Cum îți motivezi angajații să se schimbe?
Cunosc un executiv care a știut să își motiveze angajații într-un mod mai puțin convențional: i-a invitat pe toți să încerce un sport extrem cum e tiroliana. Exercițiul nu era menit numai să destindă atmosfera sau să fie o provocare excentrică și să îi scoată pe oameni din mediul formal de business, ci avea să fie și o lecție extrem de valoroasă. ”Acum știți cum mă simt eu în fiecare zi normală de lucru”, le-a spus la final executivul. Prin această paralelă cel puțin neobișnuită și creativă, executivul voia să își ajute oamenii să înțeleagă responsabilitatea imensă pe care o are liderul (și presiunea care vine odată cu ea), dar și să devină conștienți de faptul că ei toți sunt o echipă și frica în fața schimbării este împărtășită, dar și depășită împreună. Din nou, există numeroase modalități de a motiva și, cu siguranță, aceasta nu s-ar potrivi oricui.
De aceea, e important să știm înainte de orice demers ce anume îi motivează pe oameni. Ce cred de obicei executivii că îi motivează pe angajați? Fiecare are raspunsul lui în funcție de valori, credințe, cunoștințe și experiențe personale. Deseori se face referire la beneficiile salariale și funcție. Ce este posibil să le scape din vedere, de fapt? Indiferent despre ce situații vorbim, oamenii vor să simtă că sunt importanți, că aduc o plus-valoare pentru ceva sau pentru cineva, că evoluează și că sunt apreciați, recunoscuți pentru ceea ce fac. Sentimentul de a contribui la ceva cu un scop mai mare decât ce se vede la suprafață – sau, cum bine ar spune americanii, la ceva ”larger than life” – este unul dintre cele mai frumoase și mai importante lucruri pentru orice om.
Pe de altă parte, este absolut normal ca, uneori, să ne simțim demotivați. Se întîmplă, mai ales în organizațiile mari, ca angajații să se simtă bombardați încontinuu de tot felul de priorități; o prioritate în fața altei priorități și așa mai departe până când ritmul devine prea alert și tensionat pentru ei. De asemenea, atunci când ”niciodată nu e suficient”, angajații pot să nu mai vadă sensul și să nu mai înțeleagă pentru ce depun eforturi atât de mari în fiecare zi.
Ce poate face atunci un executiv? Este adevărat că oamenii se pot simți nemulțumiți în diverse moment și contexte și situația de demotivare pornește de la ei. Este la fel de adevărat că executivii nu ar trebui să privească pasiv de pe margine. Cea mai mare greșeală ar fi ca cei care conduc o echipă să creadă că ei se poziționează total în afara ”jocului” și să aștepte de la ceilalți să se schimbe. Un executiv este un jucător de echipă, nu un outsider pentru oamenii săi. Este un dirijor care are responsabilitatea de a-i învăța pe ceilalți și de a învăța de la ceilalți, de a-i direcționa și de a-i sprijini. Oamenii aleg să părăsească un loc de muncă într-un procent foarte mic doar din cauza salariului – mai presus de asta se află nevoia lor de a beneficia la fiecare pas de o comunicare deschisă cu executivii și managerii lor.
Oamenii decid să se alăture și lucrează cu pasiune în momentul în care se simt apropiați unii de ceilalți, deci în clipa în care ei simt că relația este mai mult decât contractuală – când este un parteneriat, o colaborare. Desigur, nu este ușor, ca executiv, să poți fi mereu la dispoziția celor din jur – executivii au foarte multe responsabilități și, pe bună dreptate, ele trebuie duse la îndeplinire uneori chiar contra cronometru. Dar tot timpul pe care un executiv nu îl acordă echipei fiind prea ocupat ca să își asculte oamenii s-ar putea ca la un moment dat să îl coste un timp cu atât mai îndelungat și mai prețios pentru a rezolva problemele care țin de lipsa de motivare a angajaților.
Îi invit pe executivi să își găsească propria rețetă pentru a-și motiva oamenii. Momentele dificile – și mai ales procesul de schimbare – au nevoie de implicarea și responsabilizarea tuturor în egală măsură. Există diverse tipologii de oameni și, în consecință, diverse modalități de a-i motiva… ajungem unde ne dorim dacă lucrăm împreună.
Lilia Dicu este daring executive coach. Lilia lucrează cu top manageri îndrăzneți, care conduc organizațiile prin procese critice de schimbare. Lilia Dicu deține numeroase cetificări în coaching, cele mai importante fiind acreditarea din partea prestigioasei scoli de coaching Newfield Network și certificarea ca Professional Certified Coach acordată de Federația Internațională de Coaching [ICF] – organizația numarul 1 din lume care reglementează profesia de coach la nivel internațional.