E despre atitudine: Smart-escaladarea noilor frontiere online. Un “exercițiu de storytelling”
Am stat de vorbă cu Alina Cazacu – specialist din zona digitală (transformation, business, marketing), product management și business development, tocmai pentru a afla mai multe despre cum va decurge traseul social media în viitor și, de ce nu, despre smart-escaladarea noilor frontiere online.
***
Cum vezi evoluția zonei digitale în România? La ce trebuie să ne așteptăm? Ai vreun…avertisment?
Să punctez: eCommerce – focus pe customer care. În 2010, când ne pregăteam să lansăm primul proiect de tip eCommerce în Telekom România, clickshop.ro, făceam evaluări și asumpții legate de piață, profilul cumpărătorilor, potențialii cumpărători, potențialul plăților cu cardul ș.a.m.d. Ne așteptăm ca piața să crească și a crescut, numărul magazinelor online să crească și așa a fost, dar toate astea nu cu aceeași viteză cu care consumatorii erau dispuși să folosească toate instrumentele online și procese complete, End-to-End. Plățile cu cardul nu au evoluat la fel de mult că numărul de magazine, tinerii încă nu au încredere în plata online, ce să mai vorbim de cei peste 50 de ani. În România oamenii încă pun bani pe card înainte de a face o plată online, iar cei mai mulți încă preferă să plătească la livrare “ca să văd eu, dom’le produsu’ ”.
Cred cu tărie că ceea ce diferențiază o platformă online de alta este partea de customer care trebuie să fie impecabilă. Iar în România încă se simte nevoia asta foarte foarte mult în mai toate domeniile.
Piața crește, dar cred că în continuare e nevoie de mai multă implicare atât din partea magazinelor, cât și a celorlalți stakeholderi pentru educarea pieței. De exemplu, când ridici un card de la bancă niciun consultant nu îți spune “doamnă, domnule, acesta este și un instrument de plată online”. Printre lucrurile care se transmit sunt “aveți grijă, protejați-va PIN ul, nu-l arătați nimănui”.
Punctez iar: Publishing – conținut relevant în formă adaptată targetului – agil, rapid. În ce privește piața de publishing în care am fost implicată cel mai recent, pot spune, de asemenea, că s-a transformat foarte mult. Concurența este mare, creatorii tradiționali de conținut din TV și presă scrisă au o prezență bună și în zona digitală, puterea brandului s-a “portat” și online, dar se vor confrunta tot mai mult cu concurența producătorilor de nișă, echipelor independente, media noi, fie că vorbim despre știri sau diverstisment. Celor mici le lipsește puterea de distribuție deocamdată, dar publicul lor este mult mai loial și traficul mai sănătos, chiar dacă mai mic. Clickbait-ul încă funcționează, “fake news” aduc trafic, deci bani, dar inevitabil și clienții de publicitate vor cere tot mai mult un public de calitate, care nu poate fi generat decât de conținut de calitate.
România însă nu e o piață pentru prea mult conținut de calitate; din păcate, articolele mai lungi și documentate nu prea merg pentru ceea ce își doresc publisherii să obțînă: monetizarea cât mai rapidă a conținutului. Va avea tot mai mult succes cine va crea conținut în formate speciale de net, ușor de citit și de navigat, vizuale și interactive. La acest capitol de presă mainstream e mai înceată, iar cei “mici” au șans lor uriașă. Așa cum formatul de “stories” a transformat experiența în social media, așa formatele de content pot transforma și media tradițională.
Mobil, video – fast&furious. Când spunem online azi vorbim inevitabil despre mobil, video și inteligență artificială. Sunt lucrurile care unesc domenii diverse – publishing, eCommerce, marketing. Totul trebuie gândit și desenat pentru mobil. Video-ul a trecut deja peste preconcepția că poate fi produs de o televiziune și nu mai este obligatoriu landscape. La fel cum video poate face astăzi oricine, oricând, oriunde, nu neapărat o televiziune, nu neapărat în studio, nu neapărat cu aparatură profesională. Și poate ajunge la mai mulți oameni decât o televiziune, și poate ajunge instant. Inteligența artificială automatizează procese și nu trebuie să elimine oameni, ci să-i elibereze să poate face alte lucruri, acolo unde “roboții” nu sunt eficienți. În general ce ține de creativitate, de inovație, mai mult de plăcut decât de util, mai mult de frumos este atributul oamenilor.
Sumarizând cele de mai sus, cred că indiferent de domeniu, fiecare companie trebuie să devină "a technology company", în sensul că indiferent de core-busines-ul companiei, e nevoie de competențe în zona de digital și nu în ultimul rând de rapiditatea de a se adapta prezentului care nu mai are present sense sau continue 🙂 .
Cum poți defini, atât în parametri actuali, cât și în cei ai viitorului “a șți online“?
Nu cred că există o rețetă secretă sau un manual unic, pe care dacă le-ai urmat să ai garanția că știi online. Viteza cu care se schimbă totul în online e atât de mare că până se tipăresc cărțile, mare parte din ce scrie în ele nu mai e valabil! Facebook s-a deschis publicului acum doar 12 ani, iar primul iPhone acum 11 ani, dar în acest deceniu au schimbat radical online-ul, nimic nu mai e cum a fost.
Sigur că există niște lucruri de bază, dar poate regula principală despre “a șți online” este că nimic nu e definitiv, nici rău, nici bine, orice se poate îmbunătăți sau se poate pierde foarte rapid. Știi online astăzi atunci când știi cât mai multe despre publicul tău, cel care îți poate transformă oricând eșecul în succes și viceversa. Sigur, de aici începe și discuția despre protecția vieții private și nenumărate alte derivate, dar online-ul a apropiat clientul de furnizor și i-a dat primului putere fără precedent, iar celui din urmă o șansă unică de a avea acces la feedback și astfel a putea fi mai bun rapid și relativ ieftin. Dacă știi ce să faci cu oportunitatea asta, știi online.
Cum consideri “experiența pe digital”? A ta și la modul general. Ce sfaturi ai pentru cei care își doresc acest drum, digital?
Chestiunea asta cu “am trecut prin asta”, “știu mai bine” nu cred că mai funcționează. În lumea în care trăim lucrurile se schimbă incredibil de rapid, deci ce sfat ar fi mers acum în contextul anului trecut, nu prea mai are sens acum.
Cred în puterea lucrului văzut și făcut. Nu cred în cantitate, ci în calitate.
În schimb îmi place să citesc cam orice în afară de cărțile de “how to” sau “cum am schimbat eu lumea”. Cred că poți învăța mai mult din beletristică decât din cărțile de “how to”. Dacă ultimele îți dau niște “template-uri” care funcționează în niște condiții de multe ori limitate, primele – adică beletristica – te învață foarte mult despre psihologia umană, și cel mai mult despre ce înseamnă să creezi un story, care în final e de neprețuit când vine vorba despre marketing.
Ne poți vorbi un pic despre evoluția start-up-urilor de tehnologie, atât la nivel intern, cât și internațional?
Ca în multe alte domenii, mediul de tech startups din România poartă amprenta unei piețe emergente. Mediul este departe de a fi matur, iar asta înseamnă două lucruri: opțiunile de finanțare și maturitatea antreprenorilor. Practic suntem cam la a doua generație de antreprenori, și mai e nevoie de timp pentru a avea un pool semnificativ de antreprenori. Cred, pe de altă parte, că dincolo de hype-ul mediatic legat, de exemplu, de primul unicorn românesc, cel mai important lucru e că UiPath e un model sănătos, o școală pentru viitorii antreprenori. A construi un produs global și a lucra într-o companie care a ajuns pe piețele globale e o experiență extraordinară și care cu siguranță va genera în timp alte companii asemănătoare. Bineînțeles că specificul României ține de talentul inginerilor, deci în final de talentul tehnic, însă nu are sens să ne iluzionăm aici: fără “știința” de a face business în felul descris mai sus, acest pool de talente nu va genera foarte multă plus valoare, pentru că acești oameni talentați vor lucra fie în outsourcing, fie vor prefera să emigreze, pe când companiile care au reușit să crească foarte mult sunt singurele opțiuni de a păstra acești oameni și de a le valorifica cu adevărat talentul.
Ceea ce mi-aș dori să văd ar fi mai mult apetit pentru risc atât din partea celor care au skill-urile necesare de a construi un produs, cât și din partea investitorilor locali. Ambele categorii au o atitudine mai degrabă conservatoare și cred că e nevoie de educație în ambele cazuri: antreprenorii trebuie să înțeleagă cum funcționează mediul investițional, iar investitorii ar trebui să se uite mai serios în zona de tech, care da, e diferită de zonele tradiționale, cum ar fi, de exemplu, real-estate-ul.
Comunicarea social media – prieten sau dușman? O să răspunzi prieten dar…
Răspunsul e ambivalent 🙂 . E prieten – dușman și dușman – prieten, eventual cu hashtag înainte ;)) Răspunsul nu mai poate fi doar unul de când social media a acaparat miliarde de oameni, cu profiluri atât de diferite, și nu mă refer la cele de Facebook. Până la urmă, profilul personal îl folosește fiecare cum vrea, așa cum și față în față fiecare om transmite mesaje în funcție de ce vrea să evidențieze. Comunicarea unui business pe social media poate fi la fel de variată, în funcție de business. Dar un lucru esențial, pe care e bine să nu-l uite sau ignore niciun business niciodată, din punctul meu de vedere, este să nu uite că social media este doar un canal de comunicare, de distribuție și atât! Așadar, ar fi bine să nu îți joci toate cărțile pe această mâna și să îți muți acolo chiar toate “proprietățile” fie că vorbim despre poze, video, content, advertising sau orice altceva.
Din perspectiva unei companii este nevoie de Facebook, dar în unele situații business-ul devine prea dependent de el. Mult mai sustenabilă este diversificarea pe toate canalele de social media, plus o strategie de conținut per se, ca în final să se facă și trafic organic. Plus remarketing sau email marketing, care sunt esențiale pentru gestionarea bazei de clienți.
Cum e să lucrezi în afara biroului, din spații precum hub-uri etc.?
Mai simți viață. Glumesc J. Cred că este important mixul între biroul închis, remote work și lucrul într-un hub. Sunt diferite moduri, comunități, feluri de a explora; este importantă atât interacțiunea cu oamenii, colegii dintr-un colectiv mai larg cum este cel din cadrul corporațiilor. Cred că sunt importante și energia și diversitatea pe care ți le dă munca într-un co-working space, dar și liniștea solitudinii pe care o poți găsi și regăsi în lucrul de unul singur. Nu cred că e o rețetă perfectă, dar cred în mixul dintre cele trei. Le-am încercat pe toate trei și mărturisesc că nu m-aș putea lipsi niciodată de energia pe care ți-o da munca în echipă, de faptul că putem deveni mai creativi împreună, și, în același timp, mai prieteni.
Viitorul? Cum..ți-l vezi? Uman sau android?
Aș vrea să zic uman, dar cred că e android sau, mai degrabă, în cazul meu, iphonid ;)). Folosim din ce în ce mai multe device-uri. Aplicațiile ne “ajută” să facem aproape orice începând de la a ne spune câți km mergem pe zi, câtă apă bem, câte calorii consumăm, unde suntem și unde ne sunt prietenii în ce loc, oraș, ora…
Pare sufocant și este. Ceea ce cred că putem face este să transformăm dezavantajele în avantaje și, de asemenea, mai cred că fără o disciplină extrem de riguroasă nu o să reușim să ne salvăm de la a ne transforma în niște roboți.
Nu mai există uman fără android, cum nu există, încă, android fără aport uman. Nu e nici rău, nici bine, este realitatea la care putem să ne adaptăm cât mai bine. Nu cred în vorbele cu “dom’le, ce rău e acum, și ce bine era pe vremea mea”. Cred că și astăzi copiii se pot juca în natură, dar pot învăța foarte multe și cu ajutorul “androizilor”. Orice lucru poate fi folosit bine sau rău, dar simpla lui existență nu e neapărat apriori bună sau rea. Și aici, depinde foarte mult de echilibru, dar și de o rigurozitate și o auto-disciplină.
Alina Cazacu
– Peste 10 ani experiență în eCommerce, digital marketing, online publishing.
– Senior Manager(Telekom Romania, parte a Deutsche Telekom – iunie 2010 – decembrie 2016) & PRO TV (ianuarie 2017 – iunie 2018) siManagement consultant(AT Kearney) ( iunie 2006 – mai 2008).
-Prima platformă de eCommerce lansată în cadrul Telekom Romania și dezvoltarea mai multor linii de business non-core.
– În calitate de Head of Digital, PRO TV, a gestionat cel mai mare inventar de site-uri media online din România, cuprinzând 11 mil. vizitarori unici & 115 mil page views lunar; +5 mil Euro/an venituri generate de acest portofoliu.
– Studii: EMBA at Sheffield University, UK.
– Manager experimentat în construirea de echipe și lansarea de la stadiul de proiect a mai multor business-uri.
– Recrutarea și conducerea unor echipe de succes, orientate spre rezultate