Aveţi o strategie de căutare a unui job?
La baza acestei strategii stau obiectivele. Aşadar, un prim pas în stabilirea strategiei constă într-un exerciţiu de analiză şi de stabilire a noilor obiective profesionale (şi/sau personale). Obiectivele pot fi legate de domeniu, rol/poziţie, oportunităţile de creştere şi dezvoltare personală, tipul de organizaţie, salariu, o posibilă relocare. Nu doar companiile pot să îşi stabilească cerinţe şi criterii de selecţie, ci şi candidaţii. Dacă faceţi acest lucru într-un mod eficient, aveţi şanse mai mari de a găsi jobul care vi se potriveşte.
Dinamica pieţei muncii reprezintă un alt aspect demn de luat în calcul când vă căutaţi un nou loc de muncă. Sunt la mare căutare specialiştii din domeniul meu? Este important să fiţi atenţi inclusiv la acest aspect, deoarece astfel veţi anticipa într-un mod realist dacă veţi găsi multe oferte de angajare în domeniul respectiv sau dimpotrivă, este o zonă foarte nişată. Şi astfel ajungem la pasul următor: CV-ul (profilul profesional).
Acordaţi mare atenţie profilului profesional pe care îl creaţi. Cuvintele care trebuie să îl definească pentru a atrage atenţia sunt claritate, structură şi profesionalism. Scoateţi în evidenţă ceea ce trebuie să atragă atenţia pentru jobul la care aplicaţi. Atenţie, CV-ul nu trebuie să fie lung – maximum trei pagini. Sintetizaţi esenţialul şi nu uitaţi să menţionaţi obiectivul profesional pe care vi-l asumaţi, la începutul CV-ului.
Găsesc postul pe care eu mi-l doresc? Poate să fie accesibil la nivel local sau internaţional? Se regăseşte în organigrama unei companii mici, locale sau a unei multinaţionale? După ce aveţi răspunsul la aceste întrebări, puteţi alege canalele de căutare. În funcţie de nivelul de experienţă/ carieră la care vă aflaţi, unele canale sunt mai utile decât altele. Vom enumera mai jos canalele cele mai eficiente în funcţie de nivelul de carieră.
Junior level: portal-uri de recrutare, târguri de joburi, companii de recrutare
Mid level/ Specialist: portal-uri de recrutare, companii de recrutare, reţele online de socializare profesională
Management level: reţele online de socializare profesională, companii de executive search.
Ultimul, dar nu cel din urmă (întrucât e foarte important) canal la care puteţi apela este network-ul personal. Indiferent de nivelul la care te afli în carieră, cu siguranţă ai o reţea de cunoştinţe/ prieteni către care te poţi adresa pentru a afla despre noi joburi şi care, la rândul lor te pot recomanda.
Un alt canal îl reprezintă specialiştii în resurse umane (recrutori din agenţii). Aceştia vă pot orienta în funcţie de domeniul în care activaţi, dar şi în funcţie de nivelul ierarhic. Mențineți o relație “caldă” cu ei.
Am întâlnit persoane care au rămas fără loc de muncăo perioadă îndelungată, iar starea de demotivare şi lipsa de speranţă în care ajunseseră îi condusese la ideea că nu contează ce job au, că pot face multe lucruri şi pot lucra în diverse domenii. Aceasta este o abordare care nu uşurează deloc procesul de angajare. Pentru a atinge un obiectiv, chiar şi în cazul acesta, este necesar să îl definiţi cât mai bine. Stabiliţi priorităţi în criteriile de selecţie a jobului; ce este mai important: mediul organizaţional, responsabilităţile, posibilităţile de creştere, salariul, banii sau renumele companiei?
Laura Pissea este Partener în cadrul companiei de executive search Qualia.