Cinci atitudini ale noului manager
În ce ar consta această atitudine:
Conștientizează că ești membru al echipei de management. Echipa ta, și nu numai, te va lua în serios ca manager numai în momentul în care o vei face și tu. Faci parte din primul nivel de management, ești cel mai aproape de pozițiile de execuție, iar impactul tău poate fi extrem de important de multe ori. Fii un exemplu pentru ei în ceea ce privește obiceiurile ”sănătoase” la serviciu, arată-le cum ar trebui să se comporte, comportându-te tu ca atare! Nu uita niciodată că faptele vorbesc mai tare decât vorbele și nu-ți fie teamă să iei decizii care te vor face mai puțin agreat printre foștii colegi, acum subalternii tăi.
Constientizează că ești responsabil pentru performanța întregii echipe. Când vei realiza prima oară ce responsabilitate mare ai, vei fi tentat să faci tu toată munca, să fii sigur că va iesi bine! Renunță la această idee, mai bine concentrează-te pe lucrurile de importanță majoră în echipă: ce obiective are echipa mea? Ce obstacole se pot ivi? Cum mă pot asigura că o să trecem de toate aceste probleme și să ne facem treaba bine? Acestea sunt câteva exemple pe care ai putea să îți concentrezi atenția și energia atunci când accepți responsabilitatea unei întregi echipe, lăsând în același timp ca fiecare să își asume responsabilitatea pentru propriul job.
Ești un manager cu care se lucrează ușor și corect. Acest lucru înseamnă că tu, ca nou manager, faci în așa fel încât subalternilor tăi să le fie ușor să își îndeplinească responsabilitățile: planifici pentru a evita deadline-urile critice, anticipezi ce obstacole pot apărea și ai planuri de rezervă, asculți și înțelegi complexitatea oricărei situații, înainte de a sări să tragi concluzii care ar putea fi greșite etc. Când celorlalți le va fi ușor să lucreze cu tine și pentru tine, ca manager, vei ști că ești pe drumul de a deveni un manager foarte bun.
Ești un manager corect. Ca manager, nu ai voie, cum subliniam și în postările trecute, să lași percepțiile și preferințele față de unul sau altul dintre colegii tăi să iasă la iveală și, mai ales, să îți influențeze munca de manager. Trebuie să îi tratezi pe toți ca fiind egali, dându-le tuturor posibilitatea de a-și expune problemele sau nemulțumirile și amintindu-ți întotdeauna că trebuie să îi evaluezi nu prin prisma personalității lor, ci prin prisma rezultatelor.
Ești capabil să îți îndrepți propriile greșeli și să treci mai departe. Dacă ești tentat să faci totul perfect ca ”să demonstrezi” ca proaspăt manager, probabil că n-o să-ți iasă din prima sau, mai bine zis, cu siguranță nu îți va ieși niciodată perfect. Așa că pregătește-te și pentru eșecuri, rezolvă-le și treci mai departe! Dacă tu nu vei fi capabil să faci acest lucru, nici echipa ta nu va fi în stare; și nu cred că îți dorești o echipă formată din persoane supărate și frustrate!
Și, așa cum am mai subliniat și altă dată, iubește-ți colegii! Job-ul tău, până la urmă, se realizează prin oameni, iar cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru echipa ta este acela de a le fi aproape, de a fi acolo pentru ei, nu pentru tine!
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different