Patru căi de extindere a competenţelor digitale în organizaţia ta
Dar aceste organizaţii încă mai au de rezolvat o problemă descurajatoare ce apare atunci când vor să distribuie competenţele şi experienţa digitală în rândul angajaţilor, aşa că se întreabă: oare cum ai putea să dezvolţi competenţa digitală pe scară mai largă, pe tot cuprinsul unei organizaţii mari?
Iată patru moduri în care am văzut – în cei 17 ani de când conduc şi ofer consultanţă echipelor digitale din organizaţii de toate dimensiunile – că această problemă a fost abordată şi rezolvată în mod eficient. Asigură-te că ghidul tău cu recomandări şi principii de urmat în domeniul digital se aliniază cu obiectivele de afaceri
Dacă trebuie să pui aşa-numitele „grupuri dispersate” (echipe virtuale ai căror membri sunt dispersaţi din punct de vedere geografic, dar lucrează împreună, indiferent de timp şi de „graniţele” din organizaţie, fiind conectaţi în reţele susţinute de tehnologii de comunicare) la curent cu strategia digitală, ceea ce urmează să faci te „împinge” în domeniul creării de ghiduri practice. Un model de tip Centrul pentru excelenţă, în care o unitate internă conduce şi reuneşte eforturile depuse, poate fi eficient în crearea unei strategii digitale, impulsionarea apariţiei inovaţiilor şi conceperea unui ghid cu recomandări şi principii de urmat în domeniul digital.
Gândeşte-te care ar fi răspunsurile la aceste întrebări: care sunt standardele pentru experienţa prin care ar trebui să treacă un utilizator de telefon mobil? Ce platforme sunt aprobate sau recomandate pentru utilizarea social media? E uşor să limitezi aceste recomandări la o viziune generală asupra tehnologiilor digitale, a tehnologiilor mobile, a celor folosite pentru social media şi a tehnologiilor video, viziune care oferă sfaturi utile şi aplicabile pe o scară largă. Dar aceste recomandări oferă organizaţiei o valoare semnificativ mai înaltă atunci când sunt „croite pe măsura” unor obiective specifice de business şi oferă exemple tangibile, precum „înregistrările video de această lungime permit obţinerea de performanţe mai bune în cazul conversiei lor” sau „această strategie privitoare la conţinutul din social media este mai eficientă pentru comunicarea cu acest segment de consumatori”. Aceste programe de educare în privinţa mediului digital sunt importante în organizaţie, dar ştacheta impusă pentru Centrul de Excelenţă este mai înaltă – oamenii din acest grup trebuie să facă legătura între ceea ce învaţă în domeniul digital şi beneficiile pentru business pe care le vor putea obţine pe baza a ceea ce au învăţat.
Creează trasee complementare ce pot fi urmate pentru a învăţa
Ia în considerare două căi prin care se poate învăţa, în condiţiile în care ambele căi joacă un anumit rol în extinderea pe scară largă a capacităţii digitale.
Prima este învăţarea on-the-job: ai un proiect care are nevoie de resurse, iar oamenii învaţă din mers, datorită unui training bine ţintit şi asigurat just-in- time pentru a permite ca proiectul să avanseze. Printre tipurile de noi abilităţi pe care ar urma ca ei să le capete învăţând în acest mod s-ar putea număra: înregistrarea unor filme low-fi scurte; stăpânirea elementelor de bază ale editării unor înregistrări audio sau introducerea conţinutului şi elementelor din categoria „metadata” – cum ar fi cuvintele de căutare – în sistemul de management al conţinutului unui site. S-ar putea ca învăţarea ce are loc în acest mod să prelungească durata de derulare a proiectului, dar are avantajul că este asimilată „pe teren”.
Cea de-a doua cale este trainingul dedicat. Mă gândesc la acest training nu doar ca la ceva formal – fie că are loc prin interacţiune directă şi faţă-în-faţă cu trainerul, în sesiuni de conferinţe sau prin înregistrări video –, ci şi la genul de training concentrat care este oferit „de la coleg la coleg” şi are loc la prânzuri „luate la pachet în afara biroului” sau în după-amiezile când e mai multă linişte în birouri. Genul acesta de construire de abilităţi este ideal atunci când este vorba despre o metodologie de lucru cu totul nouă, precum Agile, sau despre o oportunitate de a duce abilităţile la următorul nivel, cum ar fi perfecţionarea practicii de Web analytics urmând instruirea oferită prin Google Analytics Academy MOOC.
Gândeşte-te la învăţarea cunoştinţelor şi abilităţilor necesare în mediul digital ca şi cum ar fi o scară: treptele sunt reprezentate de învăţarea on- the-job, iar contratreptele sunt reprezentate de trainingul dedicat, care duce abilităţile la următorul nivel. Dar este esenţial să nu uiţi că este vorba despre o scară neuniformă – învăţarea on-the-job poate fi adesea pusă în practică imediat sau mai rapid decât trainingul dedicat, dar poate să dureze mai mult, iar trainingul dedicat poate să introducă nişte abilităţi şi sisteme complet noi, dar măsura în care aceste abilităţi sunt asimilate va varia.
Recompensează împărtăşirea cunoaşterii digitale, nu mentalitatea „adună cât mai multă şi păstrează doar pentru mine”
Expresia „cultura este atât de puternică faţă de strategie încât «o mănâncă pe pâine la prânz»” e cu atât mai adevărată cu cât este aplicată la împărtăşirea cunoştinţelor. Întrebarea pe care trebuie să ţi-o pui este: oare organizaţia mea îi recompensează în mod activ pe oamenii care sunt organizatorii şi promotorii învăţării de către ceilalţi a cunoştinţelor şi abilităţilor necesare pentru mediul digital? Fă din organizaţia ta o organizaţie mai eficientă, angajând persoane care au capacitatea de a explica instrumentele, valoarea şi metodele strategiei digitale unor oameni care, altfel, s-ar putea să nu le folosească sau să nu le înţeleagă pe de-a întregul. Şi găseşte căi de recompensare a acelor comportamente, precum bonusurile acordate pe loc, proiectele importante şi cu mare vizibilitate în care sunt incluşi cei ce se comportă în felul dorit sau programele de recunoaştere formală a meritelor.
Mai poţi identifica şi un obiectiv legat de împărtăşirea cunoştinţelor pe care să-l desemnezi drept un indicator-cheie de performanţă ce arată succesul proiectului, alături de indicatorii ce măsoară îndeplinirea sarcinilor în termenul stabilit şi încadrarea în buget. Întreabă: „cum şi cât au progresat oamenii care lucrează la acest proiect în domeniul competenţei lor digitale?”
În cele din urmă, aminteşte-le oamenilor din întreaga echipă că activarea cu succes a abilităţilor lor este, în sine, o recompensă: cu cât sunt distribuite mai mult abilităţile digitale, cu atât se poate concentra mai mult echipa digitală pe activităţi ce aduc mai multă valoare şi sunt în avans „faţă de timpul în care trăim”. Liderii care sunt responsabili de activităţile din domeniul digital trebuie să le comunice celorlalţi în mod clar că s-au dus vremurile în care doar webmaster- ul deţinea cheile împărăţiei digitale şi că împărtăşirea cunoştinţelor din domeniul digital este unul dintre motoarele succesului individual şi colectiv.
„Fă ordine şi curăţenie” în limbajul pe care-l foloseşti
Pentru mulţi oameni este uşor – OK, pentru mine – să devină atât de cufundaţi în lumea tehnică şi de îndrăgostiţi de ea, încât limbajul pe care-l abordează în viaţa de zi cu zi să devină un jargon tehnic. Asigură-te că atât prezentările pe care le susţii, cât şi discuţiile pe care le porţi pe holuri se ridică la un standard înalt de claritate. Roagă-i pe ascultătorii tăi din categoria „terţilor”, adică oameni care au o cunoaştere mai puţin specializată decât tine în domeniul tehnic, să îţi ofere un feedback sincer prin e-mail, după ce aveţi o discuţie – ascultătorii mei cărora le-am solicitat opinia mi-au oferit nişte îndrumări nemaipomenite cu privire la unele presupuneri pe care le făceam sau la unele acronime care ar fi putut stârni o reacţie de respingere în rândul celor nefamiliarizaţi cu ele. Este uşor să „cazi” iar în jargonul tehnic, dar, dacă foloseşti un limbaj simplu şi direct şi dacă legi în mod explicit beneficiile mediului digital de rezultatele concrete din business la care îşi aduce contribuţia, acest mod de comunicare îi va ajuta pe oameni să înţeleagă conţinutul mesajelor tale şi îi va face să fie captivaţi de acest conţinut.
Perry Hewitt lucrează de mult în domeniul în care se intersectează marketingul, partea editorială şi tehnologia, încă de dinainte ca oamenii să aibă internetul „în buzunar”; jobul său cel mai recent este cel de Chief Digital Officer la Harvard University.