Dă-le putere angajaţilor tăi!
Ca manager sau lider, le permiţi oamenilor tăi să îşi asume mai multe responsabilităţi atunci când sunt gata să şi le asume? Îţi poţi da seama când este momentul potrivit, sau continui să îţi spui că încă nu sunt pregătiţi? În călătoriile mele de la o organizaţie la alta, am stat de vorbă în fiecare an cu mii de oameni care ar prefera să fie trataţi ca nişte „parteneri“, nu ca angajaţi. Ei şi-ar dori ca fluxul de informaţii să circule şi de jos în sus, nu doar de sus în jos. Am observat însă că, de cele mai multe ori, liderii nu sunt dornici să cedeze controlul.
Am întâlnit un CEO care era liderul uneia dintre cele mai mari organizaţii din lume. A primit feedback de la angajaţi care îi spuneau că e prea încăpăţânat şi prea încrezut, astfel că s-a văzut nevoit să înveţe să îi lase şi pe ceilalţi să ia decizii şi să nu mai ţină cu tot dinadinsul să aibă întotdeauna dreptate. Timp de un an a exersat o tehnică simplă: înainte să vorbească trăgea aer în piept şi se întreba în gând: „Oare chiar merită să spun ce am de spus?“ Şi-a dat seama că jumătate din obiecţiile sale ar fi putut fi corecte, dar că tot nu merita să le facă. În curând a început să se concentreze mai puţin pe nevoia sa de a adăuga valoare şi mai mult pe delegarea altora şi le-a permis şi angajaţilor săi să devină răspunzători şi implicaţi în deciziile lor.
Angajaţii tăi ştiu ce au de făcut. Îşi cunosc meseria, rolul şi funcţia în cadrul organizaţiei şi e timpul ca tu să îi laşi să facă ceea ce trebuie pentru a-şi atinge scopul. Dar mai este un punct sensibil care adesea este omis: nu e posibil ca un lider să împuternicească pe cineva să devină răspunzător şi să ia decizii bune. Oamenii trebuie să se împuternicească singuri. Rolul tău este să îi încurajezi şi să îi susţii în procesul decizional, şi să le dai frâiele şi cunoştiinţele de care au nevoie pentru a acţiona în funcţie de propriile lor judecăţi. Procedând astfel, vă ajutaţi angajaţii să capete încredere şi să obţină statutul de împuternicit.
Procesul durează – angajaţii vor simţi că au fost împuterniciţi atunci când sunt lăsaţi să obţină rezultate pe cont propriu pe o perioadă lungă de timp – dar metoda este eficientă şi merită timpul investit. În cazul în care compania voastră este recunoscută drept una care închide gura celor cu iniţiativă sau care îi îndepărtează, de exemplu, liderul nu se poate duce să le spună pur şi simplu: „Aveţi permisiunea mea să luaţi decizii.“ Parte din crearea unui mediu prielnic pentru împuternicire depinde de abilităţile liderului de a media intervenţiile între membrii echipei. Liderul trebuie să se asigure că oamenii se simt în siguranţă când îşi fac treaba. Ca acest lucru să se întâmple, este nevoie să poarte discuţii despre nevoi, oportunităţi, sarcini, obstacole, proiecte, ce merge şi ce nu merge, toate acestea fiind esenţiale pentru dezvoltarea şi menţinerea unui mediu de lucru „sigur“. Cel mai probabil va fi nevoie să îţi petreci mult timp cu alţi lideri, colegi şi membri ai echipelor.
Liderii de succes şi managerii de astăzi sunt dornici să îşi exerseze leadershipul într-o manieră în care oamenii lor au puterea de a lua iniţiativa şi de a avea propriile decizii, de a împărtăşi informaţii şi de a încerca lucruri noi. Cea mai mare parte a angajaţilor (ei înşişi viitori lideri) consideră valoroasă împuternicirea şi sunt dornici să îşi asume responsabilitatea care vine odată cu ea. Dacă viitorii lideri au înţelepciunea să înveţe din experienţa liderilor în funcţie şi dacă liderii actuali au înţelepciunea să construiască un mediu în care oamenii să ia iniţiativă, toţi vor împărţi beneficiile.
Următoarele sugestii te-ar putea ajuta să construieşti un mediu de lucru în care oamenii vor avea iniţiativă:
• Dă-le putere de decizie celor care şi-au demonstrat capacitatea de a face faţă responsabilităţilor.
• Creează un mediu favorabil în care oamenii sunt încurajaţi să îşi îmbunătăţească abilităţile.
• Nu încerca să-ţi dai cu părerea referitor la deciziile şi ideile lor, decât dacă este absolut necesar.
• Asta doar le va submina încrederea şi îi va intimida să îţi împărtăşească ideile pe viitor.
• Oferă-le discreţia ta şi autonomie asupra sarcinilor şi resurselor.
Copyright ©
Harvard Business School Publishing.