Rodica Obancea: Management “cu suflet”
Provocarea pe care o văd pentru manageri este, de fapt, o întrebare esențială: poate managementul să contribuie la fericirea oamenilor? Inclusiv a managerului.
Mulți se vor gândi la faptul că atâta vreme cât un loc de muncă este bine plătit, restul vine de la sine. Asta e tot? Poate că banii, siguranța și confortul sunt necesare pentru ca noi să fim fericiți, dar nu sunt și suficiente.
O persoană mai are nevoie și să simtă că însușirile sale sunt folosite la maxim, că este capabilă să-și dezvolte potențialul și că viața sa zilnică nu este stresantă și monotonă, ci plină de experiențe plăcute.
Cum poate un manager să-și implice angajații în ceea ce fac împreună astfel încât aceștia să își dezvolte potențialul?
Sunt multe școli de management care predică faptul că un manager trebuie să fie detașat, analitic și să controleze activitatea angajaților din subordine folosind instrumente eficiente – deci fără suflet. Aceasta este o paradigmă mecanică. O paradigmă care ne învață că performanța poate fi marită dacă te concentrezi pe sarcini și pe activități. Astfel, foarte mulți manageri au dezvoltat prea multe comportamente de neînceredere și control.
Acest mod de a conduce și de a munci spune că fiecare activitate poate fi spartă în bucăti mai mici de către experți care pot să facă foarte bine acea mică parte.
Sunt multe consecințe, rezultate negative pe care le trăim muncind în această paradigmă:
- Concentrarea pe activități, pe muncă în loc să ne concentrăm pe rezultate, eficiență
- Managerii sunt foarte ocupați cu planificarea, organizarea, controlul și direcționarea în timp ce angajații sunt blocați în execuție
- Oamenii sunt orientați pe muncă, pe activități și nu pe relațiile dintre sarcini, sinergie sau interfețele dintre oamenii care fac sarcinile
- Angajaților li se cere să facă sarcinile în liniile trasate de management, deci să execute fără să gândească
- Angajații nu simt că are sens să se implice prea mult în ceea ce fac, contribuția lor fiind limitată doar la execuție, astfel încât și motivația lor este limitată
- Calitatea muncii și a atenției angajaților are de suferit, fiind executorii unui proces mecanic, și asta se reflectă în satisfacția angajaților, dar și a clienților
- Responsabilii pentru rezultate sunt doar managerii, precum și pentru cunoștințele necesare, dar și pentru “ povara” de a motiva angajații și de a controla eforturile lor.
Cu toate acestea, din păcate, este cel mai practicat model de conducere, de la companii mari până la companii de mici dimensiuni. Eu îl numesc micromanagement.
O altă perspectivă, paradigmă, în care putem conduce și munci este cea a interconectării, a imaginii de ansamblu a procesului, a managementului interfețelor din cadrul unei organizații sau echipe. Este perspectiva macro. Condițiile pieței globale, competitive, sunt din ce în ce mai prezente în activitatea noastră. O imagine de ansamblu a muncii integrează sarcini multiple și procese eficiente care conduc la rezultate. Această perspectivă valorizează faptul că oamenii și interfețele dintre ei generează rezultate, iar interfețele eficiente fac diferența și aduc satisfacția rezultatelor atinse.
Atunci când managementul poate să se concentreze pe proces, lăsând angajatul să fie responsabil de conținut, generează satisfacție de ambele părți: manager și angajat. Performanța vine din îmbunătățirea modului în care faci ceea ce faci, din îmbunătățirea interfeței tale cu alți actori implicați în proces.
Astfel, responsabilitatea managerului în această perspectivă este de a antrena și adminstra aceste interfețe, tehnice și relaționale, iar responsabilitatea angajatului este de a antrena și administra modul în care își face activitatea.
Atunci când managerii au abilități de coaching, ei pot gestiona procesul. Coachingul este procesul care aduce această competență de îmbunatățire continuă a interfețelor de lucru. Este, dacă vreți, ceea ce dă “suflet” unui proces de management eficient.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.