Gândirea strategică – caracteristica esenţială pentru un lider în realităţile economice actuale
Studiul are la bază răspunsurile a 145 de lideri din România, din cadrul diferitelor companii de top care însumează o cifră de afaceri de peste 12 miliarde de euro. 33% dintre respondenți dețin poziţia de CEO / Președinte / Director general, ceilalţi aflându-se în diferite poziţii de conducere din cadrul companiei.
74% dintre cei chestionaţi au menţionat mediul economic dificil ca fiind principalul obstacol în calea eficienţei lor în calitate de lideri, în timp ce 64% sunt îngrijoraţi datorită instabilităţii mediului juridic și politic. Insuficienţa resurselor de care dispun, relaţia cu investitorii, problemele interne sau propriile abilităţi nu ocupă un loc atât de important în lista preocupărilor pentru anul 2012.
Direcţiile principale pe care se vor concentra liderii companiilor de top din România în anul 2012 pentru a asigura îmbunătăţirea rezultatelor companiei sunt: organizarea internă, dezvoltarea propriilor angajaţi, relaţia cu clienţii.
De asemenea, raportul a mai arătat faptul că 45% dintre liderii din cadrul companiilor cu capital integral românesc consideră că globalizarea va avea un impact negativ asupra companiei lor în anul 2012, comparativ cu doar 22% din cadrul companiilor cu capital străin.
Anul 2012 vine cu numeroase provocări pentru liderii din România. Instabilitatea mediului politic, economic și legislativ pe de-o parte, și preocuparea legată de dezvoltarea pe termen lung a companiei pe de altă parte determină prioritizarea caracteristicilor esenţiale pentru un lider. 59% dintre liderii chestionaţi consideră gândirea strategică ca fiind caracteristica esenţială pentru un lider în realităţile economice actuale.
77% dintre cei chestionaţi mizează pe un stil de leadership colaborativ pentru găsirea de soluţii creative. Mai mult decât atât, pentru ca o companie să se dezvolte sănătos, trebuie să se focalizeze tot mai mult pe creșterea internă a liderilor.
“În această nouă realitate provocarea nu este obţinerea unei poziţii de leadership, cât menţinerea și justificarea statutului de lider în ochii adepţilor. «Puterea», instrumentul tradiţional întrebuinţat de lideri, este depășit și chiar respins fiind înlocuit de influenţă și caracter. Provocarea oricărui lider în noua eră a cunoașterii este autodezvoltarea şi menţinerea influenţei în rândul celor care îi urmează. Revoluţia tehnologică va continua să producă noi cunoştinţe pe care un lider va trebui să şi le însuşească continuu. Auto-dezvoltarea liderului va devein prioritatea numărul unu”, a declarat, într-un comunicat, dr. Sebastian Văduva, Decan al Facultăţii de Management Griffiths.
- 81% dintre respondenți își vor măsura propria performanță prin prisma rezultatelor companiei
- 77% dintre respondenți mizează pe un stil de leadership colaborativ pentru găsirea de soluții creative
- 92% dintre respondenți văd o oportunitate în dinamica inovațiilor și a domeniului tehnologic
- 59% dintre respondenți consideră gândirea strategică ca fiind cea mai importantă caracteristică pentru liderul român în anul 2012