Strategia, între convergență și divergență
Etimologic, strategie vine din cuvântul grecesc strategos (derivă din 2 cuvinte: stratos – armă, ago – grecescul pentru conducere/ghidare/mișcare către) și este o abilitatea specifică unui comandant militar.
Strategia este un plan de acțiuni/opțiuni gândit pentru a atinge o viziune / obiectiv / scop / tel. Este imaginea de astăzi asupra obiectivelor de mâine. Construiești o strategie pentru a reuși (sau a te pregăti să reușești) să obții o poziție, un avantaj în fața unui concurent sau pentru a avea cea mai buna posibilitate de a folosi oportunitățile care apar. Strategia este despre reușită. Cum faci asta într-o companie? Folosind toate resursele companiei pentru a atinge sistematic obiectivele propuse. Asta înseamnă că orice persoană dintr-o companie care acționează sau planifică acțiuni fără a lua în calcul strategia organizației sau obiectivele acesteia nu gandește strategic. Atunci când un manager are competența de a gândi strategic, înseamnă că are o perspectivă de ansamblu a ceea ce face, își înțelege poziția în sistem și îi poate ajuta pe ceilalți să înțeleagă poziția lor în întregul plan și cum este legată poziția lor de alte poziții.
În 2010, IBM a făcut un studiu în care a sumarizat concluziile a 1.500 CEO din întreaga lume:
- Gradul de complexitate crește
- Corporațiile nu sunt echipate să facă față acestei complexități
- Creativitatea este acum cea mai importantă competență de conducere.
Studiul menționează că avem nevoie de creativitate în toate aspectele conducerii, inclusiv în gândirea strategică și în planificare.(IBM, Capitalizing on Complexity: Insights from the Global Chief Executive Office Study, July 2010)
Cât eram manager credeam că este suficient să fiu dedicată obiectivelor poziției mele în companie și dedicația și concentrarea mea pe ele mă va ajuta să le ating. Eram dedicată unui singur mod de a-mi face activităţile, pentru că acest mod se dovedise valid pentru mine – învățasem că dacă fac anumite lucruri periodic totul era ok. Adică, strategia mea o reprezinta orientarea către o direcţie unică, mai exact, investirea şi concentrarea exclusivă pe o singură carieră, o singură afacere, un singur drum, un singur fel de a face lucrurile. Și sunt mulți manageri pe care îi aud spunând: „Eu fac lucrul acesta de 10 ani și știu cel mai bine cum se face”. Dar asta nu îi face să fie și buni strategi.
Reuşita a numeroşi oameni de succes arată o altă strategie – succesul derivă, de fapt, din capacitatea oamenilor de a accepta o gândire divergentă(independență, orientare spre acceptarea riscului, toleranță pentru ambiguitate) şi de a se deschide către mai multe centre de interes, către mai multe surse de a atinge un obiectiv. Mulți antreprenori au această competență.
Cunoscutul investitor Chuck Martin avea un sfat destul de simplu adresat antreprenorilor “Priveşte pretutindeni”. Cu alte cuvinte, el încurajează antreprenorii să caute oportunităţi în cele mai diferite locuri şi domenii. Acest lucru relevă una dintre cele mai valoroase calităţi ale unui lider, anume capacitatea de a lega domenii aparent distincte şi de a putea dezvolta legături pentru îndeplinirea obiectivelor principale. Un astfel de exemplu este dat chiar de celebrul Walt Disney, renumitul producător american de filme, care a dezvoltat cariera sa pe mai multe planuri: producător, scenarist, actor, director, animator, entertainer şi, nu în ultimul rând, antreprenor.
Nu ştiu dacă este validă observaţia mea, însă văd frecvent manageri din diverse companii care au o singură strategie de reușită, conștientă sau inconștientă – aceea de a face lucrurile așa cum le-au mai făcut și cum știu ei cel mai bine, în timp ce antreprenorii sunt deschişi către mai multe zone de interes, către mai multe căi de a atinge același obiectiv.
Totodată, un manager, care poate gândi strategic, are nevoie de convergenţă – o singură cale bună de a atinge obiectivele, cât şi divergenţă – atingerea aceluiaşi obiectiv din mai multe surse. Adică,şi managerul ar avea nevoie să vadă mai multe perspective, surse, căi prin care să îşi atingă obiectivul, tot aşa cum şi antreprenorul ar putea să înveţe să găsească acea unica cale în care este foarte bun/eficient pentru a atinge acelaşi obiectiv.
De multe ori, a ne concentra exclusiv pe o singură direcţie, înseamnă a avea o perspectivă limitată asupra afacerii, ceea ce nu va aduce decât rezultatele pe care le-a mai adus. Interdependenţa dintre convergent şi divergent, dintre profesional şi personal, cunoscut şi necunoscut, poate genera noi moduri creative de a acţiona în mediul de afaceri. Reușita este dată de flexibilitatea de a ne juca și de a jongla cu abordări diferite, de a schimba din când în când unghiul sau lentila prin care privim mediul și pe cei din jur.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.