Managerul-Coach, noua tipologie de management
Pe de altă parte, ȋn Romȃnia ȋncă sunt domenii și companii care se dezvoltă și recrutează. IT-ul, cu precădere, este un astfel de exemplu. Dar și oricare alt domeniu ȋn care forța de vȃnzări este importantă, indiferent că este vorba despre o forță numeroasă (agenți de vȃnzări/distribuție) sau de una mai redusă numeric, dar mai specializată.
Dincolo de toate acestea, nivelul de management este cel care sprijină și este responsabil de evoluția unei companii. Cu atȃt mai mult ȋn perioadele mai instabile economic. Astfel, asupra acestui nivel este necesară intervenția spre dezvoltare pentru a asigura performanța companiei. Nu este o noutate pentru nimeni acest fapt, probabil. Noutatea constă ȋn ceea ce face fiecare companie pentru a-și asigura reușita ȋn afaceri.
Și mă bucură faptul că tot mai multe companii au ȋnceput să includă ȋn profilul managerial și competențe de coaching. Noul Manager – Coach pare a fi, conform studiilor, secretul pentru a avea o companie tot mai performantă și ȋn care traseul ascendent se menține de la sine, prin noul model de motivare și angajament pe care oamenii (angajații) ȋl „ȋnvață” de la managerul-coach.
Totodată, la nivel global, se constată că sunt numeroase motive care conduc la ideea că managementul trebuie să se schimbe, să se redefineasca și să capete valențe noi. Concurența crescută, exigențele tot mai mari ale „consumatorilor”, reconstrucția structurilor organizaționale – toate acestea cer ca managerii să-și dezvolte continuu echipa și compania. În aceste condiții, managerii nu mai sunt doar conducători (pe modelul condu-comandă-constrȃnge). Și aceasta pentru că și echipele lor au devenit mai complexe.
Angajații sunt tot mai conștienți de emoțiile lor, sunt mai orientați către comunicare și relaționare. La rȃndul lor, managerii trebuie să-și dezvolte autocunoașterea, să-și ȋnțeleagă emoțiile, dar și să aibă disponibilitatea de a ȋnțelege emoțiile celorlalți și de a gestiona relații, astfel ȋncȃt să construiască echipe performante. Un astfel de manager este Managerul – Coach.
El nu doar coordonează, ci ȋndrumă, ȋncurajează, dă sfaturi și instrucțiuni, evaluează, recompensează și monitorizează. Managerul – Coach are abilitatea de a crește numarul performerilor de top. El ȋnsuși se dezvoltă și ȋi dezvoltă pe ceilalți. El ȋnsuși ȋnvață noi tipuri de management eficient, este flexibil și se adaptează echipei sale și fiecărui membru al acesteia, avȃnd la dispoziție un „evantai” de tipuri de abordare cu care poate jongla ȋn acest sens. Și cel mai important: Managerul – Coach dă feedback permanent. Și o face ȋntr-un mod eficient, astfel ȋncȃt cel care primește feedback se folosește de acesta pentru a se dezvolta.
Managerul – Coach găsește ȋntotdeauna moduri noi de soluționare a problemelor. Este creativ, entuziast și are abilitatea de a transmite acest lucru echipei. Nu neapărat ca un leader (se poate face deseori această confuzie), care mai degrabă cucerește prin carismă, ci prin modul deschis și transparent de abordare, prin optimism și ȋncredere, prin excelentele sale abilități de comunicare și relaționare, prin disponibilitatea pe care o arată celorlalți, prin dedicarea sa față de oameni. Toate acestea sunt ușor de observat. Mai ales de către echipă, care devine mai atentă și mai deschisă la rȃndul ei.
Managerul – Coach creează (sau transformă, mai corect spus) echipe ȋn care: oamenii sunt mai dedicați obiectivelor și organizației, mai deschiși și interesați de ȋnvățare și dezvoltare continuă, cu un nivel de autocunoaștere mult crescut, comunică mai bine, mai ușor, mai eficient și mai deschis, mediul este mai prietenos și mai de ȋncredere, ȋși dau feedback constructiv continuu, există mai multă cooperare, iar obiectivele comune sunt mai rapid și mai bine realizate, conflictele interpersonale se reduc considerabil … oamenii devin, ȋn esență, mai motivați și mai entuziaști. Cu alte cuvinte, mai productivi și mai performanți.
Beneficiile coachingului, atȃt la nivel personal, cȃt și la nivel de echipă și de companie, sunt indiscutabile. Pe de altă parte, atunci cȃnd coachingul nu este corect ȋnțeles sau aplicat, riscurile sunt de o importanță similară beneficiilor. Cu atȃt mai mult cu cȃt coachingul presupune multă deschidere și transparență interpersonală ȋn comunicare și ȋn relaționare.
Așadar, pentru a avea Manageri – Coach eficienți, aceștia trebuie să ȋnvețe ce este (și mai ales ce nu este) coachingul, ce ȋnseamnă un proces de coaching, care sunt tehnicile pe care le pot folosi, dar și care sunt abilitățile necesare ȋn coaching. Ideal ar fi ca, ȋnainte de toate, fiecare manager să evalueze el ȋnsuși dacă dispune de aceste abilități sau dacă este nevoie să intre el ȋnsuși ȋntr-un proces de coaching pentru a putea deveni, la un moment dat, coach.
Revenind la ideea de ȋnceput … indiferent de domeniul de activitate și de structura companiei, de situația economică sau de orice alte variabile, este cert faptul că vor avea succes companiile care ȋnțeleg și acceptă ideea de schimbare, ȋnvațare și dezvoltare continuă. Și fac ceva ȋn acest sens.
Loredana Vlădăreanu, Executive & Career Coach al Tack International. Și-a început activitatea profesionalăîn domeniul consultanție în resurse umane în urmăcu 7 ani și a derulat proiecte de recrutare și selecție, evaluarea competențelor, dezvoltare individualăși organizațională, training și coaching.
Începând cu anul 2007,Loredana a susținut numeroase sesiuni open și in house ale cursului „Abilități Practice de Recrutare și Selecție”, formând în acest domeniu peste 100 de specialiști și manageri de Resurse Umane.
Loredana este certificatăîn Executive Coaching și deruleazăprograme de dezvoltare a managerilor și specialiștilor din diverse industrii.