5 paşi simpli pentru a-ţi demotiva echipa
1. Nu oferi feedback pozitiv! Lasă-i mereu pe angajaţii tăi să se întrebe dacă ceea ce au făcut a fost bine sau rău. Dacă aud mai rar de la tine că au făcut un lucru bun, nu li se va urca niciodată la cap, nu-i aşa? Chiar le va scădea încrederea în forţele proprii, vor acţiona cu îndoială şi vor face din ce în ce mai multe greşeli.
2. Fă din fiecare greşeală un mare eveniment! Da, aceasta este modalitatea perfectă de a-i transforma pe aceştia în angajaţii care ascultă doar ordine şi merg mereu pe aceeaşi cale bătătorită tocmai pentru a nu face alte greşeli. Astfel, te asiguri că deşi piaţa, tehnologia şi aşteptările clienţilor se schimbă mereu, angajaţii tăi, nu. La urma urmei, tu ai o scuză perfectă, chiar îţi doreşti ca acea greşeală să nu se mai repete niciodată.
3. Nu le evidenţia niciodată progresul lor sau al echipei! De ce să-ţi pierzi timpul arătând cum ceea ce fac ei zilnic vă duce mai aproape de obiective? Sau de ce să urmăreşti cum s-a dezvoltat un angajat în timp? Cine-şi doreşte să simtă că are o contribuţie reală prin job-ul său, că devine din ce în ce mai bun la ceea ce face? Nu este suficient de motivant faptul că primeşte un salariu?
4. Deciziile tale, sunt deciziile tale! De ce să înţeleagă toată lumea cum ai luat tu o decizie? Durează mult prea mult timp să explici tot procesul de gândire prin care ai trecut şi sigur nu vrea nimeni să-l audă. În plus, s-ar putea să le crească încrederea pe care o au în tine.
5. Controlează fiecare mişcare! Să-ţi simtă respiraţia în ceafă este sentimentul preferat al oricărui angajat. Tu ştii cel mai bine ce şi cum trebuie făcut. Aşa că, ce altceva ai putea face decât să dai indicaţii exacte de fiecare dată şi să urmăreşti îndeaproape dacă au fost urmate? Este mult mai rapid. Doar nu-ţi doreşti ca echipa ta să gândească pe cont propriu? Cui nu-i place să fie roboţel?
Fiecare din comportamentele de mai sus are la bază intenţiile cele mai bune. De cele mai multe ori nu dăm feedback pozitiv pentru că poate suna fals, evidenţiem greşelile pentru că nu vrem să fie repetate, nu le arătăm progresul pe care l-au făcut, pentru că acesta este în responsabilitatea noastră, nu a lor. Nu vrem să le complicăm job-ul cu rapoarte suplimentare, nu suntem transparenţi pentru că dacă am explica fiecare decizie ar dura mai mult timp până la implementare, controlăm fiecare mişcare şi ne asigurăm că sunt urmaţi paşii dictaţi de noi, pentru că aşa se rezolvă lucrurile cel mai bine. Tentaţia şi mai mare apare atunci când observi că acţiunile de mai sus chiar aduc beneficii pe termen scurt. Ne-am gândit însă ce efect au ele pe termen lung? Cu an în urmă, aveam în minte exact întrebarea de la începutul articolului: “De ce angajaţii mei par să fie mult mai fericiţi decât alţii atunci când vine un prilej de concediu?”. Aveam impresia că fac totul bine şi cu toate astea, ceva nu avea logică pentru mine. Ba mai mult, dacă i-aş fi întrebat pe ei, ar fi fost convinşi că eu, ca şi manager al lor, procedez exact aşa cum ar trebui. Tot această întrebare, însă, a dat naştere la o hotărâre foarte clară de a schimba această situaţie şi a primit prin urmare un loc onorific pe lista lucrurilor pe care doream să le schimb în 2012. Oare se va afla şi pe lista ta de obiective pentru anul viitor?
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.