Liderii inteligenți nu au nicio problemă să aibă protejaţi
Într-un studiu făcut înainte de această discuţie, Center for Talent Innovation (CTI) a măsurat „efectul sponsorului”, sau impulsul cuantificabil – dat salariului, promovărilor, satisfacţiei în carieră şi retenţiei – pe care sponsorship-ul îl conferă unui protejat. S-a dovedit că există şi un „efect al protejatului”, care poate da şi mai multă amploare carierelor liderilor. Liderii din grupul bărbaţilor albi care s-au înconjurat de o „trupă” de protejaţi sunt cu 11% mai satisfăcuţi de propria rată de avansare în carieră decât liderii care nu au investit în tânăra generaţie. Liderii de culoare care au susţinut dezvoltarea tinerilor talentaţi sunt, în medie, cu 24% mai satisfăcuţi de progresul lor în carieră decât cei care nu şi-au construit o bază de sprijin similară.
Deşi rolurile sponsorilor şi ale mentorilor sunt adesea confundate, adevărul este că sponsorii fac mult mai mult decât mentorii. Studiul CTI dezvăluie că sponsorship-ul nu este doar un gest frumos, ci şi o mişcare inteligentă pe care ar trebui să o faci în beneficiul carierei tale.
Gândiţi-vă la un sponsor ca la un căutător de oameni talentaţi. El o va aduce pe protejata lui în faţa directorilor executivi din conducerea companiei, ca să susţină o audiţie pentru un rol-cheie. Le va da directorilor imboldul care-i va face să o aleagă pe ea. O să-i ofere coaching pentru îmbunătăţirea performanţelor, astfel încât ea să le dovedească celorlalţi ce alegere excelentă a făcut şeful ei. Va ţine reflectorul îndreptat asupra ei – astfel încât ceilalţi directori să îi remarce abilităţile – şi le-o va prezenta personal după aceea, astfel încât ea să continue dialogul şi să îi inspire să îi prezinte talentele unui public mai larg. Dacă ea se va „împiedica”, sau dacă oricare dintre acei directori va căpăta o atitudine ostilă faţă de ea, sponsorul îi va veni în ajutor – fiindcă, odată ce brandurile lor personale sunt legate, este în interesul cel mai înalt al sponsorului să se asigure că protejata lui are succes.
Pe scurt, sponsorship-ul înseamnă să îţi asumi riscuri calculate. De ce să o faci? Pentru că răsplata pe care o primeşti este de nepreţuit.
În matricea organizaţională complexă din zilele noastre, o persoană nu poate să menţină atât amploarea, cât şi profunzimea cunoştinţelor din toate domeniile şi funcţiunile unei companii. Dar poate să reunească o „trupă” de oameni a căror experienţă se află doar la un sms distanţă. Unii dintre „sponsorizaţi” adaugă valoare prin experienţa lor tehnică sau priceperea în materie de reţele de socializare. Alţii contribuie cu faptul că vorbesc fluent o limbă străină sau cunosc îndeaproape cultura din altă ţară. Iar alţii te pot ajuta să avansezi în realizarea obiectivelor organizaţiei prin abilitatea lor de a construi echipe de la zero şi de a le oferi coaching celor care au talente încă nefinisate sau perfecţionate. Construirea unui cadru loial de executanţi eficienţi îţi poate extinde „raza de acţiune” şi influenţa, îţi poate asigura realizarea viziunii pe care o ai în minte, contribuie la construirea moştenirii pe care o vei lăsa companiei şi îţi „lustruieşte” reputaţia.
Dar protejaţii tăi pot face mai mult decât să îţi dezvolte brandul personal şi să-ţi extindă influenţa; ei pot, la rândul lor, să te protejeze. Pe măsură ce liderii urcă în scara ierarhică, ei sunt din ce în ce mai îndepărtaţi de acţiunea ce se desfăşoară în linia întâi a organizaţiilor. Ei au nevoie de locotenenţi loiali care să joace rolul „podului ce uneşte un capăt de celălalt” şi să le ofere, la momentul oportun, raportări clare şi obiective cu privire la ceea ce se întâmplă în linia întâi şi, în general, la celelalte niveluri din organizaţie.
Una dintre protejate s-a descris ca fiind „ochii şi urechile din teren” pentru sponsorul ei – tot o femeie. „I-am spus că a existat cineva în echipa ei care nu a avut performanţele pe care ar fi trebuit să le aibă. Nu a fost ceva spus în spirit insidios sau de flecăreală, ci din punctul de vedere al ce anume ar fi de ajutor pentru departament. Dacă este să obţinem rezultate comparate cu anumite obiective strategice, iar cineva manifestă comportamente care nu sunt de ajutor, atunci le faci un serviciu organizaţiei şi sponsorului tău prin faptul că oferi informaţii despre acel comportament”.
Şi hai să nu uităm, de asemenea, un alt fapt: cu cât urci mai sus, cu atât eşti mai expus. Cu cât aduni în jurul tău mai mulţi protejaţi, cu atât va fi mai puternică şi mai extinsă plasa ta de siguranţă. În mediul de afaceri din ziua de azi, aflat în schimbare rapidă, protejaţii care prosperă sub sponsorship-ul tău şi avansează în ierarhie te pot răsplăti pentru favoarea pe care le-ai făcut-o, făcând pentru tine exact ceea ce tu ai făcut altădată pentru ei.
Sylvia Ann Hewlett este preşedintele Center for Talent Innovation – o organizaţie non-profit de tip „think-tank” – şi al Sylvia Ann Hewlett Associates. Ea este autoarea a 12 cărţi, printre care se numără şi cea care va fi lansată în curând „Forget a Mentor, Find a Sponsor”.