Cinci metode de a gestiona stresul de la birou
Deşi 83% dintre americani se plâng că sunt stresaţi de cel puţin un lucru din mediul lor profesional, tendinţa generală este de a trata problema drept una acceptabilă şi inerentă muncii în genere. Ceea ce ignoră angajaţii este impactul stresului asupra stării lor fizice, vieţii personale şi, în multe cazuri, asupra binelui lor psihic. Una peste alta, stresul nu afectează doar productivitatea din mediul profesional, ci şi calitatea vieţii în general. De aceea, e important cum îl gestionăm şi, mai ales, cum facem din gestionarea lui un proces plăcut, arată site-ul careerealism.com., care furnizează şi o listă cu cinci sfaturi în acest sens:
Lasă munca… „la muncă”
Pentru un echilibru ideal între viaţa profesională şi cea personală e necesară separarea lor printr-un perete adiabatic, dacă s-ar putea. La birou, concentrează-te asupra muncii, acasă, asigură-te că te simţi bine alături de familie. Foarte mulţi nu fac asta, ci îşi aduc munca acasă. Asta înseamnă că munceşti din greu în ambele medii, că „muţi” stresul de la muncă în mediul familial şi că nu te poţi gândi la altceva în afară de muncă. Numai că mintea ta are nevoie de o pauză, iar să petreci timp alături de familie, discutând orice altceva în afară de muncă, e un mod perfect de a scăpa temporar de stres.
Când eşti la birou, gândeşte-te la muncă, dar, de cum treci pragul casei, ignoră complet munca. Chiar dacă nu e mereu primul impuls, impune-ţi să urmăreşti un film sau un serial cu familia, să ai o conversaţie plăcută la cină şi să asculţi muzică liniştitoare înainte să te culci. Astfel de activităţi reduc nivelul de stres chiar în timp ce te simţi bine şi ai parte de relaxare.
Stai de vorbă cu cineva
Potrivit unei anume şcoli de gândire, este contraproductiv să discuţi cu familia problemele de la serviciu. Asta pentru că partenerul de viaţă va intra automat în panică apropo de impactul stresului de la muncă asupra vieţii tale. Această teorie poate fi adevărată în unele cazuri, dar mai există o perspectivă asupra problemei.
Dacă discuţi despre grijile tale, asta te va ajuta să le faci faţă şi să găseşti soluţii. Uneori, vrei să vorbeşti cu cineva despre ce ţi se întâmplă în viaţă, despre problemele cu care te confrunţi, ca să ştii dacă le rezolvi corect. Iar cel mai bun partener pentru acest dialog e omul care te cunoaşte cel mai bine – soţia, iubita sau un prieten foarte apropiat. Să porţi un astfel de dialog din când în când te va ajuta nu doar să te simţi mai bine, ci şi să găseşti soluţiile potrivite la problemele tale.
Fă-ţi timp pentru tine
Ai un hobby sau un sport preferat? Îţi plac filmele? Citeşti mult? Asigură-te că în weekend îţi faci timp pentru hobby-urile tale. Da, sfârşitul săptămânii e numai bun pentru a petrece timp cu familia, dar păstrează câteva ore doar pentru tine. Măcar du-te în parcul cel mai apropiat de casa ta, devreme dimineaţa, şi fă o lungă plimbare. Asta îţi va „curăţa” mintea şi îţi va da timp să te bucuri de privelişte, vei simţi că totul e în regulă pe lumea asta şi te vei putea bucura de reuşitele pe care le-ai avut până acum.
Plănuieşte o vacanţă
Nimic nu e mai bun decât o schimbare de decor pentru a remedia efectele stresului dintr-un an întreg. Aşa că pune la punct – din timp – o fabuloasă vacanţă anuală pentru a scăpa de toate grijile. Alege locul ideal împreună cu întreaga familie. Nu-ţi supraaglomera vacanţa cu activităţi, în acest caz vei „munci” prea mult pentru a te simţi bine… Optează pentru o vacanţă în care să te relaxezi, să-ţi încarci bateriile şi să te distrezi, concediul e oportunitatea perfectă pentru aşa ceva. Cum nu-ţi aduci munca acasă, nu uita să o laşi tot la birou şi când pleci în vacanţă.
La birou, gândeşte-te şi la altceva în afară de muncă
Ieşi în oraş cu colegii, plănuiţi petreceri la birou, discutaţi cum ar arăta echipa voastră ideală de fotbal, vorbiţi despre orice în afară de muncă în cursul zilei de muncă. Aşa îţi încarci bateriile şi nu mai resimţi stresul drept o povară constantă. Unii oameni se izolează de restul lumii când sunt la birou, sperând că asta îi va face să pară angajaţi ideali, însă o astfel de tactică nu te ajută în nici un fel să scapi de stresul cauzat de muncă, ba dimpotrivă, îi creşte nivelul.