7 mesaje pe care le transmitem fără să vorbim
Deoarece oamenii interpretează în mod automat şi de cele mai multe ori inconştient fiecare lucru pe care îl percep. Astfel, liderul este mai expus pentru că fiecare membru din echipa sa caută constant răspunsuri şi validare în relaţia lor. Oare fac bine ceea ce fac? Oare vrea să mă dea afară? Oare vrea să fac lucrurile altfel? Oare chiar este important să vin mai devreme sau pot întârzia în continuare?
Din punctul meu de vedere, această comunicare prin fapte este de două feluri: acţiunile şi non-acţiunile. La ce ne va ajuta conştientizarea acestora? Să menţinem mai uşor motivaţia echipei noastre.
Mai jos regăsiţi o serie de mesaje pe care nu ne-am dori să le transmite şi pe care le putem transmite prin non-acţiuni.
1. Este ok să greşeşti în continuare şi chiar să nu încerci să te schimbi – Acesta este cel mai frecvent mesaj pe care îl transmitem fără să vrem. Cum? Comunicând verbal să nu se mai repete, dar lipsind o consecinţă reală. Dacă îi spun unui om să nu mai întârzie de 5 ori, dar nu există nicio consecinţă atunci când o face în continuare, i-am transmis de fapt că poate întârzia cu preţul unei observaţii constante. Iar dacă el este dispus să plătească acest preţ, tocmai am întărit un comportament în loc să-l descurajăm.
2. Te descurci foarte bine – Lipsa feedback-ului îi oferă omului spaţiul de care are nevoie pentru a trage concluziile pe care şi le doreşte. Poate spune cu uşurinţă: dacă nu-mi oferă feedback înseamnă că mă descurc foarte bine. Problemele apar atunci când evaluarea are loc lunar sau chiar la trei luni şi omul află mirat că nu eşti mulţumit de activitatea lui. Din acest punct, încep frustrările.
3. Nu eşti important pentru mine – Lipsa întâlnirilor unu-la-unu sau chiar e-mail-urile fără răspuns pot transmite exact acest lucru. În timp ce tu, cu cele mai bune intenţii te gândeşti că se descurcă şi fără tine, el poate trage concluzia că nu este important pentru tine sau că ceea ce face el nu este valoros.
4. Nu mă interesează calitatea – Ai simţit vreodată că un om care a venit cu rezultate excepţionale s-ar putea să le fi obţinut nu tocmai în cel mai ortodox mod posibil (exemplu: vânzări excepţionale prin ascunderea parţială a adevărului faţă de client)? Eu da. Ce am făcut? Nu am verificat şi nu am luat nicio acţiune ca să nu-l demotivez şi pentru că aveam nevoie de acel rezultat. Ce am transmis? Că e ok să procedeze în continuare aşa.
Iată şi câteva exemple de mesaje transmise prin acţiuni:
1. Ideile tale nu sunt suficient de bune – Aminteşte-ţi un moment în care un om din echipa ta a venit la tine cu o idee nouă. Cum ai procedat? Dacă ai început să despici firul în patru şi să vii cu încă 10 idei despre cum ideea lui ar putea fi şi mai bună imaginează-ţi cum s-a simţit. Recomandabil este ca dacă o idee îţi place să o laşi să se întâmple şi să veniţi împreună cu îmbunătăţiri pe parcurs, altfel, rezultatul obţinut nu va fi ca omul să vină cu idei mai bine conturate şi mai bune, ci să nu mai vină deloc cu idei.
2. Poţi face lucrurile superficial – De fiecare dată când răspunzi la ceva pe fugă sau pe jumătate, oamenii tăi înţeleg că nu este atât de important pentru tine şi drept urmare nici ei nu mai investesc toată energia în task-ul respectiv.
3. Nu eşti important pentru mine – Ai discuţii cu mâna pe telefon sau cu capul în laptop, răspunzând şi la e-mail-uri în acelaşi timp în care vorbeşti cu un om din echipa ta? Mai gândeşte-te!
Atenţie! Nu spun că de fiecare dată oamenii interpretează mesajele tale astfel. Dacă eşti un lider care comunică constant şi bine, vor avea o tendinţă de a interpreta pozitiv. Însă, este important să înţelegi că felul în care interpretează are foarte mare legătură cu ei înşişi, cu starea generală pe care o au şi cu experienţele anterioare. De aceea, pentru a preveni, cel mai bine este să fii atent la acţiunile tale şi să nu laşi loc de interpretări. Voi ce mesaje aţi transmis fără să vreţi?
Alexandru Molea este Learning & Development Consultant și General Manager la bemore, o companie ce realizează training-uri de impact prin povești și gamification. Alexandru este pasionat de leadership şi crede neclintit că printr-un leadership de calitate, putem avea un mediu business cu angajați fericiți și rezultate excepționale pe termen lung.