3 + 7 paşi pentru motivarea echipei
Una dintre cele mai comune greşeli pe care le-am făcut a fost să mă concentrez pe factorii motivatori, fără să-i elimin mai întâi pe cei care demotivează. Când toată lumea are un bagaj de nemulţumiri, nu poţi apela la soluţii miraculoase până când nu ai făcut mai întâi “curăţenie”.
Ce demotivează cel mai des?
1. Oamenilor nu le place să fie trataţi incorect. Poţi rezolva acest aspect prin a fi cât mai transparent în ceea ce priveşte deciziile tale care au impact în echipă. Întreabă-te mereu dacă ar fi corect să iei decizia la care te-ai gândit. Dacă da, explică-le de ce. Uneori ni se par nedrepte majoritatea situaţiilor pe care nu le înţelegem.
2. Incertitudinea este, de asemenea, un element demotivator foarte puternic. Echipa ta are nevoie de o anumită siguranţă că în viitor lucrurile vor merge bine pentru ei. Îi interesează predominant două lucruri. Primul dintre acestea este siguranţa că îşi vor păstra job-ul, iar cel de-al doilea, să ştie mereu aşteptările tale în ceea ce priveşte activitatea lor. Atenţie, un sentiment de incertitudine poate fi adesea activat şi de o dezorganizare la nivel de echipă.
3. Conflictele, fie ele la vedere, fie nu, sunt cel mai greu de ţinut în frâu. Acestea pot fi neînţelegeri simple, temporare, care dacă nu se rezolvă de la sine, se rezolvă uşor cu intervenţia liderului. O metodă foarte bună este să-i închizi într-o cameră pe cei implicaţi şi să-i încurajezi să comunice între ei tot ce au de spus. Mai pot apărea conflicte de valori, reprezentate de modalităţi diferite de a face lucrurile, care dacă nu se rezolvă cu metoda prezentată anterior, se pot rezolva doar prin plecarea uneia dintre persoanele implicate. Cu cât un conflict durează mai mult şi este ignorat de liderul echipei, cu atât acesta demotivează nu doar persoanele implicate, ci întreaga echipă.
După ce te-ai asigurat că ai eliminat factorii de mai sus, te poţi gândi ce anume vei face pentru a motiva echipa. Găseşti o serie de idei mai jos.
4. Asigură-te că au la dispoziţie uneltele potrivite, funcţionale. Oamenii vor să aibă rezultate, dar au cu ce? Au uneltele necesare pentru a face acest lucru cât mai simplu, pornind de la aplicaţii (programe) funcţionale până la rechizitele necesare.
5. Echipa trebuie să observe progresul. Prezintă la fiecare şedinţă măsura în care v-aţi mai apropiat de obiectivul vostru comun şi cât mai aveţi de parcurs. Rezultatele constante motivează şi chiar dacă în majoritatea echipelor ele există, nu sunt resimţite de către membrii echipei pentru că aceştia nu le cunosc.
6. Asigură-te că oamenii se dezvoltă. Fiecare individ din echipa ta îşi doreşte să fie din ce în ce mai bun. Creează-i un plan clar pentru dezvoltare în direcţia job-ului pe care îl are, dar fii pregătit să explorezi împreună cu acesta şi lucruri noi pe care le-ar putea face.
7. Întâlniri unu-la-unu. Lucrăm cu oameni, iar cuvântul cheie este chiar “oameni”. Află cât mai multe lucruri personale pe care angajatul este dispus să le împărtăşească, discută despre obiectivele lui, despre cum se simte în echipă, despre planurile sale pentru viitor. Cu cât mai des, cu atât mai bine. Un şef căruia îi pasă este un şef care poate motiva uşor o echipă, mai ales pentru că înţelege cum funcţionează fiecare individ cel mai bine.
8. Feedback constant, atât pozitiv, cât şi constructiv. Oferă feedback cât mai specific de fiecare dată când un angajat a făcut ceva greşit cu impact major, dar şi atunci când a făcut un lucru bun, indiferent de impact. Nu recomand însă, după ce l-am aplicat o perioadă destul de mare, feedback-ul sandwich. Nu cred în eficienţa acestuia pentru că nu separă foarte bine momentele bune de cele în care s-a greşit şi poţi creea adesea confuzii.
9. Oferă flexibilitate, libertate. Cere cât mai des părerea, dă-le ocazia să lucreze de acasă, lasă-le libertatea de a-şi face job-ul într-o manieră personală. Vor simţi că ai încredere şi vei vedea adesea rezultate pozitive imediate.
10. Introdu elemente de noutate. Schimbările mari sperie, însă schimbările mici şi pozitive nu fac acest lucru. Poţi începe prin a aduce o plantă nouă la birou şi ai putea continua prin a face o seară de jocuri de societate cu întrega echipă.
Sunt zece lucruri deja de care trebuie să ţii cont. De fiecare dată când te concentrezi pe unul, îţi scapă foarte uşor din vedere celălalte. Marea provocare a leadership-ului, din punctul meu de vedere, nu doar în aplicarea metodelor de motivare, este starea de echilibru.
De asemenea, dacă încerci să ai o echipă motivată peste noapte, cel mai probabil, nu vei reuşi niciodată. Asigură-te că-ţi creezi un obicei din acţiunile de la fiecare punct, însă abordează-le pe rând până când simţi că le stăpâneşti foarte bine şi ţi-au intrat în obişnuinţă. Pe termen lung vei avea cu siguranţă o echipă motivată.
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.