Muncă în echipă şi deschidere către dialog – realităţi sau vise organizaţionale?
Într-o companie, liderii sunt principalii arhitecţi ai culturii organizaţionale. Ei sunt cei care dau tonul, precum dirijorii unei orchestre, care pun rotiţele în mişcare.
Poate aţi auzit sau aţi lucrat într-o organizaţie în care uşa de la biroul managerului direct sau cea de la biroul directorului general erau mereu deschise, aceştia fiind dispuşi tot timpul să îşi primească subordonaţii şi să îi asculte, fără o programare strictă făcută în prealabil, fără ca asistena managerului să gestioneze şi să restricţioneze mereu agenda directorului. Într-o astfel de organizaţie, liderul este cel care vine și îşi salută angajaţii, îi felicită personal pentru succesele de business dobândite, le comunică deschis planurile, obiectivele şi procedurile organizaţionale, ascultă feedback-ul oamenilor.
Robert Hogan asociază astfel de valoaricu un scor ridicat la scala „Afiliere” din Profilul de Motivații, Valori și Preferințe, unul dintre cele mai bune instrumente de identificarea a valorilor personale care au impact asupra activităţii profesionale, precum și identificarea compatibilității între valorile personale și cultura organizațională. Astfel, liderul cu un scor ridicat pe scala „Afiliere” va fi mereu preocupat de contacte sociale frecvente și variate, manifestând interes de a lucra cu alții, precum și un stil de viață organizat în jurul interacțiunii sociale.
Acestor lideri le place să lucreze în echipă, se bucură să cunoască şi să interacţioneze cu oameni noi, să dezvolte alianțe strategice. Totodată, preferă să fie percepuţi ca angajaţi exemplari care urmează întocmai politica şi procedurile organizaţionale. Par mereu deschişi dialogului, socializării. Pe de altă parte, alţii îi pot vedea ca fiind dependenţi de aprobarea conducerii sau de opinia generală din companie şi pot considera că este dificil să ofere feedback negativ angajaţilor.
În mod cert, sunt motivaţi de oportunităţile de interacţiune socială, valorizând comunicarea şi preţuind opiniile celorlalţi din grup.
Cultura organizaţională pe care o construieşte un astfel de lider se caracterizează prin munca în echipă și interacțiunea socială, cu practicile și procedurile concepute pentru a maximiza contactul social.
Liderii cu un scor ridicat la scala „Afiliere” vor avea tendința de a promova un mediu de lucru în care:
- Subliniază importanța de a rămâne în contact cu oamenii;
- Încurajează dezvoltarea de rețele și alianțe externe;
- Favorizează munca în echipă şi colaborările;
- Stimulează utilizarea politicii „ușilor deschise” și socializarea cu membrii echipei;
- Sunt amatori de sedinţe, meeting-uri, discuţii formale sau informale.
O astfel de cultură organizaţională va avea cu siguranţă un puternic impact atât în fluctuaţia angajaţilor, cât şi în rezultatele financiare, mai ales dacă vorbim de industrii sau de arii de activitate în care interacţiunea socială este preţuită şi necesară. Aşadar, putem regăsi o cultură bazată pe afiliere în comunicare, marketing, consultanţă, şi nu în domenii extrem de tehnice care presupun multă rigurozitate şi atenţie: contabilitate, fabrici etc. Eroii unei astfel de organizaţii sunt persoanele cele mai populare, proscrişii – cei singuratici.
Iuliana Mânză este PR Specialist HART Consulting.
Mai multe detalii şi chiar şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.