A fost odată ca niciodată… storytelling
Storytelling poate ajuta o organizație în câteva direcții, printre care: inspirație, stabilirea unei viziuni, definirea culturii organizaționale și a valorilor și chiar mai bună înțelegere a sinelui și a motivațiilor personale. De asemenea, poate fi util în perioadele în care se petrec schimbări organizaționale foarte importante sau atunci când vrei să-ți influențezi șeful într-o problemă dificilă. Storytelling-ul își poate găsi utilitatea și în acțiuni mai delicate cum ar fi procesele de integrare a noilor angajați sau atunci când faci coaching sau oferi feedback oamenilor tăi. Folosit cu profesionalism, poate avea efecte de amploare cum ar fi dezvoltarea potențialului creativ sau redescoperirea pasiunii pentru muncă. Nu înseamnă însă că poți folosi storytelling în orice situație.
Dacă vrei să realizezi strategia de extindere în două țari noi pentru următorii trei ani este mai bine să apelezi la o persoană cu experiența în strategii de business sau dacă vrei să cumperi acțiunile celui mai important competitor al tău ai face bine să te bazezi mai mult pe sfaturile unui consultant financiar. Dar, după ce ai făcut cu succes aceste acțiuni și ai nevoie ca toți cei 5.000 de angajați pe care îi ai să fie dedicați companiei și să înceapă să lucreze cu pasiune, acum ai nevoie de un bun storyteller.
E dificil să le spui oamenilor „de mâine vreau să fiți creativi” și peste noapte să apară cele mai inovative produse sau „de mâine trebuie să vă iubiți locul de muncă” și a doua zi să-i vezi pe toți cu fețele zâmbitoare, refuzând să plece acasă până nu depășesc target-ul cu 30%. Însă, dacă din povestea pe care o citesc vor afla despre colegul lor care a fost promovat pentru ideile lui care au dus la creșterea cifrei de afaceri, este posibil ca oamenii tăi să devină mult mai conștienți de importanța muncii lor și să își dorescă să obțină o performanță mai bună.
Ce ne împiedică să folosim storytelling-ul? Prima dificultate este aceea că nu avem ce povești să spunem atunci când suntem la muncă. Pentru a putea începe să devii un bun storyteller, ar fi bine să devii mai întâi colecționar. Atunci când întâlnești ceva care poate fi dat mai departe și din care oamenii pot învăța, notează. Fă-ți un obicei din asta și acesta va fi cu siguranță începutul poveștilor pe care le vei putea spune.
Odată ce ai depășit această etapă, este momentul ca poveștile tale să devină memorabile, și ai putea să te folosești de următoarele sfaturi:
1. Începe cu un context. Asigură-te că plasezi povestea pe care o ai de spus într-un timp și un loc, pe modelul „În urmă cu 200 de ani, peste mări și țări…”
2. Folosește metafore și analogii. O metaforă bine aleasă poate face o poveste să aibă impact și chiar poate înlocui povestea în totalitate, deoarece oamenii vor asocia povestea cu acele cuvinte memorabile pe care le-ai spus. Dacă spui că „șeful meu era ca un taur” oamenii vor vizualiza un taur, mare, cu coarne și foarte fioros, însă dacă vei spune „era un taur” ei vor înțelege că era puternic, concentrat pe scopul său și greu de oprit în ceea ce-și propune.
3. Fă apel la emoții. Cercetările au demonstrat că oamenii iau decizii în mare parte bazându-se pe emoțiile pe care le iau, apoi le raționalizează pentru a părea cât mai logice.
4. Fii concret și specific. Cât de încântat ești tu și cât te interesează o discuție în care se vorbesc doar generalități, în care nu ai o informație concretă despre ce te interesează cu adevărat? Construiește-ți un discurs concret și îți vor crește șansele ca ceea ce spui să fie memorabil.
5. Surprinde-ți auditoriul. Surprizele nu doar că vor capta atenția oamenilor, însă ceea ce vei spune va rămâne în mințile lor. Studiile demonstrează că surprizele declanșează eliberarea de adrenalină în creier stimulând astfel memoria.
6. Folosește un stil narativ care să se potrivească organizației tale. Fii concis și la obiect. Poveștile organizaționale nu ar trebui să depășească 5 minute.
7. Depășește stadiul de poveste și fă astfel încât auditoriul să se implice în acțiune. Dacă transformi povestea într-un eveniment, acesta va fi mult mai eficient. Nu te limita doar la a le spune oamenilor cum ai descoperit tu, întâmplător, că un anumit produs al concurenței funcționează mai bine decât al vostru. Implică-i și pe ei în acest proces de descoperire, iar schimbarea va fi mult mai eficientă.
Oamenii spun povești indiferent dacă tu vrei sau nu acest lucru. Din fericire, tu îi poți ajuta să aleagă pe care să le spună. Felul în care le spun îl pot afla chiar de la tine.
Mihai Stoica este Senior Consultant în cadrul companiei de training și consultanță în resurse umane Humans. De-a lungul celor peste 10 ani de experiență în domeniu s-a specializat în proiecte de dezvoltare a echipelor, lucrând pentru companii mari, naționale și internaționale.