Există viaţă şi de la 9.00 la 17.00?
Şi, pentru că şi această viaţă, de la 9 la 5, cu emoţiile şi trăirile ei, trebuia să poarte un nume, autorii i-au spus „viaţă profesională interioară” (inner work life). Întâmplător sau nu, vieţile celor doi autori se intersectează şi după ora 5, fiind vorba despre soţii Teresa Amabile (care a studiat creativitatea timp de treizeci şi cinci de ani la Stanford, Brandeis şi Harvard) şi Steven Kramer (psiholog, a studiat rezolvarea problemelor la universităţile Virginia, Vanderbilt şi Brandeis, captivat de aceste întrebări pe parcursul lungilor conversaţii cu soţia).
Scopul declarat al lucrării este descoperirea deosebirii esenţiale dintre organizaţiile care au rezultate foarte bune şi cele care nu au, pornind de la examinarea în amănunt a vieţii profesionale interioare.
Managerul sau angajatul? A cui viaţă interioară îşi pune mai mult amprenta asupra vieţii organizaţiei?
În viaţa de după ora 5 e greu să stabilim un model de organigramă, iar liderii se schimbă conjunctural, în funcţie de departament (bucătărie, maşină, cumpărături, destinaţia concediului). Lucrurile se schimbă radical când apar copiii: cine e şeful? Primul copil, al doilea, fata, băiatul? Dacă aveţi şi o pisică, se aplică o altă organigramă.
În viaţa de la 9 la 5 totul pare puţin mai simplu (deşi cartea va demonstra că nu e aşa): Manager vs Angajat. Lucrarea de faţă se concentrează pe viaţa profesională interioară a anagajaţilor, nu a managerilor. Imaginea de ansamblu este întregită în ultimul capitol, „Cum să aveţi grijă de propria viaţă profesională interioară”, unde autorii prezintă situaţii din viaţa profesională interioară a managerilor.
Scene de viaţă
Cartea este rezultatul explorărilor psihologice ale echipei/familiei de cercetători, explorări care au implicat câteva sute de oameni dintr-un număr semnificativ de companii reprezentând trei industrii diferite, organizate în 26 de echipe. E vorba atât despre companii mici – abia înfiinţate -, cât şi despre organizaţii mari, prospere, cu nume binecunoscute, însă toate echipele au avut ceva în comun: au fost alcătuite în principal din angajaţi intelectuali, profesionişti a căror treabă consta în rezolvarea creativă a unor probleme complexe. Pe scurt: douăsprezece mii de rapoarte individuale.
Cum influenţează viaţa profesională interioară performanţele organizaţiei
Rezultatele analizei minuţioase ale rapoartelor individuale au dus la câteva concluzii referitoare la influenţa vieţii profesionale interioare în cadrul companiei:
- Viaţa profesională interioară este un fenomen extrem de complex, ce implică multe aspecte (la nivel afectiv, cognitiv etc).
- Influenţează viaţa membrilor organizaţiei din mai multe puncte de vedere: colegialitate, creativitate, implicare în muncă şi productivitate.
- Indiferent de strategiile de marketing sau comunicare ale companiei, implementarea acestei strategii depinde de gradul de implicare al oamenilor şi de lucrul în echipă, aspecte direct influenţate de viaţa profesională interioară.
- Rutina, evenimentele ce se petrec zi de zi la locul de muncă au o influenţă covârşitoare asupra vieţii profesionale interioare şi implict asupra rezultatelor strategiilor aplicate.
Pe parcursul a nouă capitole, plus o anexă, cititorul este martor la evenimentele care au influenţat viaţa profesională interioară a participanţilor la acest studiu, având astfel ocazia să le raporteze la situaţia organizaţiei din care face parte.
O carte utilă, din moment ce „cu o viaţă profesională interioară toţi suntem datori!”
Răzvan Cazacu este Manager General HoneyWood
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici