Creşte-ţi brand awareness-ul prin responsabilitate socială
O motivaţie care poate sta la baza neimplicării în această zonă o poate reprezenta imaginea conform căreia responsabilitatea socială corporatistă este o activitate care presupune costuri ridicate şi poate fi susţinută doar de marile companii multinaţionale. Totuşi, lucrurile nu stau chiar aşa, iar companiile mici şi mijlocii au la îndemână o pârghie legală care le oferă şansa de a susţine proiecte de responsabilitate socială, fără să plătească practic nimic.
O facilitate bine reglementată
Este vorba despre redirecţionarea unei sume reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat statului către fundaţii şi organizaţii caritabile. Acest aspect este reglementat în Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, în care se precizează că sponsorizările acordate conform acestei legi către fundaţii şi asociaţii reprezintă, în anumite condiţii, credit fiscal. „Practic, tu, companie, nu dai nimic din buzunarul propriu, ci redirecţionezi o parte din suma datorată ca impozit către stat”, declara Gabriel Biriş, Founding Partner al casei de avocatură Biriş Goran, în cadrul evenimentului „Non-finance for finance”, organizat de revista Cariere în parteneriat cu SOS Satele Copiilor România.
Acesta a precizat, totodată că „este foarte important ca această facilitate să nu fie irosită, deoarece oferă multe avantaje şi trebuie folosită în consecinţă. În primul rând este bine reglementată, nu există oportunităţi de interpretare, deci nu trebuie să ne facem probleme că vine Fiscul peste noi şi ne va crea probleme, chiar dacă noi am vrut să facem o faptă bună”.
Cum ajută implicarea socială afacerile companiilor
Implicarea în acţiuni de responsabilitate socială poate aduce o serie de beneficii companiilor care decid să acţioneze pe această zonă: diferenţiere de concurenţă şi loialitate faţă de brand; atragerea şi retenţia angajaţilor valoroşi; îmbunătăţirea reputaţiei companiei; creşterea vânzărilor şi a cotei de piaţă.
Sunt aceste posibile avantaje suficiente pentru a atrage atenţia antreprenorilor către zona de responsabilitate socială? „Onest vorbind, pentru un antreprenor, primul gând este să aibă un business sustenabil. Iar realizarea acestui lucru nu este dependentă de acţiunile de CSR. Poţi însă să le combini. De exemplu, a face curierat preponderent pe bicicletă reprezintă atât una dintre acţiunile care face businessul sustenabil, cât şi o dovadă de responsabilitate socială”, afirmă Octavian Bădescu, directorul general al companiei de curierat Sameday Courier.
Cum poate o politică de CSR să te diferenţieze de concurenţă şi să crească loialitatea consumatorilor faţă de brand? Marile corporaţii reprezintă câteva studii bune de caz în ceea ce priveşte loialitatea consumatorilor. Un client al unei companii, care încearcă să ofere ceva înapoi societăţii prin diverse programe pe care le derulează, va continua să fie un consumator fidel acelei organizaţii.
Deşi pe piaţa locală ponderea firmelor implicate activ în această zonă este mult inferioară celor din străinătate, Octavian Bădescu consideră că responsabilitatea socială nu mai poate fi considerată un factor de diferenţiere. „Deja această componentă a devenit adoptată de majoritatea companiilor, astfel încât diferenţierea pe această direcţie nu se mai poate face decât pe nişe”, susţine antreprenorul.
Implicarea companiei pe care o conduceţi în activităţi de responsabilitate socială poate avea însă cel mai mare impact asupra angajaţilor. În articolul „Vrei să dai un sens muncii angajaţilor tăi? Începe cu declaraţia de misiune a companiei”, publicat pe cariereonline.ro, autorii Teresa Amabile şi Steven Kramer evidenţiau importanţa declaraţiei de misiune a companiei. Acesta poate avea un impact foarte mare asupra angajaţilor companiei, dar susţinerea unei cauze umanitare poate aduce un imbold superior. Cum credeţi că s-ar comporta angajaţii ştiind că de munca lor depinde cât de mare va fi suma de bani, respectiv 20% din impozitul pe profit, care va fi direcţionată în scop umanitar, mai ales dacă aceştia au decis care să fie cauza susţinută?
Dar putem creşte vânzările şi cota de piaţă? „Parteneriatele sau mediatizarea pot aduce business, direct sau indirect”, precizează Octavian Bădescu, care mai evidenţiază şi faptul că implicarea în responsabilitate socială „poate fi şi un câştig la nivel de imagine, însă important este dacă acest câştig depăşeşte costurile sau nu”.
Aşa că tot ce vă rămâne de făcut este să identificaţi cauzele umanitare pe care doriţi să le susţineţi şi care vă pot ajuta să vă creşteţi afacerile. Totuşi, antreprenorul consideră că „implicarea pe zona de CSR nu trebuie făcută având în vedere profitul. Este o responsabilitate faţă de societate în ansamblu şi, dacă aceasta îţi poate aduce şi beneficii, cu atât mai bine, însă nu este un scop în sine”.
Beneficii generale ale activităţilor de responsabilitate socială:
1. Te ajută să te diferenţiezi de concurenţă şi să obţii loialitate faţă de brand.
2. Te ajută să atragi şi să-ţi păstrezi angajaţii valoroşi.
3. Te ajută să îmbunătăţeşti reputaţia companiei tale.
4. Te ajută să creşti vânzările şi cota de piaţă a companiei tale.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici