Șef vs. lider. Care sunt diferențele majore dintre cei doi
Șef vs. lider: Diferența dintre un șef și un lider nu are nimic de-a face cu titlul sau poziția. Mulți manageri nu sunt lideri și mulți lideri o fac fără un titlu de autoritate. Leadership-ul este o practică – iar atunci când stăpânești abilitățile de a conduce eficient, poți face o schimbare pozitivă și îi poți influența pe cei din jurul tău, chiar dacă nu ești oficial „șeful”.
Cuvintele „șef” și „lider” sunt adesea folosite ca sinonime, dar nu sunt același lucru. Un șef este un titlu și o poziție specifică: de exemplu, manager de vânzări, director de publicitate, director de programe etc. Aceste poziții dau unei persoane putere asupra altora și autoritatea de a lua decizii.
Liderii, pe de altă parte, gândesc o cale pe care echipa lor să-și dorească să o urmeze. Liderii sunt alături de echipa lor și dau exemplu pentru a inspira acțiune, nu cer niciodată acest lucru. Ei oferă sprijin și se concentrează pe dezvoltarea abilităților necesare pentru atingerea obiectivelor, mai degrabă decât să se focuseze exclusiv pe rezultat.
Dacă te întrebi cum poți sa fii și un lider bun, dar și un șef bun, exista o veste îmbucurătoare – poți fi amândouă! Dacă te concentrezi pe abilitățile tale de leadership, vei obține, de asemenea, rezultatele de afaceri pe care partea ta „șef” le dorește.
Șef vs. lider. Un șef doar aude, un lider înțelege
Așa cum spune Tony Robbins, antrenor motivațional, instructor financiar personal și autor de cărți pentru dezvoltare personală, liderii sunt capabili să perturbe tiparele celorlalți pentru a schimba focalizarea, anihila convingerile limitative și inspira schimbări interiorizate. Ei fac acest lucru prin abilități de ascultare activă. Aceasta înseamnă că nu doar „aud” atunci când alții vorbesc, ci se străduiesc să înțeleagă. Ei sunt pe deplin prezenți în discuții, citind mereu “printre rânduri”.
Abilitatea de a face acest lucru înseamnă că liderii puternici pot întrerupe cu succes obiceiurile de gândire, credință sau acțiune ale altuia. Apoi, acea persoană devine mai conștientă de aceste tipare și poate alege pentru ea însăși să întrerupă, să se reorienteze și să treacă la credințe și comportamente mai puternice.
Liderii se străduiesc, de asemenea, să facă schimbari benefice în organizația lor. Ei nu aud doar plângeri, ci fac ceva în privința lor. Își folosesc ingeniozitatea pentru a oferi echipei lor instrumentele de care au nevoie ca nemulțumirile acestea să se soluționeze. Ei simt stresul și descurajarea și le transformă cu propria lor pozitivitate și pasiune. Le pasă și se vede. Aceasta este una dintre cele mai mari diferențe dintre un șef și un lider.
Șef vs. lider. Un șef vorbește, dar un lider se conectează
Liderii știu că mesajul lor contează doar atunci când subiectul lor îl aude, îl înțelege și îl absoarbe cu adevărat. Ei realizează acest lucru stabilind relații și conectându-se în moduri mai profunde și mai semnificative cu cei din jurul lor. Această conexiune ajută și la demontarea rezistenței (împotrivirii) pe care o au unii membri ai echipei și conduc la schimbarea de durată care vine din interior.
Liderii înțeleg și puterea limbajului: modul în care îl folosești determină emoțiile pe care le simți și emoțiile pe care le provoci la cei din jur. Liderii folosesc limbajul ca un instrument pentru a transforma vorbirea negativă într-un limbaj pozitiv, care dă putere. Schimbându-ți propriul limbaj, poți să-ți schimbi concentrarea – sau pe cea a cuiva pe care vrei să-l influențezi – afectând pozitiv partea emoțională a acestuia și dându-i putere pentru mai mult succes.
Șef vs. lider. Un șef dictează, dar un lider se inspiră
Șeful controlează fiecare detaliu și pare să-ți spună mereu ce să faci și cum să o faci. Acesta este un „șef” tipic: el vorbește mai mult decât ascultă, dictând sarcini, dând ordine și răspunzând criticilor. Autoritatea lor vine doar din poziția lor – în calitate de manager, ei au control asupra ta. Dar asta nu este leadership.
Autoritatea unui lider se bazează pe inspirație. Ei cred în valorile și viziunea companiei și le trăiesc personal și profesional, inspirându-i pe alții să facă același lucru. Ei construiesc încredere cu echipa lor, care, la rândul său, încurajează inovația și creativitatea. Liderii sunt onești, de încredere și se consideră întotdeauna responsabili. Pe scurt, ei conduc prin exemplu și îi inspiră pe alții să îl urmeze, scriu cei de la https://www.tonyrobbins.com.
Șef vs. lider. Un șef domină, un lider colaborează
Sefii fac adesea mai mult decât să-ți spună ce să faci. Îți spun cum să o faci, când să o faci și cu cine să vorbești despre asta. Nu sunt deschiși către idei noi și noi moduri de a face lucrurile. Ei știu cel mai bine și adoptă o abordare inflexibilă, care lasă puțin loc de dezbatere sau experimentare.
Liderii știu că în lumea de astăzi, afacerile trebuie să fie agile pentru a avea succes pe termen lung. Ei încurajează munca în echipă, creând echipe puternice și o cultură înfloritoare a inovației. Liderii nu sunt doar deschiși la idei noi, ci le caută activ.
Șef vs. lider. Un șef vrea profit, dar un lider vrea să schimbe lumea
Profiturile sunt importante – nicio afacere nu poate reuși fără ele. Dar șefii pun profitul peste oameni. Sunt mai interesați de procese și de “a se dovedi” (de a arăta că pot să aibă succes), decât de a avea angajați fericiți și împliniți. Acest lucru creează, de fapt, mai puțin succes pe termen lung, deoarece fără angajați entuziaști, aceștia nu vor putea să-și creeze clienți “fani”, acei clienți care cumpără produsul pentru că le place compania ta. Și este bine cunoscut faptul că pentru a ajunge să vinzi mult, trebuie ca firma pe care o conduci să fie plăcută de oameni. Și punând accent pe rezultat și nu pe călătorie, șefii ratează lecțiile esențiale de pe parcurs.
Liderii sunt conduși în cele din urmă nu de profituri și procese, ci de o viziune puternică. Vor să schimbe lumea, să creeze ceva nou și să facă o diferență în viața oamenilor. Sunt la fel de interesați de călătorie ca și de destinație. Liderii știu că atunci când pun oamenii pe primul loc și își trăiesc scopul în viață, profiturile vin natural.
Șef vs. lider. Diferențele psihologice dintre cei doi
Despre diferențele psihologice dintre un lider și un șef am vorbit și cu psihoterapeutul Cătălina Hetel. “ Vă dau un exemplu care are legătură și cu contextul în care ne aflăm. Cei care au fost la Moscova în ultimii ani povestesc că dacă localnicii erau întrebați ce părere au despre politica Rusiei, aceștia răspundeau: nu știm, Putin știe, e treaba lui, noi ne vedem de ale noastre. Acesta este stilul de conducere bazat pe impunerea voinței șefului. Șeful știe, noi oricum nu avem niciun cuvânt de spus, deci ne vedem de ale noastre”.
“De cealalta parte, un lider este cel care dă voie oamenilor să îl urmeze sau să aleagă să nu îl urmeze fără să simtă asta ca pe o pierdere. Le dă voie să participe la decizie și cel mai important le dă voie să îl conteste. Șeful nu își permite să fie contestat pentru că nu știe cum să facă față negocierii. Pentru șef puterea înseamnă să își impună mereu punctul de vedere pentru că dacă pierde va pierde totul. Oamenii șefi nu reușesc să facă față îndoielii iscate de întrebări sau de contestații. Ei pierd totul sau câștigă totul. Nu știu să negocieze pentru că orice negociere înseamnă pentru ei să piardă totul. Golul interior este atât de mare încât orice fisură în modul în care simte că este respectat sau orice mică pierdere înseamnă o prăbușire pe care nu și-o permite”, adaugă Cătălina Hetel.
Psihoterapeutul mai spune că liderul este o persoana echilibrată cu sine, cu propriile nevoi, cu calitățile și cu neputințele lui. “Nu vede ca pe o problemă că nu știe ceva pentru că nu vede o problemă în a cere ajutorul. Șeful își vede punctele slabe ca pe neputințe pe care va încerca să le ascundă în timp ce liderul și le asumă, lucrează la ele sau deleagă problema. Faptul că nu controlează un anumit aspect nu e o problemă pentru lider, dar poate fi o uriașă problemă pentru un șef. Șeful va face totul să păstreze controlul pentru că lipsa controlului îl duce în agoasa”, explică Hetel.
Aceasta mai spune că alături de un șef nu poți decât să taci și să te supui tacit, în schimb alături de un lider ai posibilitatea să crești și să devii un lider. Liderul este înlocuit de obicei pașnic, renunță singur la rol pentru a se retrage să facă atceva, bucuros că și-a îndeplinit rolul și că a găsit un alt lider capabil să îi ia locul. “În timp ce un Șef este înlocuit prin trădare, de un alt Șef de obicei, este înlăturat, de fapt, pentru că pur și simplu un alt Șef vrea să îi ia locul. Șeful nu se poate retrage pentru că tot ce are el este acea poziție fără de care nu mai înseamnă nimic în interiorul lui. Șeful este de fapt sărac pe interior și își completează sărăcia cu titluri și cu onoruri sau cu supunerea celorlalți”, conchide psihoterapeutul.
Mai presus de toate, liderii realizează că dezbaterea șef vs lider nu trebuie să fie alb-negru. Cu puține cunoștințe despre emoțiile umane, poți învăța cum să fii un bun șef și un bun lider, inspirându-ți echipa și obținând rezultate.
Photo by Jason Goodman on Unsplash