Optimismul – ajută în zona de business?
Auzim cu toții foarte des celebra pildă legată de optimist și pesimist: primul vede paharul pe jumătate plin, iar cel de-al doilea vede jumătatea goală. Dacă nuanțăm puțin această afirmație, eu cred că a fi optimist înseamnă să privești ceea ce ai ca pe o resursă, ca pe o valoare și să te gândești ce poți face cu ea mai degrabă decât să fii dezamăgit că nu ai ceea ce ți-ai fi dorit. Cred că fericirea vine din lucrurile mici. Așa cum spunea la un moment dat poetul rus Maiakovski, „fericirea poate fi atât de mare ca de la un deal până la Muntele Everest, în funcție de fiecare om”. Altfel spus, totul e în noi și totul depinde de noi. De ce n-am începe prin puțin optimism, atunci?
Când vine vorba despre executivi, lucrurile par să se complice. Dificultatea deciziilor pe care trebuie să le ia aceștia, presiunea obiectivelor, a „targeturilor de business” și a gestionării oamenilor în momente de criză sau de schimbare pot să obtureze uneori viziunea optimistă a liderilor. Un lucru este important să îl avem permanent în minte, indiferent de momentele dificile prin care trecem: putem realiza infinit de multe doar prin bucuria de a face un lucru, oricât de mic. Marii lideri și oamenii de succes de astăzi au avut un plan, au avut o viziune, dar nu au ars etape și s-au bucurat în fiecare clipă pentru ceea ce fac.
Oboseala, rutina, deconectarea de la scopul cel mare, pierderea interesului pe drum sunt câțiva factori care devin bariere ce par de netrecut pentru executivi. În aceste momente este important să facem o pauză și să ne întrebăm: cât de mult credem în ceea ce ne-am propus să facem? Optimismul este contagios – un executiv care gândește pozitiv și, mai ales, care verbalizează încrederea lui în ceea ce face alături de echipa sa este cu siguranță și un lider de succes, pentru că știe să se bucure de călătorie și să îi anime, în același timp, pe cei din jurul său.
Optimismul înseamnă și să ai o perspectivă nouă, neașteptată, asupra lucrurilor, iar în business, deși nu pare la prima vedere, e crucial pentru executivi. O pildă foarte înțeleaptă arată diferența și impactul pe care o viziune optimistă le poate aduce. Se spune că era odată un om foarte supărat pentru că nu reușise să studieze pe cât își dorise, fiind forțat de împrejurări să înceapă direct să lucreze. Întâlnindu-se cu un om foarte educat, a avut un moment de răbufnire și s-a arătat foarte supărat că el nu a putut să își termine studiile. A fost surprins să audă de la interlocutorul său că acesta îl admira, de fapt, pentru curajul și experiența sa deja vaste în domeniu. Abia atunci a realizat că se gândea într-un mod cu totul dezavantajos la ceea ce i se întâmplase. De fapt, el avea un atu și ceilalți, la rândul lor, îl respectau și îl apreciau pentru asta.
Ce învățăm de aici? Nu ne costă foarte mult să încercăm să fim optimiști, dar cu siguranță optimismul poate face diferența în ceea ce facem. Lucruri pe care ieri nu le credeam posibile, astăzi definesc realitatea în care trăim, iar încrederea unor executivi optimiști a avut un rol extrem de important în realizarea lor.
Lilia Dicu este daring executive coach. Lilia lucrează cu top manageri îndrăzneți, care conduc organizațiile prin procese critice de schimbare. Lilia Dicu deține numeroase cetificări în coaching, cele mai importante fiind acreditarea din partea prestigioasei scoli de coaching Newfield Network și certificarea ca Professional Certified Coach acordată de Federația Internațională de Coaching [ICF] – organizația numarul 1 din lume care reglementează profesia de coach la nivel internațional.