Ce trebuie să știi despre angajații tăi? Impactul executivilor asupra echipei
Relația executiv-angajați este una extrem de delicată. Ea crește și se dezvoltă în timp, cu grijă și atenție din partea ambelor părți. Presiunea vieții profesionale și necesitatea atingerii rezultatelor de business pot deveni uneori mize atât de mari, încât uităm că atitudinea și comportamentul nostru se răsfrâng ca un bumerang asupra celor din jur.
De obicei, executivii și felul în care interacționează aceștia cu echipa pe care o conduc au un rol crucial în crearea și dezvoltarea unui mediu profesional constructiv. Înainte de toate, e necesar ca executivii să își pună trei întrebări importante despre angajații lor: ce îi motivează, care sunt abilitățile particulare ale fiecăruia dintre ei și cât de mult își doresc aceștia să facă împreună ca lucrurile “să se întâmple”? Altfel spus, cunoașterea speranțelor și a fricilor celor cu care lucrezi este un prim pas valoros în construirea unei legături durabile la locul de muncă.
În orice relație, fiecare dintre parteneri trebuie să ofere câte ceva. Același lucru este valabil și într-o relație profesională: pe de o parte, executivul își dorește ca oamenii să îl urmeze, în timp ce angajații vor să fie implicați, să simtă că ceea ce fac ei are sens și că munca depusă face cu adevărat diferența. Sentimentul contribuției este unul dintre cele mai importante aspecte în motivarea echipei cu care lucrează un executiv. Mediul cel mai potrivit pe care ar trebui sa îl asigure executivul pentru echipa sa este unul în care aceștia pot să învețe și să se dezvolte continuu. Doar astfel se va putea asigura, la rândul său, de acel devotament din partea lor, la care orice lider aspiră.
Dacă ne uităm puțin la ce se întâmplă peste hotare, japonezii, de exemplu, au o cultură organizațională tradusă printr-o sintagmă înțeleaptă și expresivă, care ascunde un sens profund pentru felul în care ar trebui să ne reprezentăm noi înșine relațiile profesionale – ea se numește lean management și se traduce în sprijinul reciproc și grija purtată fiecăruia dintre cei cu care lucrăm. Din punctul meu de vedere, nu putem vorbi de o vină a angajaților atunci când ei greșesc la nesfârșit, ci, pur și simplu, este vorba despre o folosire nepotrivită a resurselor pe care le pot oferi aceștia. În fiecare om există un potențial care așteaptă să fie valorificat – executivii au provocarea să descopere cum poate fi acest potențial folosit la maximum.
Fiind oamenii-cheie ai organizației, impactul executivilor asupra angajaților este unul major: fie că vorbim despre motivare, încredere, implicare, aceste valori-suport nu pot exista într-o organizație fără aportul ambelor părți. Alinierea, punerea la comun și împărtășirea așteptărilor de o parte și de alta sunt esențiale în orice relație profesională reușită.
Cum faceți să vă dați seama dacă aceste valori chiar sunt și cele ale angajaților pe care îi aveți? Vă invit să fiți atenți la comportamentele celor din jur; nu la ceea se declară, ci la ceea ce se întâmplă: cum interacționează ei și cum își vorbesc. Oamenii sunt ca niște magneți și funcționează pe principiul magnetului – dacă simt că sunt antrenați de o viziune comună, vor adera cu dedicare și pasiune la ceea ce se întâmplă în viața organizației din care fac parte.
Lilia Dicu este daring executive coach. Lilia lucrează cu top manageri îndrăzneți, care conduc organizațiile prin procese critice de schimbare. Lilia Dicu deține numeroase cetificări în coaching, cele mai importante fiind acreditarea din partea prestigioasei scoli de coaching Newfield Network și certificarea ca Professional Certified Coach acordată de Federația Internațională de Coaching [ICF] – organizația numarul 1 din lume care reglementează profesia de coach la nivel internațional.