Optimismul, o strategie riscantă în 2014?
Cu toate acestea, este recomandabil ca oamenii să nu uite atât de repede anul care tocmai a trecut şi criza financiară care încă provoacă dezechilibre şi, prin urmare, dezamăgiri. După cum atrage atenţia publicaţia The Economist, într-un articol de la începutul acestui an, „cel mai mare pericol în această perioadă a anului pentru afaceri este tocmai optimismul”.
Probabil din cauza acestui gen de precauţie managerii companiilor din România s-au declarat la finele lui 2013 nu foarte încrezători, ba chiar temători. Potrivit unor date furnizate în decembrie 2013 de către Institutului Naţional de Statistică (INS), managerii se aşteaptă, pentru perioada începutului de an la o relativă stabilitate în sectorul de comerţ şi servicii, la o scădere moderată în industria prelucrătoare şi la o reducere mai accentuată în construcţii. De asemenea, un studiu Roland Berger Strategy Consultants relevă faptul că 80% dintre managerii români cred că vârful crizei nu a fost atins, iar 54% dintre aceştia văd posibilă o nouă recesiune în România. În ceea ce priveşte potenţialele obstacole în calea creşterii, lipsa de personal calificat rămâne cea mai mare provocare.
Să fie prea pesimişti cei de la Roland Berger? Concluziile întâlnirii anuale de la Davos, Forumul Economic Mondial, au avut o notă de moderat optimism în ceea ce priveşte economia mondială. Mai exact, ideea că economia globală este pe un drum accidentat, dar în recuperare, umbrită de incertitudine, de potențialele riscuri și provocări a fost împărtășită de către economiști de top aflaţi la reuniune, inclusiv de către Jim Yong Kim, preşedintele Băncii Mondiale, Christine Lagarde, directorul Fondului Monetar Internațional și de către Mario Draghi, președintele Băncii Centrale Europene.
Pe de altă parte, analiştii de la Saxo Bank, consideraţi a fi în mod tradiţional pesimişti, cred că am ajuns într-un final la sfârşitul crizei economice despre care vorbim deja de ceva vreme. În acord cu ei sunt şi americanii de la BMO Harris Bank, care au realizat o cercetare ce scoate la iveală din ce în ce mai mulţi oameni de afaceri ce privesc cu mare încredere către viitor. Cifrele arată că 54% dintre manageri cred că afacerea lor va fi în creştere în 2014, 41% sunt de părere că va stagna, în timp ce numai 6% sunt temători că lucrurile vor merge mai rău.
Cel mai îngrijorător este faptul că în 2013 s-a înregistrat, fără echivoc, un număr record al insolvenţelor în rândul companiilor mari şi medii. Numărul firmelor cu cifra de afaceri mai mare de un milion de euro care au intrat în insolvenţă este de 718 de companii, comparativ cu 485 de insolvenţe din aceeaşi categorie, înregistrate în anul 2012. „Intrarea în insolvenţă a firmelor mari şi medii în 2013 va avea un efect de propagare în economie şi va atrage în insolvenţă mai multe firme mici şi mijlocii. În absenţa unor măsuri de ordin legislativ în domeniul insolvenţei, numărul insolvenţelor va creşte cu până la 10%, cu precădere în rândul companiilor medii şi mici”, a declarat Iancu Guda, macroeconomic analyst Coface România.
Ce a fost totuşi bun în 2013? Atât consultanţii financiari americani, cât şi cei europeni sunt de părere că la modă au fost afacerile mici, businessurile individuale ţintite către grupuri restrânse de consumatori. De exemplu, o afacere interesantă în 2013 a fost deschiderea unor magazine alimentare de proximitate în marile oraşe, cu produse realizate în casă, manual sau aduse direct de la producător. De asemenea, un business interesant şi cu potenţial a fost şi distribuţia acestor produse direct la domiciliul clienţilor, un business agreat atât de către micile magazine, dar şi de marii retaileri.
Românii, pesimişti în privinţa joburilor
58% dintre români afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut faţă de 2012. Cu toate acestea, situaţia se prezintă mai bine decât în luna decembrie 2012, atunci când 68% dintre români considerau acelaşi lucru, cu 10 procente mai mult. Există şi români care au văzut o îmbunătăţire a situaţiei economice din ţara noastră în ultimul an, în vreme ce speranţele pentru 2014 sunt ceva mai ridicate, 18% dintre ei aşteptând să le meargă mai bine, potrivit Barometrului de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. „Încrederea populaţiei va continua să crească, urmare a promisiunilor din campaniile electorale la care românii vor fi intens expuşi anul aceasta, fapt observat şi în anii anteriori în care au fost alegeri. De fiecare dată în aceste perioade, nivelul de încredere a atins cote mai înalte decât media”, afirmă Andi Dumitrescu, director general GfK România. Singurul indicator care s-a înrăutăţit comparativ cu 2012 este cel privind şomajul. Media pesimiştilor în 2013 se situează la două treimi din populaţie, faţă de 63,5% în 2012.