Mihai Arghire, senior trainer: „Stresul de la birou şi relaţiile cu colegii îi aduc pe oameni la cursuri de inteligenţă emoţională”
Se pare că termenul business, pe cât de crispat poate părea, cuprinde în el destul de multă emoţie: fără gestionarea corectă a reacţiilor tale emoţionale, nu ies lucrurile.
Cum aţi început să faceţi traininguri de inteligenţă emoţională? A venit piaţa către voi, aţi identificat voi această nevoie în piaţă, cum a fost?
A apărut ca o solicitare de la participanţii de la fiecare training al nostru de managementul timpului, aşa a pornit. Ok, avem instrumentele de business, au spus participanţii, dar apar şi… conflicte cu colegii, cu şeful, nemulţumirea mea că nu reuşesc să ajung acasă mai devreme de la birou, reacţii uneori necontrolate faţă de colegi sau parteneri de business, şi alte aspecte emoţionale în schema asta, ce nu pot fi ignorate. Ce poţi face să fii tu personal ok, pentru că dacă nu eşti, nici la serviciu nu vei fi. Ne-am gândit că e nevoie de acest training pe piaţă. Oamenii au nevoie să înveţe cum să rezoneze cu cei din jur, cum să te integrezi într-un colectiv, şi aşa a apărut acest training de inteligenţă emoţională. Stresul de la birou şi relaţiile cu colegii îi aduc de multe ori pe oameni la aceste traininguri.
Ce este, mai exact, inteligenţa emoţională?
Viaţa personală se îmbină cu cea profesională, şi ar fi bine să fie un echilibru între sentimente, gânduri şi comportament. Dacă nu e acest echilibru, se simte şi apare un discomfort emoţional. Când vorbeşti despre stres, asta înseamnă diferenţa între ce e în realitate în viaţa ta şi ce ţi-ai dori tu să fie. Această diferenţă apare de exemplu atunci când la birou ceilalţi au aşteptări mari de la tine, pe care tu nu vrei sau nu poţi să le îndeplineşti, când ai un credit la bancă şi nu poţi plăti rata, când vine sfârşitul de lună şi nu ţi-ai făcut targetul de vânzări.
Inteligenţa emoţională nu ţine neapărat de raţional, este despre cum reacţionezi tu la aceste emoţii, cum faci faţă la factorii externi cu care interacţionezi.
Noi am legat acest training şi de zona de managemnt al stresului, pentru că e o zonă în care oamenii simt presiuni.
Aristotel spunea că oricine poate să fie furios. Dar să fii furios pe cine trebuie, când trebuie şi în măsura care trebuie, asta e cu adevărat o provocare. Inteligenţa emoţională exact asta înseamnă: modul în care tu devii conştient de emoţiile pe care le ai şi reuşeşti să le gestionezi astfel încât ele să fie constructive. Să nu te aducă fie într un conflict, care distructiv, oricum l-ai privi. Seara, când ajungi la culcare, rămâi tu cu emoţiile tale, şi ar fi bine ca acestea să nu fie negative. Ca să ai o viaţă bună.
Cum devii mai deştept din punct de vedere emoţional?
Trebuie privit către un tablou de ansamblu. De exemplu, faptul că ajungi la serviciu şi trebuie să te integrezi social ţine şi de alte aspecte. Unul dintre ele este să îţi stabileşti obiective clare. Deşi în toate textele de dezvoltare personală scrie asta, foarte puţini sunt cei care îşi stabilesc obiective cu adevărat măsurabile. Apoi ajung într-un punct în care nu doresc. Şi încep să caute vinovaţi.
Deci, un prim pas ar putea fi acesta: să îţi stabileşti obiective măsurabile. Am văzut foarte mulţi oameni care acumulează o mare presiune emoţională pentru că, de exemplu, nu îşi stabilesc un buget de timp pe care să îl aloce jobului. Mă duc că trebuie şi stau în funcţie de cum se întâmplă lucrurile acolo. Sunt oameni care lucrează 12 ore pe zi şi sunt ok cu asta şi sunt alţii care simt că o iau razna. Aceştia din urmă nu şi-au asumat nicioadată cele 12 ore la birou. Fiecare are un buget de timp alocat unei activităţi, în funcţie de motivaţia lui pentru asta. Dacă nu mă hotărăsc şi nu îmi asum aspectul ăsta, atunci adun frustrări: nu am nicio ţintă când să termin şi să mă apuc de altceva, sau mă găsesc într un punct unde nu vreau să fiu.
Apoi, mulţi nu îşi stabilesc priorităţi. Îmi trebuie nişte instrumente, ca să nu ţin mental toată contabilitatea aceasta. Dacă sunt multe, şi am 30 şi mai apar încă 20 neprevăzute, ce fac? O iau pe aia care vine prima, colegul care strigă mai tare. Nu înseamnă că fac lucrurile care contează pentru mine sau cele importante pentru viaţa mea.
Asta înseamnă că trebuie să înveţi, printre altele, şi puterea de a spune nu, de a anunţa colegul că vei întârzia… Deci e nevoie de o capacitate de prioritizare dar şi responsabilitatea acelei prioritizări. Colegul care a ţipat, poate să ţipe şi mai tare, pentru că l-ai amânat. Deci, alte şi alte abilităţi, pe care le ai sau trebuie să le construieşti…
O abilitate ţine 99 % de practică. Noi putem pune cu liniuţă aceste sfaturi: să fii calm, să răspunzi frumos, şi aşa mai departe, dar degeaba le ştii dacă în focul situaţiei reacţionezi diferit. Trainingul acesta este un antrenament. Noi oferim unelte cu care să îţi dezvolţi inteligenţa emoţională, în viaţa de zi cu zi.
La trainingurile noastre participă între 8 şi 16 persoane. Schimbi experienţe, vezi diferite moduri de a gândi, şi înţelegi cum să aplici anumite tactici în viaţa ta. În funcţie de situaţia cu care te confrunţi. Sau înţelegi de ce te comporţi aşa în anumite situaţii.
Cu ce alte dileme se confruntă cei care participă la curs?
Relaţia cu alţi colegi, de la alte departamente. De exemplu – deşi obiectivele erau ale aceleiaşi companii, totuşi fiecare departament urmărea alt indicator. Achiziţiile urmăreau să aibă produse pe stoc, vânzătorii voiau să le rezerve cât mai repede şi, să vândă cât mai mult, logistica urmărea să nu fie cumva întârziere la transporturi. Deşi obiectivul companiei era să ajungă la clienţi, până la urmă existau obiectivele fiecărui departament şi apăreau conflicte.
Când apare o tensiune într-o organizaţie, ea se amplifică dacă nu încerci să o rezolvi. Se ajunge la antipatii faţă de colegi, şi nu mai puteţi construi ceva împreună. A fost unul din cazurile în care am intervenit. Avem un trainer la Brightway care se ocupă de terapie organizaţională. Trainingul aduce un limbaj comun de inteligenţă emoţională, scoate la suprafaţă anumite probleme, dar într-un mod mult mai prietenos decât la serviciu, într-un alt context.
Faceţi exerciţii, simulări de situaţii?
Da, sigur, şi oamenii conştientizează anumite problem cu care se confruntă mai ales aşa. Chiar dacă nu o spun pe loc, o realizează. Important este să încerce să se schimbe, după ce o descoperă. Poate că problema nu este la el – e şi situaţia asta – ci e doar o consecinţă a unui mod de lucru instituţionalizat: aşa ne-am obişnuit, aşa facem. Dar prin coaching individualizat continui acest antrenament. Este continuarea trainingului de grup.
Ce impact are un astfel de program? Aţi avut un feedback, ce s-a întâmplat ulterior în companie după acest program?
Măsurăm feedbackul în două moduri: prin chestionar la final de training, anonim, dincolo de cel face to face. Măsurăm şi la o durată de patru şi şase luni – luăm legătura cu participanţii şi încercăm să vedem cum a evoluat situaţia. Vrem să ţinem legătura cu participanţii, să ştim dacă i-a ajutat pe termen lung ce au primit de la noi.
Cine apelează la şedinţe one to one de inteligenţă emoţională?
Manageri şi top manageri. Când ai această poziţie, de obicei starea ta, atidinea ta, se reflecă şi în starea echipei. Tensiunea ta, ca manager, se simte. Ne-am confruntat cu presiunea unei responsabilităţi foarte mari, când boardul şi echipa se aşteaptă la rezultate incredibile din partea ta, şi nu prea ai marje de eroare. Stresul poate fi pozitiv până la un anumit punct: te ţine în priză. Dar poate deveni o problemă în momentul în care această apăsare se traduce în emoţii negative, răsfrânte asupra sănătăţii şi a tonusului de zi cu zi. Comportamentul cu anumiţi colegi, reacţia la anumite situaţii
Ce durată are un training de inteligenţă emoţională?
Minimul este patru luni şi poate ajunge până la un an de zile. Durează atât pentru că schimbarea unei atitudini necesită timp şi antrenament. Chiar îţi propui să schimbi ceva, ai şi nevoie de timp pentru asta. Să înţelegi mai exact care e problema şi să mergi direct la ea. Ok, am reacţii negative, dar de ce le am? De ce ajung în situaţia asta. Am prea multe sarcini şi sunt epuizat. De ce am prea multe sarcini la birou? Intercţionez cu prea mulţi oameni? Nu am instrumemtele de business potrivite? Aşadar, de la aspecte psihologice ajungi la chestii foarte concrete, de business. Acest program de coaching poate fi şi permanent.
Poţi spune până la urmă că un moment bun de inteligenţă emoţională poate să îţi salveze jobul, o relaţie de business importantă, că poate transforma o situaţie aparent problematică într o oportunitate?
Da, te ajută să construieşti o relaţie importantă. Sau să nu pierzi una. Aşa cum eu am emoţiile şi sentimentele mele, aşa şi ceilalţi. Contează cum reuşesc să capăt un grad de control mai mare asupra vieţii mele şi, pe de altă parte, cum reuşesc să empatizez cu persoana cu care lucrez. Degeaba sunt eu într-un fel, adică ok, dacă persoana din faţa mea are alt stil şi eu nu reuşesc să interacţionez cu ea. Să empatizez. Să încerc eu să mă schimb şi să mă adaptez la el, să înţeleg care e motivul pentru care reacţionează aşa.