Transparență, onestitate, empatie. Valorile care au ținut România conectată
Pandemia ne‑a remodelat, din multe puncte de vedere, viața. De la rutine, obiceiuri și comportamente, până la menținerea și consolidarea relațiilor, modul de a munci și învăța, ori de a face cumpărături și socializa, totul a trecut printr‑un amplu proces de readaptare. Mediul de business, piața muncii, stilul de management ori cultura organizațională au fost supuse și ele unor schimbări de neimaginat în urmă cu doi ani. Astăzi, însă, când ne bucurăm din plin de primele măsuri de relaxare sanitară, privim în urmă și mulți dintre noi, cu mândrie, satisfacție dar și recunoștință, putem spune: am reușit!
Vladan Pekovic, CEO Telekom România, este unul dintre cei care, cu siguranță pot spune asta. Pentru că echipa lui a trecut deja testul suprem la care orice criză supune o organizație: a devenit mai puternică, mai empatică, mai unită, respectându‑și totodată misiunea, aceea de a ține România conectată și businessul fiabil și eficient. Ce lecții l‑a învățat pandemia, care este, în opinia lui, piatra de temelie a unei organizații durabile, și care sunt, de fapt, lucrurile cu adevărat importante care consolidează afaceri și relații, aflați din interviul de mai jos.
Vladan Pekovic are o carieră internaţională acumulată pe pieţe din Europa, Africa, America Latina și Statele Unite ale Americii, având peste 22 ani de experienţă în industria telecomunicaţiilor, în care s‑a axat pe integrarea reţelelor și a sistemelor IT, precum și pe implementarea, dezvoltarea și operarea celor mai complexe și avansate reţele mobile și fixe. În același timp, pe parcursul carierei sale, a demonstrat și competențe de leadership și angajament față de rolul deținut, ghidând și conducând eficient echipe complexe, multiculturale.
Ce a însemnat, concret, pentru tine, în acest ultim an, „Îmi pasă de tine!”?
Cuvintele acestea au avut multe valențe de‑a lungul acestui an: de la măsurile de siguranță pentru oamenii noștri la oferirea de internet de mare viteză spitalelor și mediului sanitar, de la inițiativele comerciale de a susține reziliența afacerilor din România ori cele de a aduce oamenii aproape unii de alții, până la modalități de a implementa și face lucru inedite, neîncercate până de curând de niciunul dintre noi. Totul, pentru a putea înfăptui cele anterior menționate. Însă, în mod special, „îmi pasă de tine” a însemnat să facem, împreună, tot ce este posibil pentru a ține România conectată.
Ce măsuri/decizii efective ai luat pentru a te îngriji de sănătatea lor fizică? Dar mentală și emoțională?
Ne‑am concentrat foarte mult pe siguranța fizică a colegilor noștri și a familiilor lor. Continuarea activității noastre și a clienților noștri a fost o provocare generală, iar pentru aceasta am adoptat instrumentele de lucru necesare acestui context, inclusiv work from home, acolo unde a fost posibil, și securizarea resurselor financiare ale companiei. Astfel, am putut asigura furnizarea serviciilor noastre la cel mai înalt nivel de calitate și, în același timp, am asigurat siguranța angajaților. Am reușit în timp record să punem la punct întregul sistem de lucru la distanță, atât pentru echipele care oferă suport intern clienților noștri, cât și pentru echipele de vânzări.
Dincolo de măsurile de siguranță, am susținut programele dedicate angajaților și pentru sănătatea lor fizică, mentală și emoțională. Astfel, nu foarte departe de începutul pandemiei, în iunie 2020, am lansat un program la scară largă, derulat în mediul online, denumit Healthy Me. Acest program a fost gândit atât pentru nevoile noastre de mișcare fizică în contextul lockdown‑ului, cât si pentru a susține angajații în fața unor provocări de ordin mental și emoțional. Până la finalul lunii aprilie 2021, am derulat aproximativ 250 de sesiuni pregătite de antrenori și preparatori fizici pentru ca cei peste 3.700 de participanți să beneficieze de antrenamente pentru corectarea posturii și eliminarea durerilor lombare, de kinetoterapie pentru sănătatea coloanei vertebrale și mobilitatea umerilor și șoldurilor, de yoga, pilates, fitness, bodybuilding, chiar și dans. În plus, față de grija pentru corpul nostru, aproximativ 800 de participanți s‑au bucurat de 25 de webinarii live despre lucrul în echipă, managementul stresului, motivație, gestionarea emoțiilor, gestionarea eficienței personale și profesionale, parenting, managementul timpului și diminuarea stărilor de oboseală. Ce m‑a bucurat foarte mult a fost feedback‑ul colectat, peste așteptări, pentru acest program: 9,7/10 pentru antrenamentele fizice și 9,6/10 pentru webinariile Healthy Mind, calificative greu de obținut în astfel de programe, din experiența specialiștilor în resurse umane.
Dar financiară?
La nivelul companiei, aș putea spune că, din perspectiva măsurilor financiare pentru angajații noștri, anul 2020 a fost unul foarte aproape de normalitate: ne‑am continuat ritmul de angajări și de promovări la niveluri similare cu anii anteriori, nederulând niciun fel de program de restructurare. Mai mult, au fost și câteva inițiative de ordin financiar, luate în mod excepțional în anul 2020, pentru recunoașterea eforturilor echipelor noastre, cum ar fi prima de performanță de 500 de euro acordată tuturor angajaților eligibili din cadrul grupului Deutsche Telekom. Aceste măsuri au fost decise în contextul în care Telekom România nu a raportat majorări de venituri față de anul 2019, fiind afectată de pandemie prin limitarea numărului de turiști internaționali, campaniile de susținere a clienților prin prețuri cât mai avantajoase pentru ca aceștia să treacă cu bine peste provocări sau ca urmare a reducerii tarifelor reglementate de terminare a serviciilor de telefonie mobilă.
La nivel personal, am susținut întreaga paletă de măsuri în forurile decizionale ale companiei și ale grupului din care facem parte. Pe lângă acestea, în multiple discuții cu managerii sau cu oamenii din teren, am încercat să diminuez stările de incertitudine intense din momentele critice printr‑o comunicare constantă, căutând să ascult într‑un mod constructiv îngrijorările, ideile lor și susținând testarea de soluții pentru care alteori petreceam mai mult timp.
Dacă ai avea la dispoziție trei cuvinte prin care să exprimi răspunsul oamenilor tăi la aceste măsuri/decizii, care ar fi acelea?
Suntem în procesul de a analiza rezultatele sondajului derulat pentru măsurarea satisfacției în rândul angajaților. Parte din acest sondaj se referă și la perioada pandemiei și la măsurile aferente luate de companie. Cu siguranță, această analiză va fi diseminată în rândul conducerii și ne vom recalibra măsurile și acțiunile în funcție de rezultate. Însă, din discuțiile pe care le‑am avut până acum cu majoritatea echipelor, aș îndrăzni să menționez: lucrul în echipă, rapiditate, adaptabilitate.
Ca lider, care crezi că este „lucrul” cel mai de preț pe care l‑ai oferit oamenilor tăi?
Diponibilitatea de a asculta cu adevărat, pentru a înțelege, nu pentru a formula argumentație. Am dat ocazia echipelor de a comunica cu mine mai des, într‑o formă extinsă, dar la obiect, și am acordat mai multă autonomie. Dovadă stau numărul mult mai mare de soluții și inițiative, din orice arie, testate în ultimul an de Telekom România. Mi‑am dat seama că doar așa putem depăși perioada de incertitudine și doar așa putem evita eventuale blocaje de tipul „să vedem ce urmează” sau „să nu acționăm până nu avem date mai concrete”.
Care e „lucrul” cel mai de preț pe care l‑ai primit, în acest ultim an, din partea oamenilor tăi, a organizației tale?
Această pandemie ne‑a afectat pe fiecare în parte, în moduri diferite, poate complet altfel chiar decât ne‑am fi așteptat mulți dintre noi. Trecând peste statisticile și cifrele pe care le urmăream împreună, atât în plan sanitar, cât și economic, fiecare dintre noi a avut provocări dincolo de mediul profesional: poate un părinte s‑a îmbolnăvit în această perioadă, poate a trebuit să ne facem treaba în timp ce aveam grijă de orele de școală online ale copiilor noștri, poate partenerul nostru și‑a pierdut locul de muncă. De aceea, recunoștința mea pentru felul în care Telekom România a parcurs această perioadă este exclusiv dedicată angajaților, ei au fost factorul determinant.
Cum ai reușit, în acest an atât de dificil, să‑ți ții oamenii implicați, angajați, motivați, dedicați businessului?
Încă de la începutul pandemiei ne‑am concentrat enorm pentru a ține România conectată; toate domeniile de activitate aveau nevoie stringentă de legături stabile la internet sau de servicii de voce. Faptul că am reușit să răspundem nevoii de conectivitate a clienților noști a contat foarte mult pentru echipele noastre. Acest lucru a generat satisfacție profesională, dar și personală, într‑un context în care ne era foarte clar că lumea se bazează pe noi. Sentimentul de solidaritate cu clienții și cu colegii noștri s‑a creat în mod firesc. Iar eu, personal, am avut grijă să comunic rezultatele noastre bune cât de des posibil. În decursul acestei perioade, am menținut o comunicare intensă cu clienții și feedback‑ul acestora, îngrijorările și nevoile lor au fost transmise cu promptitudine echipei, pentru a da mai mult sens muncii echipelor noastre. Am observat că nevoia de sens, cu atât mai mult în această perioadă deficilă, a reprezentat un factor puternic motivator, dar și generator de inovație, de progres. Eforturile mele au fost prioritizate și în această direcție.
Care sunt valorile și principiile care v‑au ușurat misiunea de a rămâne și performa împreună?
Se spune că perioadele dificile reprezintă testul suprem pentru valorile și cultura unei organizații. Anul ce a trecut ne‑a lăsat obosiți, ne‑a consumat resurse pe care nici noi nu credeam că le avem. La nivel de organizație, am învățat foarte mult: despre modul cum funcționăm ca echipă, ce este cu adevărat important pentru noi și ne‑am dezvățat de obiceiuri ce nu aduceau mari contribuții. La nivel de organizație, una din lecțiile principale este că o echipă legată, funcțională este critică în perioade critice. În al doilea rând, o comunicare transparentă, onestă și empatică cu toate părțile implicate este piatra de temelie pentru decizii de ordin strategic, cu impact pozitiv, în astfel de contexte.
Un mesaj pentru oamenii tăi…
Vă mulțumesc pentru modul în care conduita și dedicarea voastră au reușit să țină România conectată! Peste ani de zile vom povesti copiilor și nepoților noștri de această perioadă cu mândrie, pentru că am realizat lucruri mărețe, și le vom evoca drept lecții de viață ce au fost formatoare pentru noi cu intenția de a‑i pregăti pentru o perioadă asemănătoare. Sper ca măcar o mică parte din această poveste să fie despre oamenii minunați alături de care ați lucrat, colegii voștri, și despre compania care a reușit să facă diferența pentru oamenii și afacerile din România.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 272
Pentru abonare, click aici