Patru mesaje de leadership pe care talentele companiei tale trebuie să le audă
Tinerii profesionşti şi colaboratorii cu experienţă trebuie să intre şi ei în ecuaţia leadership-ului. Aceşti „lideri omişi” sunt oamenii care lucrează pe proiecte, influenţându-i pe alţii şi acaparând sarcini tot mai complexe, spun Stephanie Lischke şi Joel Wright, consultanţi în cadrul Centrului pentru Leadership Creativ, citaţi de publicaţia Forbes.com.
În opinia lor, în organizaţie profesioniştii cu experienţă joacă roluri cheie ca ingineri, designeri, experţi în marketing ori logistică. Prin urmare, se presupune că ei vor ocupa ulterior roluri importante pe zona de management de proiecte şi poziţii cheie în echipe multifuncţionale.
Pe de altă parte, tinerii aflaţi la început de carieră caută metode de a interacţiona şi câştiga competenţe. Pe măsură ce trec prin organizaţie şi prin diverse roluri ei vor întâlni diverse oportunităţi de a se manifesta ca lideri, chiar înainte de a-şi asuma poziţii de management formale.
Ambele grupuri au potenţialul necesar pentru a deveni lideri, doar că au nevoie de un impuls. Prin urmare, iată patru mesaje pe care tu şi ceilalţi lideri din organizaţie le puteţi transmite experţilor şi tinerilor profesionişti.
1. Gândeşte în termeni de “proces”, nu de „poziţie”
Leadership-ul este un proces, nu un titlu. Este vorba despre a conduce împreună cu ceilalţi astfel încât să stabileşti anumite direcţii, să creezi unitate şi să obţii loialitate. De exemplu, experţii ar trebui să se întrebe : „Ce contribuţie am eu la procesul de leadership?”, „Cum pot eu să facilitez mai bine procesul unui leadership eficient în propriul grup sau în propria echipă de proiect?”.
2. Înţelege şi asumă-ţi propriul stil de lider
Brandul tău de lider se bazează pe comportamentul tău, pe modul în care reacţionezi şi interacţionezi. Brandul îţi afectează reţeaua de contacte şi este direct legat de eficienţa proprie.
Îţi place sau nu, ai deja un brand de lider – ai o reputaţie bazată pe modul în care faci lucrurile să se întâmple, prin modul în care interacţionezi cu ceilalţi. Însă, pentru a-ţi contura stilul de lider trebuie să ai o viziune asupra modului în care te percep ceilalţi.
Începe şi acordă atenţie modului în care munceşti – nu doar asupra a ceea ce şti sau îndeplineşti. Ce metodă de învăţare ai? Cum împărtăşeşti informaţiile, cum iei deciziile şi, mai ales, cum îi influenţezi pe ceilalţi? Cum construieşti şi menţii totodată relaţiile strategice de zi cu zi? Acordând acestor întrebări puţină atenţie, îţi vei forma o oarecare viziune. De asemenea, poţi discuta cu mentorul tău, cu şeful sau colegii – sau poţi căuta alte oportunităţi pentru un feedback formal.
3. Preia controlul
Tu eşti cel care deţine controlul asupra propriul brand de lider aşa că investeşte în dezvoltarea ta pe acest plan. Şeful tău sau colegii din organizaţie nu-ţi vor spune sau indica întotdeauna ce trebuie să faci şi cum să faci pentru a fi mai eficient. Acordă-ţi puţin timp şi gândeşte-te la job-ul actual şi la viitoarea carieră. Începe prin a te concentra pe provocarea nr.1 de la job-ul actual. Cum susţine stilul tău de lider munca pe care o faci astăzi? Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni mai eficient? Cum ar putea îmbunătăţirea stilului de lider să te conducă la acel nivel?
4. Eşti văzut, auzit şi preţuit
Compania are nevoie ca tu să fi pe cât de eficient posibil. La fel şi colegii tăi. Chiar dacă funcţia ta nu include cuvântul „manager” sau eşti la început de carieră, abilităţile tale de lider sunt critice pentru propriul succes, dar şi al companiei.
Când trimiţi aceste mesaje oamenilor tăi – într-un mod clar – ei vor înţelege că pot contribui la ceva superior lor: procesul de leadership.