Ioana Neacșu, Ericsson România: Beneficiile lucrului de acasă se estompează pe măsură ce pierdem conexiunea umană | CEO + HR Roundtable

Lucrul de acasă, considerat mult timp un beneficiu atractiv pentru angajați, începe treptat să se transforme într-un dezavantaj, pe măsură ce efectele izolării evidențiază tot mai clar slăbirea conexiunilor interumane și diminuarea abilităților sociale, susține Ioana Neacșu, Head of People în cadrul Ericsson România, parte a gigantului global specializat în soluții tehnologice de conectivitate.
„Ne-am uitat multă vreme la productivitate, la eficiență, la ce este mai «bine» pentru angajat. Dar se conturează tot mai clar că acest «bine» începe să devină «rău». Această statornicie acasă, această izolare, începe să producă efecte inverse”, spune Ioana Neacșu.
Ea a fost unul dintre speakerii evenimentului ”𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲”, pe tema ”Munca în ritmul angajatului, între realitate și utopie. Cum gestionează angajatorii dilema flexibilității muncii”, organizat de Revista CARIERE în luna iunie, la București, în parteneriat cu Up România. Evenimentul a avut loc la sediul Orange România.
Ericsson a inițiat tranziția către un model de lucru flexibil încă dinaintea pandemiei. Cu toate acestea, în timpul crizei sanitare, compania a transmis că munca de acasă este o soluție temporară, menită să protejeze sănătatea angajaților, și nu o direcție permanentă. Astăzi, provocarea constă în reconectarea echipelor în spațiul fizic de lucru, într-un mod care să sprijine colaborarea, cultura organizațională și performanța pe termen lung.
„Strategia noastră este mai degrabă să atragem angajații la birou, decât să-i împingem, pentru că partea cu «împinsul» nu funcționează. Este un echilibru delicat între viața personală, situații speciale, zile libere, evenimente etc. Ce facem în acest sens? Ne concentrăm tot mai mult pe zona de wellbeing și pe a crea contexte de conectivitate — evenimente sau întâlniri care să dea sens prezenței fizice la birou”, explică Ioana Neacșu.
Cu peste 2.000 de angajați care lucrează în regimuri variate – de la ture la program flexibil – gestionarea eficientă a timpului reprezintă o provocare constantă pentru companie.
Ioana Neacșu a subliniat că soluția pe care o adoptă Ericsson România se bazează pe un climat de încredere și pe practici bine definite de respect reciproc. De exemplu, e-mailurile trimise în afara orelor de program includ o mențiune clară că nu se așteaptă un răspuns imediat. În plus, colaborările internaționale se desfășoară cu atenție la diferențele de fus orar, din respect pentru timpul fiecărui partener.
„Educația managerului, modul în care gestionează relația cu echipa, este esențială pentru prevenirea problemelor. Pentru că, odată ce ai ajuns într-o situație problematică, toată lumea trebuie să vină cu dovezi – «am lucrat», «n-am lucrat», dar nu ai probe clare. În afară de educație și câteva referințe din legislație, lucrurile sunt încă o provocare pentru noi. Tocmai de aceea, ne bazăm foarte mult pe încredere și pe relația lider-angajat. E important ca liderul să cunoască limitele, să fie atent, astfel încât să nu se ajungă la burnout sau epuizare”.
Privind spre viitor, Ioana Neacșu consideră că abilitățile esențiale pentru un candidat vizează în primul rând relațiile interpersonale – capacitatea de a construi, menține și valorifica relații în gestionarea conflictelor și rezolvarea problemelor – alături de gândirea critică și competențele de soluționare eficientă a situațiilor complexe.
Speakerii celei de-a cincea ediții a evenimentului 𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 au fost: Elena Pap, Director Europa, Up Group și Anca Decu, People & Culture Director, Up România; Luiza Müller, HR Director, Orange România; Daniel Tudose, Country Manager și Ioana Neacșu, Head of People, Ericsson România; Andreea Maria Miron, EMEA People & Culture Director și Eliza Irimia, EMEA CFO, Stefanini; Monalisa Ungureanu, CEO și Mirela Mateiași, HR Director, Agrii.
Foto: Ioana Neacșu