Vrei ca o echipă să fie creativă? Fă-o diversă
Majoritatea dintre noi am fost probabil, la un moment dat, într-o asemenea echipă, în care toţi erau exact ca noi – să zicem marketeri sau ingineri. Se ajunge rapid la un consens şi doar mai târziu, când eşuăm şi ne întrebăm de ce, ne dăm seama că tocmai unanimitatea atinsă uşor şi faptul că am ajuns la aceleaşi concluzii au fost cele care au sortit de la început echipa la eşec.
E greu să aduni şi să conduci echipe formate din oameni foarte diverşi. Tensiunea inerentă diversităţii, esenţială pentru creativitate, e greu de stăpânit şi cere un leadership foarte abil. Managerul echipei trebuie să se asigure că dezacordurile care uneori devin făţişe ajung să fie temperate la timp, fără să degenereze în genul de certuri care paralizează o întreagă echipă.
Deci cum porneşti? Ia o problemă stăruitoare cu care te confrunţi acum şi stabileşte o întâlnire informală cu un critic aspru: cineva care adesea nu e de acord cu punctul tău de vedere. Oamenii critici contrazic presupunerile şi sunt, de obicei, foarte pasionaţi. Invită-i la tine în birou, ascultă-i. S-ar putea să fii surprins de cât de multe afli de la ei şi, de asemenea, de modul în care faptul că te gândeşti la problemă dintr-o perspectivă diferită îţi va împrospăta propriile idei şi le va conferi un plus de energie. În cel mai bun caz, criticul tău aspru e acum colegul tău de echipă şi, nu întâmplător, va simţi că problema despre care l-ai întrebat este şi a lui. Transformarea unui critic într-un suporter pasionat este un obiectiv foarte bun de atins atunci când vrei să inovezi.
Iar uneori acel punct de vedere divers de care ai nevoie este unul care nu “iese cu totul din norme”: s-ar putea să fie chiar sub nasul tău. Îmi amintesc că lucram la un proiect de inovaţie cu un grup de ingineri. Planificasem ceea ce credeam noi că va fi sesiunea perfectă pentru generarea de idei: să ne ducem, ca să ne inspirăm, la un muzeu de artă, având drept ghid unul dintre cei mai buni facilitatori pe care-l aveam la dispoziţie şi fiind ferm porniţi să rezolvăm problema aceea deosebit de spinoasă cu care ne confruntam. Dar, ca grup, eram totuşi prea asemănători. În ultimul moment, am invitat şi un coleg de la Juridic, iar rolul lui neaşteptat a devenit punctul central care ne-a dat acea perspectivă proaspătă de care aveam nevoie ca să rezolvăm problema.
În cele din urmă, integrarea unor puncte de vedere divergente pentru a impulsiona creativitatea este un job natural pentru marketeri. La General Electric Co., vorbim despre rolul esenţial al marketingului în descoperirea valorii de care au nevoie clienţii şi apoi a inova pentru a le-o oferi. Pentru a reuşi, primim un ajutor enorm prin integrarea unor idei diferite într-o singură echipă dedicată inovării. Problemele cu care se confruntă clienţii noştri sunt adesea prea complicate pentru o singură abordare – integrarea unor perspective diverse din interiorul şi chiar din exteriorul companiei este esenţială pentru rezolvarea lor prin generarea unor idei revoluţionare.
Beth Comstock este Chief Marketing Officer al General Electric Co.