Vrei să ai un business de succes? Nu uita de strategia de promovare
Înainte de a te apuca de treabă, trebuie să te gândeşti ce fel de afacere vrei să ai şi în ce domeniu. Antreprenorul Radu Turcescu vine şi completează această idee, spunând că „ cel mai important pentru o afacere este să aducă valoare clienţilor săi”. Nu trebuie să îţi deschizi o afacere care e la modă, care merge. Radu afirmă că există o legătură foarte strânsă între succesul unei afaceri și pasiunile antreprenorului. „Care este pasiune ta? Dacă vrei să excelezi într-un domeniu, să ai o afacere de succes, trebuie să fii pasionat de domeniul respectiv”, afirmă antreprenorul. Acesta crede că spusele lui Confucius, conform cărora dacă faci ce îţi place, nu vei munci o zi din viaţa ta, este reprezintă cheia succesului.
Bineînţeles că este important ca ideea ta de afaceri să fie de actualitate. „Degeaba fabrici roabe, dacă roaba nu se mai foloseşte”. După identificarea domeniului, stabilirea obiectivelor joacă un rol extrem de importanta deoarece ne vor da o direcţie, un drum pe care să îl urmăm în afacerea proprie. „Ştim unde suntem, trebuie să ştim şi unde vrem să ajungem”, mai spune Radu.
Robert Pavelescu, responsabil dezvoltare asistenţă tehnică şi sector public în cadrul companiei RomActiv Business Consulting, crede că „la început de drum ar fi bine ca orice investitor să pună pe hârtie un plan de afacere cu capitolele standard: viziune, strategie/ analiza pieţei – piaţa actuală, principalii clienţi, principalii concurenţi, poziţia produselor/serviciilor societăţii pe piaţă comparativ cu cele ale concurenţei – date privind piaţa şi promovarea noului produs/serviciu, segmentul de piaţă, clienţi potenţiali, alte avantaje, reacţia previzibilă a concurenţei la apariţia de noi oferte pe piaţă, strategia de comercializare/ analiza produselor şi serviciilor oferite/ investiţii necesare/ cash flow/ bugetul de venituri şi cheltuieli, etc.”
Promovarea afacerii – un lucru vital
Când vine vorba de promovare, cam toată lumea are impresia că o să coste o avere. Nu este mereu aşa. Este firesc să ai un buget pentru promovare, pentru că altfel nu te poţi face cunoscut. Radu Turcescu ne spune că „reţelele de socializare reprezintă cel mai interactiv mod de comunicare dintre o companie şi publicul său, dacă sunt utilizate corect. Ce înseamnă să fie utilizate corect? Să fii prezent pe reţeaua de socializare utilizată şi de publicul tău, să postezi la ora la care sunt activi clienţii tăi. Această comunicare trebuie să facă parte dintr-o strategie generală de promovare.” Până la urmă, PR-ul este activitatea care susţine creşterea vânzărilor printr-o imagine de succes, iar mix-ul de PR este format din două componente:dezvoltarea credibilităţii şi creşterea vizibilităţii.
„Este esenţial ca ambele componente să fie atinse, în ordinea enumerată. Dezvoltarea credibilităţii presupune crearea unor campanii de relaţii publice care să poziţioneze compania drept responsabilă social şi expert în domeniul său de activitate. Aceste campanii trebuie să comunice punctele forte ale companiei sau ale produselor pe care compania la comercializează. Odată create aceste campanii, putem trece la pasul 2: creşterea vizibilităţii. Această etapă presupune implementarea campaniilor şi promovarea lor prin intermediul diferitelor canale de comunicare: apariţii gratuite în mass media, activitate intensă în mediul online, organizare de evenimente etc.”, completează antreprenorul Turcescu.
Robert Pavelescu este de părere că „ai şanse bune de reuşită atunci când ai o specializare foarte clară, atunci când îţi pregăteşti afacerea din timp şi când ceri părerea unui specialist pe temele pe care nu le cunoşti. Din punctul meu de vedere, în societatea de astăzi, ca să ai şanse bune de reuşită trebuie să ai o parte din capital, să ai o idee inovativă, să îţi pregăteşti atent planul de business, să fi pregătit să îţi asumi riscuri şi să fi ambiţios şi perseverent.”
Mediul de business din România este într-o continuă schimbare, să începi şi să duci la maturitate un business în ziua de astăzi nu mai seamănă în multe privinţe cu ce era în anii '90 sau în anii 2000. Noţiunea de boom nu prea mai există în ziua de astăzi, deci trebuie să te aştepţi la o creştere destul de lentă. Dar mai bine o creștere lentă şi pe baze sănătoase decât un balon care se sparge la un moment dat, nu?
Tips&tricks oferite de Radu Turcescu:
1. Este esenţial ca fiecare firmă să stabilească obiectivele pentru următoarele 12 luni.
2. Valorile joacă un rol foarte important pentru imaginea generală a companiei
3. Înainte de implementarea oricărei campanii, trebuie să ne cunoaştem clienţii: să ştim care sunt sursele de informare,care le sunt obiceiurile, ce reţele de socializare folosesc, de ce cumpără de la noi, care sunt în opinia lor punctele noastre forteşi punctele noastre slabe.
Odată identificată tipologia clienţilor, este important să avem o strategie generală de promovare. Vremurile în care spuneam „hai să facem şi nişte fluturaşi” sau „hai să mai postez ceva pe Facebook” au apus. Astăzi avem nevoie de o idee clară, comunicată direct clienţilor şi potenţialilor clienţi.