Top 5 lucruri pe care trebuie să le facă un manager nou-promovat
Există o soluţie universal valabilă ce îi asigură succesul? Sau soluţia ar trebui să pornească de la profilul individual de personalitate al fiecărui manager? În acest caz, care este rolul unei evaluări de personalitate în acest context şi ce informaţii valoroase îţi poate oferi? Mai mult decât direcţii, sunt cinci lucruri esenţiale pe care trebuie, de fapt, să le pună în practică încă din prima zi, astfel încât perioada de acomodare să fie cât mai scurtă şi cu rezultate excelente.
1.Autoconştientizare strategică. Într-un rol de manager, conştientizarea deplină a propriului comportament, a impactului pe care acesta îl poate avea asupra celorlalţi, a punctelor forte, precum şi a comportamentelor deraiante este vitală. Cum să coordonezi o echipă dacă nu reuşeşti să-ţi gestionezi, în primul rând, propriul comportament?
2.Să cunoască în profunzime compania. O întâlnire cu membrii boardului îl va ajuta să înţeleagă viziunea, obiectivele pe termen lung ale organizaţiei, dar şi cultura organizaţională. Cum sunt aliniate valorile personale cu acelea ale noii companii în care a intrat? Pe ce este pus accentul în noua cultură? Viteză de reacţie, asumarea de riscuri, concentrarea pe profit, spiritul competitiv, atenţia deosebită faţă de performanţă? Sau pe analiză, menţinerea statu-quo-ului, păstrarea şi protejarea oamenilor vechi din companie, valorizarea loialităţii uneori mai mult decât meritele şi performanţa?
3.Să descopere şi să înţeleagă echipa. Pentru un manager, echipa e măsura performanţei şi a succesului său. De aceea e fundamental să-şi cunoască oamenii din subordine, să afle rapid punctele forte şi ariile de dezvoltare ale membrilor, pârghiile lor motivaţionale, comportamentele disfuncţionale, stilurile lor de lucru, rolurile informale ale membrilor echipei. Să conduci eficient o echipă înseamnă să ştii cine are nevoie de ghidaj îndeaproape sau de autonomie, de detalii şi de imaginea de ansamblu, cine funcţionează mai bine dacă este stimulat să aducă idei noi şi cine dă randament maxim dacă este într-un rol de implementare şi urmărire. Toate aceste informaţii valoroase, un ghid important pentru manager, pot fi surprinse printr-o evaluare a membrilor echipei de 30 de minute pe baza unor instrumente validate ştiinţific, de la Hogan Assessments.
4.Să aloce oameni potriviţi în proiecte. Utilizarea informaţiilor dobândite anterior îi va ajuta substanţial în acest punct. Având pe de-o parte competenţele şi abilităţile angajatului şi pe de altă parte cerinţele proiectul, corelarea cu succes a celor două va fi mult mai facilă. Totodată, cunoscându-şi oamenii, managerul va putea să construiască echipe de proiect în care compatibilitatea profesională a
membrilor să fie bună, astfel încât să preîntâmpine apariţia unor conflicte şi întreruperi de activitate.
5.Să elaboreze strategia departamentului ţinând cont de paşii anteriori. Cu un „fir roşu” pus pe hârtie, adică o serie de acţiuni bine stabilite şi delimitate, managerului îi va fi mai uşor să urmărească rezultatele şi îndeplinirea obiectivelor.
Mădălina Bălan, specializată în psihologie organizațională, psiholog, consultant senior și managing partner la Hart Consulting. Mădălina este certificată în metodologia Hogan Assessments, fiind trainer pe România şi Republica Moldova în această metodologie. Cu o experienţă de peste 10 ani ca trainer şi consultant în resurse umane, Mădălina a gestionat numeroase proiecte de talent management, selecţie şi dezvoltare pentru variate organizaţii româneşti şi multinaţionale.
Articol preluat din Revista Cariere de septembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici