Directorii generali din România, optimişti în ceea ce priveşte perspectivele de creştere ale afacerilor
„În schimb, optimismul acesta pentru propriile companii pare decuplat de perspectivele globale de creştere, opiniile despre situaţia economică generală fiind mai degrabă rezervate. Este un semn că directorii generali din România au învăţat că în actuala conjunctură economică nu se pot baza decât pe forţele proprii pentru creşterea afacerilor”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România.
Astfel, 47% dintre respondenţii din România anticipează că economia va stagna în acest an, iar 38% văd chiar o deteriorare a conjuncturii economice (în timp ce media globală este de 28%).
Cei mai mulţi dintre directorii generali din România se vor concentra pe oportunităţi de creştere organică pe piaţa internă (33%) şi pe dezvoltarea de noi produse şi servicii (29%), în timp ce doar 5% dintre respondenţi mizează pe noi pieţe externe. În schimb, 15% dintre respondenţi consideră
că extinderea operaţiunilor de pe pieţele externe unde companiile lor sunt deja prezente este cea mai bună opţiune de creştere. Se remarcă şi o orientare către proiecte de fuziuni şi achiziţii, joint-ventures şi alianţe strategice – 18% dintre respondenţi mizând pe astfel de strategii de creştere, faţă de doar 5% care vedeau astfel de oportunităţi în ediţia anterioară.
Riscurile
Într-o piaţă fragilă, care a înşelat deseori speranţele de redresare ale mediului de afaceri, directorii generali din România declară că volatilitatea economiei reprezintă principalul risc pentru companiile lor (87%,faţă de doar 64% anul trecut). De asemenea, respondenţii sunt foarte preocupaţi de eventualul răspuns al autorităţilor la situaţia deficitului bugetar (84%, faţă de 52% anul trecut), precum şi de creşterea poverii fiscale (67%), în timp ce 62% dintre respondenţi au indicat supra-reglementarea drept o ameninţare pentru companiile lor (faţă de doar 39% anul trecut), iar 82% sunt îngrijoraţi cu privire la stabilitatea cursului de schimb al monedei naţionale.
Doar 5% dintre directorii generali anticipează o destrămare a Zonei Euro (spre deosebire de 16% dintre respondenţii din SUA şi de la nivel global, precum şi faţă de 12% dintre cei din Europa). Însă 58% dintre participanţii la sondaj menţionează că impactul unui astfel de scenariu ar fi foarte mare şi le-ar afecta companiile.
Schimbările de strategie
În actualul context economic, cei mai mulţi respondenţi îşi consolidează poziţia şi nu se aşteaptă la schimbări majore de strategie în perioada următoare (27% nu anticipează nicio schimbare a strategiei, iar 58% mizează doar pe anumite ajustări ale acesteia). În schimb, 15% au în vedere o reconsiderare radicală a strategiei de afaceri, modelul lor actual de business părând a-şi fi atins limitele.
Dintre cei care au în vedere anumite schimbări, cele mai multe se vor concentra pe atragerea şi fidelizarea clienţilor (84%). Alte schimbări vor mai fi operate în structura organizaţională (69%) şi în ceea ce priveşte managementul talentelor (69%). De asemenea, 65% dintre companiile care vor întreprinde schimbări strategice vor opera modificări în materie de fuziuni şi achiziţii, proiecte joint-venture şi alianţe strategice.
În ultimele 12 luni, 96% dintre companiile participante la sondaj au implementat măsuri de reducere a costurilor, 36% dintre respondenţi au externalizat unele procese sau funcţii, iar 31% au intrat în alianţe strategice şi proiecte joint-venture. Reducerile de costuri sunt pe agendă şi în perioada următoare (85% dintre directorii generali au în vedere astfel de iniţiative). De asemenea, 44% dintre directorii generali iau în considerare încheierea de noi parteneriate şi alianţe strategice, iar 35% mizează pe fuziuni şi achiziţii pe piaţa internă.
Anul trecut, 69% dintre respondenţi considerau cererea din partea consumatorilor drept unul dintre factorii principali care le influenţează strategia de afaceri. Tendinţa se menţine şi anul acesta, 96% dintre directorii generali care au participat la acest sondaj considerând că influenţa pe care o au clienţii este definitorie pentru strategie, iar 89% luând în considerare derularea unor programe de implicare şi atragere a acestei categorii de stakeholderi. Printre priorităţile de investiţii din următoarele 12 luni, 55% dintre respondenţi au în vedere îmbunătăţirea serviciilor pentru clienţi (media globală fiind de 38%) şi 51% consideră creşterea bazei de clienţi o prioritate. Schimbările permanente în comportamentul şi modul de a cheltui al consumatorului sunt percepute de către directorii generali drept una dintre principalele ameninţări la adresa perspectivelor de creştere ale afacerilor lor (58%). 84% dintre respondenţi estimează modificări ale strategiei în vederea creşterii numărului de clienţi şi păstrării sau fidelizării celor existenţi (un procent similar cu cel înregistrat la nivel global, de 82%).
De asemenea, directorii generali îşi consolidează parteneriatul cu furnizorii pentru a limita riscurile asupra perspectivelor de creştere ce pot apărea din întreruperi în relaţia cu aceştia.
Numărul angajaților va crește
Directorii generali din România sunt optimişti cu privire la perspectivele de creştere ale numărului de angajaţi în următoarele 12 luni. 73% dintre respondenţi consideră că angajaţii (inclusiv sindicatele) reprezintă stakeholderi cu o influenţă semnificativă asupra strategiei de afaceri, fapt ce determină o preocupare crescută din partea directorilor generali faţă de aceştia (83% în România şi 77% la nivel global). O preocupare cu privire la perspectivele de creştere, menţionată de 45% dintre respondenţii din România, este lipsa disponibilităţii personalului calificat în domenii cheie. Astfel, 69% plănuiesc să crească investiţiile în următorii trei ani în vederea dezvoltării şi retenţiei forţei de muncă calificate.
Directorii generali intenţionează să îşi consolideze şi interacţiunea cu media şi cu utilizatorii de reţele sociale. 56% dintre directorii generali percep o influenţă crescută a mass media asupra strategiei de afaceri. Prin urmare 71% dintre directorii generali au în vedere creşterea vizibilităţii organizaţiilor lor în presă. De asemenea, 31% dintre directorii generali consideră că utilizatorii de social media câştigă teren în ceea ce priveşte influenţa pe care o au asupra deciziilor care influenţează strategia de afaceri. Astfel, 76% dintre directorii generali declară că se vor concentra în perioada următoare pe creşterea vizibilităţii organizaţiilor lor pe platformele sociale (un procent similar celui înregistrat la nivel global, de 78%).
Directorii generali intervievaţi plănuiesc să se concentreze în următoarele 12 luni asupra unor acţiuni care să contribuie la dezvoltare durabilă şi la îmbunătăţirea relaţiei cu comunitatea. Aceştia au în vedere implicarea în iniţiative filantropice şi de tip întreprindere socială” (22%), voluntariat/ serviciu în folosul comunităţii (27%) sau reducerea amprentei de carbon (47%).
89% dintre respondenţii din România consideră Guvernul şi autorităţile de reglementare printre cei mai importanţi stakeholderi pentru companiile lor (un procent apropiat de media globală, de 85%). În ceea ce priveşte aşteptările de la Guvern, cei mai mulţi dintre respondenţi ridică problema îmbunătăţirii infrastructurii (82%), văzută drept una dintre vulnerabilităţile României. Respondenţii se aşteaptă ca autorităţile publice să asigure în continuare stabilitatea sectorului financiar (67%) şi să investească în sistemul de educaţie pentru a asigura o forţă de muncă bine pregătită (44%).
„După mai mulţi ani de ajustări dureroase, România pare să-şi fi regăsit echilibrul macroeconomic. În drumul către redresare, România este precum un maratonist care a parcurs deja mai bine de jumătate din distanţă, dar linia de finiş încă nu se arată la orizont. Acum este însă momentul cel mai important în care este nevoie de continuarea reformelor structurale pentru a transforma actuala criză într-o oportunitate de reaşezare a creşterii pe baze sănătoase”, a precizat Vasile Iuga.
Directorii de companii din România aşteaptă şi îmbunătăţiri privind activitatea Guvernului în direcţia simplificării cadrului de reglementare (75%). Se remarcă totodată o creştere a aşteptărilor mediului de afaceri de la Guvern pentru combaterea într-o măsură mai mare a inegalităţii sociale şi a sărăciei (33%).
Pentru cea de-a XVI-a ediţie a sondajului anual realizat de PwC la nivel global şi adresat directorilor de companii, au fost efectuate 1.330 de interviuri cu directori de companii din 68 de ţări în trimestrul al IV-lea al anului 2012. Pe regiuni, 449 de interviuri au fost derulate în Asia-Pacific, 312 în Europa de Vest, 227 în America de Nord, 165 în America Latină, 95 în Europa Centrală şi de Est, 50 în Africa şi 32 în Orientul Mijlociu. În România au fost realizate 55 de interviuri.