„The bemore challenge”: Ce reprezintă valorile pentru o companie?
Valorile unei companii reprezintă sau trebuie să reprezinte un filtru pentru acțiunile noastre. Poate chiar un checklist ce se face constant pentru a verifica sănătatea organizației. Am un citat care îmi place foarte mult: „Când nu știi ce să faci, fă ceea ce este corect!” Aplicat într-o companie, acesta ar suna: „Când nu știi ce decizie să iei, ia-o pe cea care se potrivește cel mai mult valorilor companiei!” Acest lucru este valabil tocmai pentru că se ține cont în fiecare acțiune de valorile companiei, deci oamenii aplică același filtru când iau o decizie, comunicarea devine mai eficientă, toată lumea fiind pe aceeași lungime de undă. Deși poate părea astfel, rolul valorilor nu este de a îndepărta individualitatea fiecărui angajat și a fi toți „spălați pe creier”, ci este mai degrabă de a oferi un ghidaj important pentru cum să lucrăm împreună și cum vom ajunge cel mai bine la obiectivele noastre. Ele sunt opusul zicalei „Scopul scuză mijloacele!”, însă reprezintă apărătorii zicalei: „Mijloacele înnobilează țelul!”
Să luăm un exemplu: când vine vorba de cumpărat un nou soft pentru compania noastră (poate chiar unul care ne ajută să-i facem mai ușor și mai rapid factura clientului), dacă una dintre valorile noastre este „customer care”, vom alege varianta care poate este mai scumpă, dar îi va face viața mai ușoară clientului. Tentația va fi mereu să alegem costurile mai mici. Nimeni nu zice că nu ar trebui să ne gândim la ele, însă o decizie în favoarea soft-ului mai scump îmi va aduce mult mai multe beneficii pe termen lung, având clienți care sunt mulțumiți de rapiditatea cu care operăm.
Ce beneficii ne aduce acționarea conform valorilor?
1. Angajați mai fericiți
Respectarea valorilor creează un mediu mai plăcut de muncă pe termen lung. Așa apar acele echipe care se înțeleg din priviri, cele la care 1+1=3, găsind mereu soluții superioare.
2. Clienți mai mulțumiți
Când stabilim valorile companiei ținem cont de ce anume este important în felul în care lucrăm cu clienții noștri. Noi, de exemplu, avem valoarea CARE (în română s-ar traduce prin „grija”, dar „care” transmite mult mai mult) și considerăm că se vede față de clienții noștri de fiecare dată, fără să fi făcut vreun training în acest sens. Pur și simplu, ne întrebăm adesea dacă într-un anumit moment al relației noastre cu clientul, acesta simte că într-adevăr ne pasă de el. Iar dacă ceea ce simte la tine este unic, reușești atunci să te diferențiezi mai ușor pe o piață competitivă.
3. Decizii ce aduc beneficii companiei pe termen lung.
De ce este atât de greu să acționezi conform valorilor?
1. Fiecare om are valorile sale personale, fie că le cunoaște sau nu. Așa am fost construiți. Poate familia, poate cariera, poate colaborarea etc. Când acționezi într-o companie, rar se întâmplă ca setul tău de valori prioritare să semene perfect cu cel al echipei în care acționezi, iar valorile sunt cele care se pot schimba cel mai greu la un om. Tocmai datorită acestui fapt trebuie să ne asigurăm că recrutăm persoane care au deja o mare parte din valorile pe care ni le dorim sau să construim valorile companiei împreună cu fiecare membru al echipei.
2. Niciodată beneficiile nu se văd imediat. Ca și în exemplul de mai sus (alegerea unui nou soft), dacă vom cumpăra tehnologia mai scumpă, dar cu mai multe funcționalități, s-ar putea să avem de pierdut pe moment datorită costurilor mari care apar. Un alt exemplu: dacă noi avem valoarea „integritate” și avem un angajat care își depășește constant obiectivele, dar din când în când oferă câte o reducere clienților care nu este conform niciunei proceduri, putem să închidem ochii și să ne bucurăm de rezultatele pe care le are. Care vor fi efectele însă? Pe termen lung, colegii săi dacă vor vedea că este permis, vor începe să acționeze la fel, apărând astfel costuri neprevăzute pe termen lung. Dacă nu vor putea acționa la fel, vor apărea frustrări la nivelul echipei și pe termen lung conflicte, la care am putea face o listă cu dezavantaje.
Primul pas pentru a putea trăi valorile este transformarea acestora în comportamente. Fiecare dintre noi înțelege lucruri diferite când spune „încredere”. Cum ar trebui să acționez zilnic astfel încât să creez un mediu de încredere? Pentru un lider ar putea însemna să delege responsabilități, nu task-uri. Pentru un angajat, să își recunoască greșelile de fiecare dată când se întâmplă. Însă acest lucru nu este suficient. Este necesar, de asemenea, ca liderul să le considere ca fiind normale. Oamenii de obicei nu fac aceste legături pentru că nu au timp să se gândească la ele, nu pentru că nu și-ar dori să se întâmple. Astfel, valorile rămân ceva abstract și foarte greu de transferat în practică.
După cum spuneam mai sus, una dintre valorile noastre este „CARE”, iar noi ne dorim să putem contribui și mai mult la dezvoltarea liderilor decât prin scrierea unui simplu articol. Așa că vă provoc să intrați pe acestă pagină și să răspundeți la provocarea pe care o găsiți acolo. Atenție! Oferim și un premiu, iar fiecare persoană care îndeplinește „the bemore challenge”, va primi feedback de la echipa noastră.
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.