Teoriile lui „Aşa NU” în leadership
Nu există niciun factor genetic care să influențeze capacitatea de a fi lider. Leadershipul este și o artă, și o știință, deopotrivă. O artă pentru că evoluează continuu și implică o doză uriașă de creativitate și o știință pentru că presupune principii și tehnici care trebuie respectate.
Fiecare organizație trebuie să investească în formare, învățare și dezvoltare profesională. „Dar câți investesc în procese de învățare și dezvoltare, cine promovează autodescoperirea, relațiile sănătoase la locul de muncă, angajamentul și responsabilitatea reciprocă?”, se întreabă Peter Vajda, membru fondator al True North Partnering, o companie din Atlanta care organizează seminarii de conștientizare a vieții, coaching, consiliere și facilitare.
Nu e personal, e interpersonal
Comportamentele disfuncționale pot îngreuna și chiar otrăvi atmosfera de la locul de muncă, au efecte negative asupra performanței și pot deteriora atât productivitatea, cât și profiturile companiei.
Performanțele și succesul provin de la oameni care știu cum să interrelaționeze şi cum să asculte părerile celorlalți. Angajații cu un sentiment sănătos de stimă de sine şi cu un simţ al angajamentului autentic vor căuta în mod inevitabil o companie care să le ofere noi posibilități de dezvoltare profesională și colegialitate, dacă în compania în care sunt, acestea lipsesc.
Ce să nu faci și cum să nu fie
Dacă ești unul dintre acei lideri care consideră că experiența, competențele tehnice și credibilitatea sunt suficiente pentru a-ți asigura succesul la locul de muncă, poate ar fi mai bine să te mai gândești o dată. Experiența nu este suficientă pentru a încuraja, preda, ghida oameni. Nu trebuie să îți lași ideile să fie îngrădite de problemele personale și interpersonale pentru a nu creea obstacole în calea unui loc de muncă productiv și armonios.
Iată câteva idei care oglindesc ideea de “aşa nu” în leadership:
– Îi judeci pe alții într-un mod critic, subiectiv, punându-ți întrebarea „ de ce nu poți să îmi semeni, să gândești mai mult ca mine”.
– Ții garda sus sau ești agresiv de fiecare dată când cineva îți contestă sau îți pune la îndoială deciziile.
– Justifici acțiuni lipsite de etică, imorale sau lipsite de integritate pentru că „așa se fac afacerile într-o piață competitivă”.
– Ești deconectat emoțional și stai la distanță de colegii tăi.
– Eviți creativitatea și inovația și încurajezi atitudinea „nu stăm să reinventăm roata”.
– Eviți adevărul, corectitudinea și dreptatea în favoarea oportunității de „a face un ban cât mai repede posibil”.
– Ești mai mult un concurent pentru echipa ta, nu cooperezi și ești „Domnul Întotdeauna am deptate”, fără a căuta o cale de mijloc sau un rezultat win-win.
– Ești o sursă de slăbiciune și confuzie într-un mediu stresant si nesigur.
Întrebări pentru autoreflecție
– Crezi că aptitudinile sunt la fel de importante pentru cariera ta și ar trebui incluse în eforturile de formare și dezvoltare?
– Ți-ai manifesta oricare dintre aceste trăsături în interacțiunile de zi cu zi?
– Ți-a atras cineva atenția în legătură cu lipsa competențelor tale în interacțiunea cu oamenii?
– Folosești competențele celorlalți eficient? Ar fi cineva de acord cu tine?
– Te consideri o persoană orientată către oameni? Ceilalți cum te consideră? De unde știi?
– Dacă ești un om de succes, crezi că este datorită modului în care te comporți sau ești de succes în pofida modului în care te comporți?
– Ai cerut feedback de la alte persoane, formal sau informal? Te simți confortabil în a cere și primi feedback?
– Ești curios de modul în care te percep oamenii? Te-ai gândit vreodată cum contribui la formarea percepțiilor altora despre tine?
– Cât de fericit ești la locul de muncă?