Este prioritară fericirea angajaților?
Probabil că cei mai mulți angajatori știu deja acest lucru, dar cât de mult încearcă și reușesc să fortifice acest circuit al efectelor motivare-angajat fericit-productivitate?
Un angajat fericit nu este doar acela care primește bonusuri, recompense și cresteri de salariu, mai ales că motivarea financiară are efecte doar pe termen scurt și nici companiile nu au bugete nelimitate.
Un exemplu de angajat fericit este acela care refuză o ofertă de job cu un pachet salarial mai mare decât cel actual pentru motivul că “mie îmi place foarte mult aici unde sunt”. Și atunci, ce au în comun angajații fericiți – petreceri și bonusuri? Posibil să fie alte pârghii pe care organizațiile și managerii le folosesc:
1. Feedback constructiv, nu negativ. Acest tip de feedback este centrat pe dezvoltare și rezolvarea problemei apărute. Aceasta înseamnă că angajaților li se spune cum își pot îmbunătăți performanța și nu este exprimată doar o constatarea a neatingerii targetului. Este cea mai bună soluție dacă există oameni extrem de sensibili, care percep ca un afront personal orice posibilă critică. În acest tip de feedback este “atacată” problema și nu persoana, nu se emit judecăți, cel care ofera feedback este descriptiv și nu evaluativ, iar toată comunicarea începe cu ceva pozitiv (de exemplu, o apreciere).
2. Fair-play. Sunt angajați care sunt motivați și fericiți când rezultatele muncii lor sau ideile cu care vin sunt apreciate, iar meritul pentru performanța individuală este recunoscută. Oamenii creativi de obicei se demotivează ușor și se (re)motivează greu atunci când ideile lor sunt preluate de alții, mai ales de șefi, fără să se pună “drepturile de autor”.
3. Coerența în regulile interne. Angajații fericiți trăiesc în medii de lucru în care există așteptări clare și valori consistente, care sunt în acord cu nevoile lor. Dacă le este permis să își tapețeze biroul cu pozele din vacanță, însă li se trage atenția că au întârziat 5 minute dimineața nu se poate vorbi despre un mediu coerent din punct de vedere al valorilor interne.
4. Laudele sunt ale șefilor…la fel și eșecurile. Angajații nu trebuie să simtă că funcționează ca o echipă doar atunci când le bate vântul în pânze, ci și pe timp de furtună. Eșecul se împarte între toți membrii echipei… iar laudele se dau în porții mai mari subalternilor.
5. Transparența. Poate că nimic nu face mai nefericit un angajat decât lipsa certitudinii și prezența bârfelor despre starea companiei aflate pe la colțuri și care uneori sunt mai negre decât în realitate. Dacă departamentul sau organizația trece prin momente dificile, este recomandat ca managerii să fie transparenți și să le vorbească oamenilor despre situație, evident, în limita informațiilor pe care pot să le furnizeze.
6. Make it fun! Într-o organizație care încurajează oamenii să glumească și să se simtă bine, în greșeli sunt văzute aspectele pozitive și nu mai sunt atât de negre și demotivatoare. În plus, relațiile între angajați sunt mai strânse, iar sentimentul de apartenență la organizație este mai ridicat.
Cum aflați ce îi face fericiți pe angajați? Foarte simplu – îi întrebați! Iar acest demers poate să funcționeze foarte bine ca un stay interview. Astfel, veți știi din timp ce trebuie îmbunătățit în organizație și nu veți afla aceste nemulțumiri doar la ….exit interview.
Așadar, fericirea personală are efecte extinse și pozitive asupra randamentului și energiei la locul de muncă. În plus, angajații fericiți deprind mai ușor cunoștințe și abilități noi, sunt mai încrezători și tind să facă mai puține greșeli.
Pe tine ce te face fericit și cum îi faci fericiți pe angajații tăi?
Anca Tomoroga este PR& Marketing Consultant în cadrul iD Learning.