniment marca Revista CARIERE – CEO & HR Roundtable programat în data de 27 mai, între orele 10:00 – 13:00, în incinta ZBOR Hub, Iași. Tot atunci vom afla și Cum răspund marii angajatori din Moldova provocărilor aduse de inteligența artificială în 2025.
În cadrul întâlnirii, CEO și lideri HR ai unor mari companii din Moldova vor prezenta strategii, vor împărtăși experiențe și vor aduce perspective asupra modului în care AI va influența productivitatea, procesele de recrutare și adaptarea forței de muncă la noile tehnologii.
Evenimentul oferă o platformă de dialog autentic între CEO și HR – două roluri cheie în structura organizațională – pe teme precum schimbarea, sustenabilitatea, leadershipul și viitorul muncii.
Unul dintre tandemurile formate din CEO și HR Director invitate la acest eveniment este cel de la Electroalfa, Dorina Bălan, HR&Communication Manager şi Ștefan Petrea, CEO. Am stat de vorbă cu cei doi lideri despre modul în care compania investește în digitalizare și inteligență artificială pentru menținerea competitivității, despre colaborarea cu mediul educațional pentru reducerea decalajului de competențe, precum și despre strategiile de atragere, formare și motivare a noilor generații de specialiști.
Digitalizarea și investițiile în AI pentru creșterea competitivității Electroalfa
În viziunea Electroalfa, digitalizarea este unul dintre cei patru piloni de dezvoltare. „Am înțeles încă de acum câțiva ani că digitalizarea reprezintă o oportunitate strategică pentru eficientizarea proceselor de producție și creșterea competitivității”, declară Ștefan Petrea. Compania derulează în prezent mai multe proiecte în acest sens.
Una dintre cele mai recente inițiative este achiziția unei firme din domeniul IT și înființarea unei entități juridice proprii, destinată susținerii implementării inteligenței artificiale în cadrul Grupului Electroalfa.
„Avem o echipă de 10 persoane care lucrează la simplificarea proceselor, digitalizarea fluxurilor și crearea de programe în care inteligența artificială oferă suport atât operatorilor, cât și managerilor. Inclusiv dashboard-ul meu de raportare este creat cu echipa internă, la fel și planșele de board ale directorilor de divizie”, a explicat Petrea.
CITEȘTE ȘI: La SAFIR viitorul se scrie cu AI și cu oameni din generații diferite
Pentru încurajarea utilizării AI-ului, compania va introduce și un sistem de recompense: „În perioada imediat următoare, voi anunța în companie faptul că vom acorda premii consistente echipelor ce vor folosi cât mai mult IA în munca lor”.
El recunoaște totuși că există reticențe și anxietăți legate de capacitatea inteligenței artificiale de substituire a muncii umane în domenii de nișă sau în lucrări inginerești complexe: „Cu toții trebuie să înțelegem că IA nu vine să ne ia jobul, ci să ne ia jumătate din job. Ne propunem să transformăm această teamă în oportunitate prin învățare, adaptare și reziliență profesională”.
Colaborarea cu instituțiile de învățământ și formarea internă
Electroalfa are parteneriate de lungă durată cu Universitatea „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și toate liceele tehnice din Botoșani. În fiecare an, aproximativ 200 de elevi și peste 20 de studenți participă la programele de practică oferite de companie. De asemenea, sunt disponibile stagii de internship în departamentele de Engineering, IT, financiar și management.
Dorina Bălan subliniază importanța „Academiei Alfa”, o școală internă în cadrul companiei: „Este proiectul nostru de suflet. Organizăm sesiuni de instruire pentru echipele de management, specialiști, dar și pentru calificarea sau policalificarea operatorilor”.
Într-un context în care învățământul tehnic a devenit mai puțin atractiv, iar tinerii absolvenți nu sunt suficient de motivați să activeze în domeniu, compania a decis să dezvolte soluții interne pentru formarea noilor angajați.
CITEȘTE ȘI: PHINIA România pune oamenii și tehnologia în centrul transformării
Electroalfa a investit peste jumătate de milion de euro în dotarea și modernizarea spațiilor de instruire. Academia dispune de un amfiteatru modern, dar și de un spațiu de producție de peste 1.500 mp. Acolo sunt replicate ateliere reale de producție: bancuri de lucru pentru lăcătuși, electricieni, sudori, dar și echipamente pentru prelucrarea confecțiilor metalice. „Există simulatoare virtuale pentru sudură și vopsitorie, folosite pentru a învăța, testa sau îmbunătăți performanța operatorilor sau a elevilor în practică”, a adăugat Dorina Bălan.
Specialiștii seniori din companie îndeplinesc periodic rolul de traineri pentru noii angajați și pentru studenți. În prezent, se derulează un proiect de calificare internă pentru 30 de femei angajate anterior în industria confecțiilor. Se mai derulează și un program dedicat top-managementului și middle-managementului, axat pe tool-uri de îmbunătățire continuă, precum „Matricea X”, „A3” sau tehnici de MRP.
Atragerea și retenția tinerilor specialiști
„Electroalfa a început în 2018 proiectul Angajator preferat pentru persoanele ce performează – un set de acțiuni prin care ne propunem să nu pierdem niciun coleg valoros”, spune Dorina Bălan. Valorile organizației – armonie, dedicare, autodepășire și excelență – sunt reflectate în eforturile continue de menținere a unui climat propice dezvoltării profesionale.
Un accent deosebit a fost pus pe atragerea tinerilor în zona de engineering. „Am atras 20 de masteranzi și proaspăt absolvenți în inginerie electrică și mecanică. Prima grupă lucrează deja independent pe proiecte mici sau complexe, după o perioadă de inductie de doar șase luni”. Cei din prima grupă oferă acum sprijin noilor colegi, în prezent în perioada de formare.
Participarea acestora la evenimentele interne, cum ar fi „Gala Alfa Star”, teambuilding-uri și instruiri, precum și flexibilitatea programului de lucru, au contribuit la retenția lor: „Faptul că au ales să rămână în organizație reprezintă un bun barometru al succesului strategiei noastre”.
Menținerea unui climat de muncă motivant într-o echipă diversă
Ștefan Petrea explică abordarea companiei față de echipele mixte: „În Electroalfa înțelegem că motivația unui coleg aflat la început de carieră poate fi diferită de cea a unui expert senior. De aceea, folosim atât metode financiare, cât și non-financiare – de la recunoaștere publică și feedback constructiv, până la oportunități de dezvoltare personalizate”.
Proiectele comune, sesiunile de mentorat inversat și activitățile de team-building facilitează transferul de cunoștințe și întăresc relațiile dintre colegi. „Transformăm diferențele în surse de învățare și inovație. În plus, ne asigurăm că fiecare coleg are acces la resursele necesare pentru a performa și că există un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală – aspecte esențiale pentru menținerea motivației pe termen lung”.
CEO+HR Roundtable: Cum răspund marii angajatori din Moldova provocărilor aduse de inteligența artificială în 2025
Revista CARIERE lansează la Iași un nou concept de eveniment dedicat liderilor din business și resurse umane: CEO+HR Roundtable.
Evenimentul va avea loc marți, 27 mai, între orele 10:00 și 13:00, la ZBOR Hub Iași.
Speakerii invitați în tandem CEO+HR sunt:
- Alina Velic, HR Executive Director şi George Safir, CEO, SAFIR
- Andreia Zaharia, Regional HR Director Europe & HR Manager Iași şi Dan Tetu, Plant Manager, PHINIA România
- Raluca Fiterman, CEO şi Cătălina Rusu, HR Director, Arcadia
- Dorina Bălan, HR&Communication Manager şi Ștefan Petrea, CEO, Electroalfa
- Ciprian Chiorean, CEO, SDWorx Romania
Moderatorul evenimentului este Adelina Mihai, jurnalist și publisher al Revistei CARIERE
Evenimentul oferă și sesiuni interactive de întrebări și răspunsuri, precum și oportunități de networking.
Accesul se face exclusiv pe bază de invitație. Cei interesați să participe sunt rugați să trimită un email la: [email protected]
Power Sponsor al evenimentului este Colorful.hr – SDWorx.
Înregistrarea video a evenimentului va fi disponibilă pe canalul de YouTube al Revistei CARIERE, iar cele mai importante momente ale dezbaterii vor fi prezentate în articole pe site-ul Revistei CARIERE și în ediția tipărită, precum și pe paginile de social media ale revistei.