EXCLUSIV CARIERE! Află secretul din spatele succesului lui Neil Coupland, CEO-ul anului
Mirabela Stoica: Ce credeți că a făcut diferența între dvs. și ceilalți nominalizați la categoria CEO-ul anului? Ce credeți că v-a ajutat să obțineți acest premiu?
Neil Coupland: Cred că am obţinut această recunoaştere datorită oamenilor din JTI şi a modului în care reuşim să comunicăm. Dacă într-o companie se comunică direct şi deschis, atunci puteţi fi siguri că în acea organizaţie oamenii ştiu încotro se îndreaptă afacerea, ştiu ce au de făcut, care le sunt obiectivele şi cum contribuie munca fiecăruia dintre ei la îndeplinirea obiectivelor. Cred cu tărie că nu este doar de datoria departamentului HR să se implice în dezvoltarea angajaţilor cu potenţial. General Manager-ul trebuie să fie cel care susţine şi totodată facilitează colaborarea dintre departamente şi pe diferite niveluri în cadrul companiei. Fără un dialog continuu şi o comunicare directă cu angajaţii, nu se poate schimba şi îmbunătăţi cultura organizaţională a unei corporaţii. Ştim cu toţii că este extrem de dificil uneori să schimbi regulile, să rişti, să faci lucrurile altfel, pe scurt, să fii întreprinzător. Dar noi asta încercăm să facem zi de zi. Ne luptăm cu noi înşine ca să devenim mai buni.
Lumea are nevoie de oameni de încredere, care pot identifica şi depăşi provocările zilnice. Aceștia sunt leaderii
M.S: În întreaga lume este instabilitate economică şi nu se prea ştie cum trebuie să fie conduşi oamenii ca afacerea să funcţioneze, să se îndrepte spre succes. Ce stil de leadership credeţi că este cel mai potrivit pentru aceste vremuri?
N.C: România a suferit o scădere economică, la fel ca mai multe ţări din Uniunea Europeană, însă există semne uşoare de redresare. De altfel, în România nu am avut o criză, aşa cum s-a întâmplat în SUA şi în ţările Europei de Vest. Lucrăm într-un mediu de afaceri complex şi dinamic. Ar trebui să fim competitivi şi în acelaşi timp conştienţi că suntem responsabili pentru o afacere, pentru locuri de muncă, pentru comunitate şi societate. Pentru acest lucru, este nevoie de oameni demni de încredere care au capacitatea de a identifica şi depăşi provocările zilnice. Aceştia sunt liderii. Ei definesc viziunea şi strategia unei organizaţii. Liderii eficienţi comunică astfel încât să transmită energie pozitivă şi să menţină această atmosferă, se concentrează pe încurajarea dialogului deschis, continuu despre schimbare.
Putem fi lideri apreciaţi dacă reuşim să ne comportăm într-un fel anume, în funcţie de situaţie şi de persoană, suntem corecţi cu oamenii, le câştigăm respectul, îi ajutăm să-şi crească performanţele şi în acelaşi timp rămânem competitivi în tot ceea ce facem.
M.S.: Știu că ați lucrat în mai multe țări. Unde credeţi că aţi acumulat cea mai bună experienţă de manager?
N.C.: Am trăit şi am lucrat în ţări din America Latină, Orientul Mijlociu, Asia, Africa şi Europa. Până la urmă totul se reduce la oamenii pe care îi întâlneşti. Într-o ţară străină, oamenii văd lucrurile din puncte de vedere foarte diferite. Şi-apoi, ai şansa de a întâlni mult mai mulţi oameni decât ai putea întâlni în mod obişnuit în ţara ta, unde te învârţi în acelaşi grup ani de zile. Aşa că, în ceea ce mă priveşte, oamenii şi cunoştinţele despre viaţă pe care le pot afla de la ei, mă îmbogăţesc cel mai mult. Îmi amintesc în mod special de un director de vânzări din Venezuela. Acesta zâmbea tot timpul şi avea o atitudine pozitivă. Reuşea să-şi menţină echipa motivată şi era uşor de abordat. Era ferm, dar niciodată dictatorial şi întotdeauna îşi explica deciziile celor din jur, chiar şi celor care nu-i împărtăşeau viziunea. Mi se întâmplă să mă gândesc de multe ori la el şi, chiar dacă nu mai suntem în contact, reprezintă un ghid pentru mine.
În România locuiesc din toamna anului 2008 şi mă bucur de provocările şi diversitatea pe care le găsesc aici. Bucureştiul este un oraş care vibrează, odată ce ştii unde să mergi, iar românii sunt oameni foarte deschişi şi extrem de bine educaţi.
Din proprie experienţă vă pot spune că oamenii sunt, practic, la fel peste tot în lume, după ce înţelegi contextul în care trăiesc. Aşadar, nu există ţară de unde să fi plecat fără un bagaj bogat de informaţii şi de experienţe.
Va fi tot timpul nevoie de oameni care au curajul să inoveze
M.S: Sunt importante studiile pentru construirea unei cariere de succes?
N.C.: Am absolvit Universitatea Huddersfield şi Chartered Institute of Marketing. Studiile asigură de fapt un background de informaţii şi uneori formează o atitudine. Sunt extrem de importante atât timp cât, mai târziu, în viaţa profesională poţi face apel la ceea ce ai învăţat. Lumea academică în ziua de azi îşi recunoaşte însă limitele în a pregăti tineri pentru viitor. Nu putem şti exact cum va arăta lumea peste 15 sau 20 de ani. Putem bănui care vor fi domeniile în care va fi nevoie de specialişti. Va fi nevoie însă întotdeauna de oameni care au curajul să inoveze. Da, studiile sunt importante, atâta timp cât sunt un ajutor real şi nu un balast. În cazul meu, ceea ce am studiat în Universitate a reprezentat un sprijin real în viaţa profesională.
M.S: De ce credeţi că sunteţi cotat ca fiind unul dintre cei mai buni manageri din România?
N.C.: Oamenii se aşteaptă de obicei ca un manager să fie un stâlp de rezistenţă, un inovator, un lider, un magician, un unchi prietenos, un umăr pe care să poţi plânge, un politician, un vrăjitor al finanţelor, un protector, un salvator şi un sfânt. Aşadar, din partea celorlalţi, aşteptările sunt foarte mari. Şi nu cred că am reuşit să le răspund în totalitate.
Însă ceea ce am reuşit să fac a fost realizat împreună cu echipa mea, pentru că sunt norocos să lucrez cu o echipă extraordinar de puternică. Îmi doresc să fac parte dintr-o cultură organizaţională creativă, constructivă şi deschisă şi asta este şi dorinţa oamenilor din JTO. Cred că este esenţial pentru business, pentru obţinerea unor rezultate. Dacă reuşim să formăm lideri şi nu executanţi, atunci se poate spune că suntem într-adevăr buni manageri. Iar formarea unui lider presupune delegarea de responsabilităţi şi implicit crearea de oportunităţi de creştere.
M.S.: Va ajută în vreun fel premiul obţinut (CEO-ul anului)?
N.C.: Mă ajută să-mi motivez echipa. Pentru că am fost într-adevăr onorat să primesc acest premiu în numele oamenilor din JTI.
M.S.: Ce sfaturi le oferiţi tinerilor care sunt la început de drum? Ce ar trebui să facă aceştia ca să aibă şansa unei cariere de succes ?
N.C.: Aşteptările, ca şi ambiţiile tinerilor, sunt mari la început de carieră. Ei reprezintă de fapt schimbarea, aduc imense oportunităţi. Le-aş spune că trebuie să ştie că, paradoxal, managementul înseamnă reducerea riscurilor, dar nu poţi progresa fără să-ţi asumi riscuri. De aceea, trebuie să lase teama la o parte, măcar la început de drum şi să se joace mai mult, să încerce să fie creativi în tot ceea ce fac.
Este important să îi ajutăm pe tineri să se pregătească pentru realităţile viitorului loc de muncă şi să le comunicăm ceea ce noi căutăm, în calitate de angajatori. Inteligenţa, conştiinţa de sine, curiozitatea şi încrederea reprezintă calităţi foarte importante. Am observat că aceste calităţi există din plin la tinerii români şi acest lucru îmi redă încrederea în viitorul companiei noastre şi în România.
Neil Coupland are o experiență de 20 de ani în industria tutunului. A lucrat în cadrul British American Tobacco și Imperial Tobacco, unde a ocupat diferite poziții în vânzări, marketing și global trade marketing. De asemenea, timp de trei ani, a condus departamentele de vânzări și dezvoltarea afacerii aparținând diviziei de alcool și tutun din cadrul companiei SICPA Product Security SA.
Neil Coupland este General Manager al JTI România din anul 2008. JTI este prima companie multinațională de tutun care a investit în România în 1993, sub denumirea R.J. Reynolds. De asemenea, JTI este prima companie multinațională de tutun care a început să producă local, în 1994. În 1999, Japan Tobacco Inc. a achiziționat divizia internațională a R.J. Reynolds, creându-se astfel unul dintre liderii mondiali în domeniul tutunului.