Cum să faci față unui șef obsedat de control
Ce spun experții
Organizaţiile sunt pline de micromanageri, dar de regulă comportamentul lor nu are nimic de a face cu performanţa. „E vorba despre nivelul intern de anxietate al şefului tău şi de nevoia lui de a controla situaţia, şi prea puţin despre tine“, spune Jenny Chatman, care este profesor de management la Şcoala de Business Haas a Universităţii California (Berkeley) şi face studii asupra culturii organizaţionale, oferind consultanţă în acest domeniu. Aceasta a fost vestea bună. Vestea proastă e că nu are rost să ripostezi, fiindcă nu va merge. „Dacă te împotriveşti, o să ai parte de şi mai mult micromanagement“, spune Jean-Francois Manzoni, profesor de management la INSEAD si co-autor al cărţii: „Sindromul pregătit-ca-să-eşueze: Cum reuşesc managerii să-i facă să eşueze pe subordonaţii foarte buni“. Nu poţi schimba felul în care conduce şeful tău, dar poţi schimba felul în care răspunzi la stilul său de management, folosind următoarele tactici:
Evaluează-ți comportamentul
Manzoni atrage atenţia că nu toţi şefii care controlează excesiv sunt făcuţi din acelaşi aluat. La un capăt al spectrului se află managerii care au standarde foarte ridicate şi cărora le place să aibă un anumit grad de control. Sunt genul care îţi trimit înapoi în mod regulat materiale pe care trebuie să le refaci pentru că nu sunt la înălţimea standardelor lor. Manzoni îl menţionează pe Steve Jobs ca exemplu pentru acest gen de şefi. Ei sunt foarte atenţi la detalii şi îşi exercită un oarecare grad de control, dar nu-i sufocă pe oamenii din subordine. De fapt, chiar o să poţi învăţa foarte multe lucruri de la ei.
La celălalt capăt al spectrului sunt oamenii pe care Manzoni îi descrie ca „micromanageri patologici, care au mare nevoie să ştie clar, şi să fie clar şi pentru ceilalţi, că ei deţin controlul“. Aceştia sunt şefii care nu îţi lasă decât un pic de autonomie sau deloc, insistă să se amestece în fiecare detaliu al muncii tale şi sunt preocupaţi mai mult de detalii – cum ar fi dimensiunea fonturilor – decât de vederea de ansamblu. „Micromanagerii sunt obsedaţi de control. Ştii că lucrezi cu unul dacă el, sau ea, se amestecă în treaba ta la un nivel de detaliu care este mult sub – sau peste – nivelul său ierarhic sau salarial“, spune Jenny Chatman.
Nu te pune contra
Ambii experţi sunt de acord că este contraproductiv să arăţi că eşti împotriva micromanagementului. „Dacă ripostezi într-un fel sau altul – pasiv sau agresiv – managerul tău ar putea să concluzioneze că nu poate avea încredere în tine şi se va implica şi mai mult în ceea ce faci“, spune Manzoni. Ai putea deveni tentant să te plângi, dar nu e recomandat. „Dacă simt vreo urmă de desconsiderare, o să se simtă încurajaţi să îţi arate că pe fruntea lor scrie «şef» şi pe a ta nu“, avertizează Manzoni. Mai bine încearcă să înţelegi care anume este cauza comportamentul şefului tău. Se află cumva sub o presiune imensă? Acesta e stilul lui natural de management? Nu cumva cultura companiei chiar încurajează şi răsplăteşte acest gen de comportament? Ideea e că, dacă înţelegi motivele din spatele comportamentului şefului, o să îţi dai seama şi cum să te porţi.
Fă-l să aibă mai multă încredere
Conform lui Chatman, micromanagementul este de obicei bazat pe o viziune generală conform căreia „standardele lumii nu se ridică la înălţimea la care ar trebui să fie“. De aceea, trebuie să faci un efort conştient şi onest ca să câştigi încrederea managerului tău, reuşind să te ridici la standardele lui în domeniile care contează cel mai mult pentru el. „Trebuie neapărat, în mod categoric, să livrezi – şi să o faci în aşa fel încât să nu îi creşti stresul şefului tău. De fapt, trebuie chiar să identifici lucrurile care îi reduc şefului tău nivelul de stres“, spune Manzoni. El sugerează să spui: „Văd că eşti sub o presiune incredibilă, cum pot să te ajut?“
Stabilește din start niște lucruri clare
O altă tactică este să vorbeşti cu şeful tău – înainte de începerea unui proiect.„Încearcă să obţii un acord asupra standardelor de lucru şi a modului general de abordare“, spune Manzoni. Explică-i ce înseamnă pentru tine planul de acţiune ideal şi roagă-l să-ţi spună ce părere are. „Asigură-te că înţelegi în avans care sunt principiile după care trebuie să te ghidezi în munca ta – deci nu doar elementele tactice. Principiile acestea sunt lucrurile pe care trebuie să le discuţi cu şeful tău“, spune Chatman.
De exemplu, dacă lucrezi la o campanie internă de marketing, asigură-te că discutaţi despre mesajul pe care vreţi să-l transmiteţi, nu despre fonturile pe care ar trebui să le folosiţi. Dacă discuţia devine prea concentrată pe detalii, încearcă să o readuci la principiile şi abordarea asupra cărora aţi căzut de acord. Din când în când mai merge şi să-ţi flatezi şeful. Aminteşte-i că e mai bine să nu se implice în detalii, fiindcă timpul şi efortul lui sunt mai valoroase pentru vederea de ansamblu.
Ţine-ți șeful la curent
Ţine minte: micromanagerii sunt adesea motivaţi de anxietate. „Sunt stresaţi fiindcă vor ca oricine să fie în stare să facă lucrurile la fel de bine ca ei sau exact aşa cum le-ar face ei“, spune Chatman. Poţi să îl linişteşti frecvent pe micromanagerul tău menţinându-l informat cu privire la progresele pe care le faci în derularea proiectului de care te ocupi. Poţi să programezi întâlniri regulate în care îl pui la curent cu ce ai mai făcut, astfel încât să simtă că îl implici şi pe el în proces. Sau poţi să îi trimiţi, din proprie iniţiativă, emailuri în care îi oferi informaţiile importante referitoare la munca ta. Dacă ţi-a spus în mod clar că vrea să ştie şi detaliile, nu ezita să le adaugi. Chiar dacă lucrul acesta e enervant acum, s-ar putea să te scutească mai târziu de efortul prin care va trebui să refaci o parte din munca pe care ai depus-o. Dar lucrul cel mai important, spune Manzoni, este ca, dacă ai întrebări sau ai nevoie de clarificări, nu aştepta până în ultimul moment. Asta nu va face decât să îi amplifice îngrijorarea.
Dă-i feedback cu privire la controlul exagerat numai dacă e cazul
Dacă îi spui unui micromanager că nu apreciezi comportamentul prin care te controlează excesiv, nu vei face decât să declanşezi şi mai mult control din partea lui. Dar s-ar putea să existe manageri bine intenţionaţi care să fie deschişi şi să asculte ceea ce ai de spus. „Încearcă să-ţi prinzi şeful într-un moment de deschidere“, spune Manzoni. El îţi sugerează să foloseşti timpul dintr-o şedinţă programată pentru evaluarea performanţelor. Apoi încearcă să spui ceva de genul: „Uite, îmi place să lucrez cu tine, dar există un lucru care ar îmbunătăţi lucrurile şi mai mult“. Poţi implica şi o terţă parte care să fie de încredere, cum ar fi managerul de resurse umane, care te poate ajuta să vorbeşti în aşa fel încât mesajul tău să îşi atingă scopul.
Dar ai grijă: s-ar putea ca asta să se întoarcă împotriva ta dacă ai un manager căruia îi place să arate că el are puterea şi tu nu. Dacă nici una dintre strategiile de mai sus nu a mers, întreabă-te: oare chiar vreau să lucrez aici? „Dacă e ceva patologic, gândeşte-te dacă nu cumva ar fi mai bine să te transferi în altă parte a companiei sau să îţi găseşti un alt job“, spune Manzoni.
Principii de ținut minte
Ce să faci:
- Fă tot ce poţi ca să câştigi încrederea micromanagerului tău.
- Află ce îl motivează şi ce îl preocupă pe şeful tău şi încearcă să îi atenuezi grijile.
- Oferă-i update-uri regulate şi detaliate, astfel încât să fie la curent cu progresele pe care le faci în rezolvarea sarcinilor de serviciu.
Ce să nu faci:
- Nu eticheta pe oricine exercită un oarecare grad de control drept micromanager.
- Nu-l sfida – acest lucru declanşează adesea la şeful tău exact comportamentul pe care încerci să-l eviţi.
- Nu încerca să îi spui că vrea să controleze prea multe din ceea ce faci decât dacă ştii că ar putea fi deschis la feedback-ul tău.
Gallo este editor colaborator la Harvard Business Review.