4 erori de management des întâlnite
Acest articol este despre ce NU ar trebui să facă un şef pentru a construi un mediu de lucru acceptabil. Am experimentat aceste erori de management, atât ca angajat cu şeful meu, cât şi ca şef cu angajaţii mei.
Este important înainte de a le trece în revistă să luăm şi apărarea managerilor, care de cele mai multe ori fac aceste erori cu cele mai bune intenţii. Totul porneşte de la dorinţa de a obţine rezultate rapid într-un mediu de lucru foarte stresant, completat de faptul că la rândul lor, au un şef care se comportă defectuos cu ei. De asemenea, acesta este singurul model de management pe care îl cunosc.
Care sunt cele mai des întâlnite erori de management din punctul meu de vedere?
1. Sindromul „Faci cum spun eu!”. Tindem să oferim imediat o soluţie, chiar fără să ascultăm părerea angajatului pentru că avem deja o experienţă relevantă şi ştim deja cum se rezolvă. Salvăm astfel timp preţios. Ce efecte obţinem însă asupra angajatului? Detaşare, lipsă de responsabilitate pe termen lung, pasivitate faţă de viitoare probleme şi implicare scăzută. Să asculţi părerea fiecărui angajat în ceea ce priveşte o problemă, ar putea fi consumator de timp. De asemenea, în unele situaţii, poate părea o veşnicie în opinia noastră până când acesta găseşte o soluţie, însă pe termen lung, vei avea angajaţi care gândesc, nu doar execută.
2. Sindromul „Descurcă-te! Oricine învaţă mai bine să înoate dacă este aruncat direct în bazin”. A delega nu înseamnă a da o sarcină cuiva şi atât. Este important ca acea persoană să aibă cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru a o rezolva. Multe persoane la început de drum într-un job sunt lăsate de către şef „să se descurce singure”. Asta nu face decât să îngreuneze procesul de dezvoltare al angajatului. Orice persoană care face o sarcină pentru prima dată are nevoie de ghidaj şi feedback pe parcurs.
3 .Sindromul „Ai greşit? Te penalizez. Ai mai greşit odată? Te mai penalizez odată”. Nu mă refer aici la penalizarea bănească, deşi este şi aceasta prezentă în zilele noastre, mă refer la orice fel de încruntare, supărare temporară, replică tăioasă. Ar trebui să ne gândim câte greşeli facem şi noi în viaţa de zi cu zi. Chiar te încurajez să iei o coală albă şi să-ţi notezi ce greşeli ai făcut în ultima lună. După ce am înţeles ceea ce ştiam de o viaţă, că a greşi este omeneşte, pasul următor este să avem răbdare. Dacă este vorba de o greşeală repetată pe care acum o semnalezi pentru prima dată, nu subestima puterea unui obicei. Va fi necesar să dai feedback de mai multe ori până încep să se vadă primele rezultate.
4 .Sindromul „Ţi-a scăpat un mic detaliu”. Da, uneori este necesar ca angajaţii să vadă că au ce învăţa de la tine pentru a le câştiga încrederea. Dacă însă feedback-ul tău se referă la faptul că ar trebui să mute o imagine mai la stânga cu jumătate de centimetru într-o prezentare, în curând, echipa ta nu-şi va mai asuma sarcini pentru că toată lumea ştie deja că nu vei fi mulţumit niciodată.
Voi ce sindrom aţi mai întâlnit? Şi ce soluţii propuneţi pentru el?
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.