Luiza Müller, HR Director, Orange România: Cultura organizațională în era birourilor pe jumătate goale. Cum se schimbă dinamica echipelor când absența devine normă | CEO + HR Roundtable

Prezența fizică la birou nu este doar un aspect logistic, ci un ingredient esențial pentru a construi conexiuni, a alinia echipe și a crea un sentiment de apartenență. La polul opus, absența acesteia riscă să fragmenteze cultura organizațională, prin pierderea acelui liant invizibil care transformă un grup de angajați într-o echipă, consideră Luiza Müller, directorul de HR al Orange România.
„Nevoia de a aduce oamenii la birou a devenit cu atât mai importantă în contextul integrării echipelor (fuziunea dintre Orange România şi fostul Telekom România – n.red.). A fost necesar, la un moment dat, nu doar să încurajăm, ci să și solicităm prezența fizică, pentru a construi conexiuni reale și a consolida legătura culturală dintre echipe”, a spus Luiza Müller.
Ea a fost unul dintre speakerii evenimentului ”𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲”, pe tema ”Munca în ritmul angajatului, între realitate și utopie. Cum gestionează angajatorii dilema flexibilității muncii”, organizat de Revista CARIERE în luna iunie, la București, în parteneriat cu Up România. Evenimentul a avut loc la sediul Orange România.
La Orange, flexibilizarea muncii nu este doar un acord referitor la programul de muncă, ci și o practică bine definită, construită pe încredere reciprocă. Compania oferă angajaților un spectru larg de opțiuni: de la munca 100% de la birou la munca 100% remote, trecând prin modelul hibrid, cu variante precum 3 zile la birou și 2 acasă pentru non-manageri sau 4 zile la birou pentru manageri.
„Dincolo de formule și metode – cum numărăm zilele sau orele – esența stă în autonomia reală pe care o oferim echipelor noastre. Fiecare echipă își stabilește propriile priorități și propriul ritm de lucru. Sunt echipe care urmează programul hibrid exact cum a fost definit, dar și colegi care aleg să vină zilnic la birou, pentru că așa se simt mai conectați. Alții preferă să lucreze exclusiv de acasă, dacă natura activității le permite”, explică Luiza Müller.
Totuși, această libertate vine cu o condiție nerostită, dar fermă: implicarea. Pentru că, în absența ei, flexibilitatea devine o povară, nu un avantaj.
În contextul unei echipe de vânzări de 800-900 de oameni, care petrec zile întregi în fața clienților, inclusiv în weekenduri sau sărbători legale, prezența colegilor din back-office devine crucială. „Cei din frontline au nevoie de suportul colegilor din spate”, subliniază Luiza Müller.
La Orange, cultura organizațională nu se construiește doar prin prezență fizică, ci și prin investiții consistente în inteligența emoțională. Aceasta este privită din mai multe perspective: valorile companiei („responsabil” și „atent”), programul de diversitate și incluziune și procesul de recrutare. „Două dintre valorile noastre sunt strâns legate de inteligența emoțională”, explică Luiza Müller. Programul de diversitate include inițiative precum „abilitate mai mare decât dizabilitate”, care combate prejudecățile legate de performanța profesională a persoanelor cu dizabilități și oferă managerilor traininguri pentru a recunoaște și gestiona semnele de anxietate sau depresie.
Când vine vorba de recrutare, Orange pune accent pe „curiozitatea funcțională” și atitudinea candidaților. „Sigur, căutăm experți”, spune directorul de HR, „dar pentru multe roluri, ceea ce contează cu adevărat este deschiderea de a învăța, curajul de a pune întrebări, capacitatea de a înțelege contextul și, mai ales, onestitatea de a recunoaște când nu știi ceva și dorința autentică de a învăța acel lucru”.
Dacă ar fi să aleagă o singură abilitate pentru candidații viitorului, oficialul Orange România nu ezită: „Atitudine”. Pentru că, în definitiv, inteligența emoțională face diferența în momentele cheie ale parcursului unui angajat.
Speakerii celei de-a cincea ediții a evenimentului 𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 au fost: Elena Pap, Director Europa, Up Group și Anca Decu, People & Culture Director, Up România; Luiza Müller, HR Director, Orange România; Daniel Tudose, Country Manager și Ioana Neacșu, Head of People, Ericsson România; Andreea Maria Miron, EMEA People & Culture Director și Eliza Irimia, EMEA CFO, Stefanini; Monalisa Ungureanu, CEO și Mirela Mateiași, HR Director, Agrii.
Foto: Luiza Müller