Performanța în sport și performanța în business
În sport se vede cel mai bine limita dintre succes și eșec: ai făcut exercițiul perfect sau te-ai dezechilibrat, ai ezitat în atac sau ai mers cu toate forțele (și dorința de succes!) înainte, te-ai pregătit intens pentru a concura cu alții sau te-ai „bazat” pe experiența și succesul de până acum, ai obținut medalia sau nu. Bineînțeles că toți concurenții la Jocurile Olimplice vin pregătiți de antrenorii lor și, desigur, își doresc medalia. Și chiar dacă nu ai luat medalia (de data aceasta) nu înseamnă că nu ești bun, dar oricum se va vorbi despre tine în termeni de: „nu s-a calificat”, „a fost eliminat”, „a pierdut lupta”, „a ratat medalia” etc. Și atunci ce poți să spui: „am avut ghinion”, „m-am luptat cu cel mai bun”, „nu am avut sală potrivită pentru antrenamente”? S-ar putea ca toate motivele să fie adevărate, dar nimeni nu primește medalii pentru scuze! Standardele sunt ridicate și o singură greșeală te poate separa de lotul de premianți. Miza este foarte mare, mai ales la Jocurile Olimpice, pentru că nu există două medalii de aur pentru o categorie de joc. Este interesant cum o secundă poate face diferența între succes și eșec… Este uimitor cum perfecțiunea nu doar există, dar stabilește și noi recorduri mondiale.
În lumea afacerilor se întâmplă la fel, cu diferența că aici nu vedem sau nu conștientizăm atât de clar atunci când pierdem. Deși poate fi vorba tot de o secundă – e important să fii chiar și cu o secundă în fața concurenței – această secundă nu este la fel de vizibilă ca în sport. „Competiția a venit cu o strategie nouă pe piață? Ok, avem timp să ne facem și noi una până săptămâna viitoare.” sau „Am pierdut un client? Rezistăm și fără el.” Impactul nu este atât de mare sau „șocant” pentru că nimeni nu împarte jucătorii din business în două categorii: cei care au luat medalia de aur, respectiv cei care au obținut cel mai mare profit pe care-l puteau obține, și cei care nu s-au calificat, adică cei care au înregistrat pierderi sau profituri mai mici. În mediul de afaceri acest aspect va ieși la iveală, într-unul sau mai mulți ani. Până atunci însă, ești pe o listă de mijloc unde este „călduț”.
Dar cum ar fi dacă te-ai proiecta în lumea sportului?
Dacă firma ta ar fi o echipă sportivă, ce crezi că s-ar spune despre ea? „S-a calificat în finală” sau „A fost eliminată”? „A câștigat medalia de aur” sau „Și-a ratat șansele la medalie”?
Succes în stabilirea de noi recorduri!
Carmen Balalia este trainer în cadrul Schultz Consulting și are o experiență de peste 6 ani în mediul corporate și în organizații neguvernamentale. Domeniile sale de expertiză în training si consultanță sunt: managementul resurselor umane, antreprenoriat, vânzări, customer care, management, leadership, motivarea echipei, formare de formatori, comunicare organizațională, recrutare, selecție și simulare de interviuri.