Voicu Oprean, AROBS: Greșește rapid, dar transformă acele greșeli în pași înainte

„Greșeli în business” este un spațiu de dialog unde Revista CARIERE îi invită pe antreprenori și manageri să vorbească deschis despre deciziile care nu au avut rezultatele așteptate, despre momentele dificile care le-au pus la încercare viziunea și despre lecțiile valoroase învățate pe parcursul carierei.
Astăzi, Voicu Oprean, CEO și Președinte al Consiliului de Administrație AROBS, împărtășește lecțiile învățate din momentele grele care i-au marcat parcursul antreprenorial și care au contribuit la construcția celei mai mari companii de tehnologie listate public în România.
Afondat AROBS în 1998, iar de atunci a transformat-o într-un jucător internațional, cu 1.300 de angajați în 11 țări și peste 11.000 de clienți pe trei continente. Astăzi, AROBS este cea mai mare firmă de tehnologie listată public în România, în care au investit atât Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, cât și alți 10 investitori instituționali. Drumul până aici n-a fost însă lipsit de obstacole. Voicu Oprean, CEO și Președinte al Consiliului de Administrație AROBS, relatează pentru Revista CARIERE cele mai mari greșeli făcute de-a lungul anilor, dar și lecțiile valoroase pe care le-a învățat din aceste experiențe.
„În primii ani ai AROBS, pe fondul lipsei de experiență și al crizei dotcom, am trecut printr-un șoc major: am pierdut un client american care genera peste 30% din veniturile companiei. Mai mult, acel client a recrutat și câțiva oameni-cheie din echipa noastră, ceea ce a afectat semnificativ stabilitatea operațională”, își amintește Voicu Oprean.
Imediat după aceea, piaţa dispăruse pe zona de servicii, iar AROBS a decis să se concentreze pe produse software, inclusiv în dezvoltarea unei soluții de SMS-uri personalizate.
„După două eșecuri în zona de produse, prima soluţie proprie care a căpătat tracţiune în piaţă (lansată în 2023) şi care există şi astăzi în portofoliul AROBS a fost una de sales force automation pentru firmele de distribuţie – Optimall”.
Ulterior, AROBS a achiziționat o companie în Finlanda (al cărei produs era o soluţie pentru statistică pe terenul de hochei) și care ulterior a intrat în faliment. „Era un singur produs pentru un singur client, nu a funcționat.”
Atunci a învățat cât de important este un proces de due diligence amănunțit înainte de a face achiziții, pentru a înțelege pe deplin riscurile și potențialele probleme. „Am învățat că eșecul, deși dureros, este unul dintre cei mai buni profesori. Ne-a învățat să fim prudenți, dar nu paralizați de prudență. Să greșim rapid, dar să învățăm și mai repede din greșeli.”
Pe parcurs, a descoperit cât de important este pentru un antreprenor să își aleagă parteneri care îi împărtășesc valorile, să își asculte instinctul și să pună constant sub semnul întrebării propriile convingeri.
În plus, adaugă el, a înțeles că învățarea trebuie să fie continuă, iar „consecvența între ceea ce spui și ceea ce faci este esențială pentru lideri”.
„Toate aceste eșecuri temporare au creat ceea ce sunt eu astăzi și ceea ce a devenit AROBS Grup în 2025. Apreciez valoarea de învățare pe care ne-au adus-o toate aceste proiecte mai mult sau mai puțin reușite. Astăzi, AROBS este cea mai mare firmă de tehnologie listată public în România, avem Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și alți 10 investitori instituționali alături de noi, 1.300 colegi în 11 țări, peste 11.000 clienți pe trei continente”.
AROBS a trecut prin multiple transformări – de la extinderea internațională la listarea pe bursă și integrarea a numeroase companii prin achiziții. Lecția esențială a fost că adaptabilitatea și capacitatea de a lua decizii rapide sunt cruciale.
„Eșecurile fac parte din drumul spre succes. Cred cu tărie în filosofia Fail fast, fail forward. Greșește rapid, dar transformă acele greșeli în pași înainte. Asta ne-a permis să inovăm, să ne adaptăm și să creștem. Și nu ne oprim aici, vom continua creșterea noastră accelerată, atât organic, prin achiziții strategice, cât și prin investiții greenfield.”
Greșeli în business
- Am pierdut un client mare care genera 30% din business din cauza lipsei de experiență și a crizei dotcom.
- Primele două produse software au eșuat. Al treilea – o soluție de sales force automation pentru firmele de distribuţie (Optimall) – este și astăzi în portofoliul AROBS.
- Am achiziționat o firmă din Finlanda care a falimentat; am învățat importanța procesului de due diligence mai amănunțit.
Lecții învățate din greșeli
- Este bine să greșim rapid, dar să învățăm și mai repede din greșeli.
- Adaptabilitatea și capacitatea de a lua decizii rapide sunt esențiale.
- Alege-ți partenerii care îți împărtășesc valorile, ascultă-ți instinctul și pune constant sub semnul întrebării propriile convingeri.
- Învățarea trebuie să fie continuă, la fel și consecvența între ceea ce spui și ceea ce faci.
- Eșecurile fac parte din drumul spre succes.
Cine este Voicu Oprean
Voicu Oprean a înființat AROBS în 1998, iar astăzi, în sediile din România și din lume, echipa AROBS numără peste 1.300 de specialiști.
În prezent, este mentor și coach pentru multe start-upuri și generații de antreprenori.
Este Președinte al Consiliului de Administrație și Director General al AROBS, deținând pachetul majoritar de acțiuni.
Absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, cu o licență în Automatizări Calculatoare e și cu un Masterat în Administrarea Afacerilor la Universitatea Babeș Bolyai, Voicu Oprean a absolvit și un EMBA de la Wu Wien, în 2008. De asemenea, el a urmat și cursurile London Executive Business School în 2018 și President’s Program in Leadership YPO la Harvard Business School în 2021.
Foto: Voicu Oprean