Scopul unui business este profitul, iar scopul vieții este a ne simți bine
Ideea pare un compromis perfect pentru mulți dintre noi. Suntem dispuși să muncim mult, însă vrem și o recompensă pe măsură. În prezent, această idee pare să caracterizeze o serie de organizații, cu precădere industii precum cea IT sau advertising.
Când intrii în sediul unei astfel de organizații poți rămâne surprins. Hedonismul se simte în aer. Săli de jocuri, birouri colorate și puternic personalizate, o atitudine informală și poate chiar și un graffiti în spatele recepției. Acestea sunt o parte din simbolurile hedoniste din cadrul unei astfel de organizații. Însă lista poate să continue, pentru că oamenii pot merge foarte departe pentru a se simți bine, chiar și la locul de muncă.
Am un prieten care lucrează în advertising. Poveștile sale frecvente fac referire la activitățile care au loc în sala special dedicată de organizație distracției. În această sală, compania pune la dispoziție angajaților sisteme de sunet care pot să rivalizeze cu unele cluburi bucureștene, băuturi răcoritoare, mese de biliard și cel mai surprinzător pentru mine, Play Stations și Xbox-uri. De foarte multe ori, angajații se duc în weekend la serviciu special pentru a beneficia de facilitățile acestei săli. O altă activitate frecventă sunt campionatele interne de jocuri on-line de după program.
Reacția mea inițială la poveștile prietenului meu a fost legată de rolul managementului în acest lucru. Iar răspunsul nu pare deloc surprinzător: managementul are „the highest score” (la jocurile online pentru care se organizează campionate interne).
Pare atrăgător modelul, având în vedere că aceste concepte sau unele similare se regăsesc în multe organizații și totul începe de la valorile liderilor.
Robert Hogan asociază astfel de valori cu un scor ridicat la scala „Hedonism” din Profilul de Motivații, Valori și Preferințe, unul dintre cele mai bune instrumente de identificarea valorilor personale care au impact asupra activităţii profesionale, precum și identificarea compatibilității între valorile personale și cultura organizațională. Profilul de Motivații, Valori și Preferințe Hogan se referă la valori personale, la factori motivaționali, sondând ceea ce dorește o persoană să fie, să devină, reliefând credințele personale și aspirațiile.
Persoanele cu scoruri mari la scala Hedonism au o dorință de a se simți bine la locul de muncă, valorifică inovația și timpul petrecut cu oameni interesanți. În organizații, când un lider are această valoare, este piatra de temeile a „sălii de distracție” și tinde să:
- Fie prietenos, deschis și nonconformist.
- Să trateze în mod serios atât munca cât și distracția, oferind oportunități pentru ambele.
- Să fie flexibil în ceea ce privește politicile și procedurile.
A lucra pentru o organizație hedonistă pare job-ul ideal pentru mulți dintre noi, însă nu toți dintre noi împărtășim această valoare. Unii dintre noi muncim și fără a vrea să ne distrăm la job, nu?
Cristi Mihai, Consultant / Head of Psychology Department HART Consulting
Mai multe detalii şi chiar şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.